بهار بارنج

شرکت تولیدی،توزیعی و خدماتی بهار بارنج

شرکت تولیدی،توزیعی و خدماتی بهار بارنج

آپلود عکس"
بهار بارنج
تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران

۳۷ مطلب در آذر ۱۳۹۸ ثبت شده است

آموزش تزئین برنج ایرانی برای میهمانی ها و مجالس

تزئین برنج ایرانی برای میهمانی ها و مجالس

 

تزئین برنج ایرانی برای میهمانی ها و مجالس : برنج از مهم ترین غلات جهان است و خوراک اصلی نیمی از جمعیت جهان را تشکیل می‌ دهد. جالب است بدانید که بیش از ده‌ ها هزار نوع از این دانه خوراکی در جهان یافت می ‌شود. در میهمانی ‌های ایرانی برنج از جایگاه خاصی برخوردار است و به نوعی می‌ توان گفت هیچ سفره‌ پذیرایی بدون یکی، دو عدد دیس پلوی خوش پخت و تزیین شده، تکمیل نخواهد شد. . تزیین برنج شیک برای مهمانی ها و مجالس یکی از هنرهای زیبای خانم های هنرمند و کدبانو است که سعی می کنند با ابتکار و خلاقیت زیباترین تزیینات را داشته باشند. در این میان مشاهده مدل های مختلف تزیین دیس برنج کمک میکند با ایده گرفتن از تزیینات دیگران بهترین تزیین غذا را داشته باشید.

جایگاه برنج در سفره‌ های ایرانی

برنج ایرانی در واقع یکی از محصولاتی است که طرفداران زیادی دارد و در سفره های ایرانی با عطر و طعم خاصی که پس از پخت به ارمغان می آورد به عنوان یکی از غذا های اصلی نقشی مهم ایفا می کند. از این رو خرید برنج ایرانی از نوع با کیفیت و خوش پخت آن می تواند تاثیر زیادی در تهیه یک غذای خوب داشته باشد. ویژگی های مهم برنج ایرانی از قبیل عطر و طعم برنج، دانه بلند بودن آن و ظاهر مناسب برنج همین طور پخت مطلوب می تواند به عنوان مشخصه های بارز در شناخت کیفیت برنج تلقی شود. برنج‌ های ایرانی با برند های متفاوتی به بازار عرضه می‌ شوند. برنج هاشمی، صدری، علی‌ کاظمی، ندا، خزر، طارم، شیرودی و… بخشی ‌از معروف‌ ترین برنج‌ های ایرانی هستند.

تزئین برنج ایرانی برای میهمانی ها و مجالس

  • تزیین برنج با زعفران : یکی از رایج ترین روش ها برای تزیین پلو استفاده از زعفران دم کرده است که به کمک آن می توانید دیس برنج را به بهترین شکل تزیین نمایید. تصاویر زیر نمونه هایی از این سبک تزیینات می باشند که هر یک ایده جالب و قابل توجهی برای تزیینات شما با زعفران به حساب می آید.

آموزش تزئین برنج ایرانی برای میهمانی ها و مجالس

  • تزیین برنج با زرشک و زعفران : استفاده همزمان از زرشک و زعفران به دلیل ایجاد ترکیب رنگی زیبا و جذاب، باعث می شود غذای شما ظاهری متنوع و دلنشین بیابد و از این طریق بهترین و مناسب ترین تزیینات را داشته باشید.
  • تزیین برنج قالبی : برنج قالبی یکی از مدل های شیک و زیبای پلو است که برای مهمانی ها مورد استفاده قرار می گیرد. توجه داشته باشید که می توانید بعد از قالب زدن برنج آن را به بهترین شکل تزیین نمایید و به کمک آن زیباترین سفره آرایی را داشته باشید.

آموزش تزئین برنج ایرانی برای میهمانی ها و مجالس

  • تزیین برنج رنگی : با استفاده از انواع رنگ خوراکی و همچنین آب سبزیجات و برخی از میوه ها می توایند برنج ها را رنگی نموده و برای تزیین دیس برنج از برنج رنگی استفاده نمایید.

آموزش تزئین برنج ایرانی برای میهمانی ها و مجالس

  • تزیین برنج مجلسی : تزیین برنج مجلسی با کمی خلال پسته و بادام در کنار زعفران و زرشک

آموزش تزئین برنج ایرانی برای میهمانی ها و مجالس

نکاتی درباره تزیین برنج مجلسی به صورت قالبی (پلو قالبی)

تزیین برنج مجلسی به صورت قالبی بسیار ساده‌ تر از آن است که به نظر می‌ رسد فقط یک سری نکات ریز اما مهم دارد که با رعایت آن ‌ها، می‌ توانید خیلی راحت پلو قالبی تهیه کنید.

  • دمای برنج: برنجی که قرار است داخل قالب ریخته و تزیین کنید نباید خیلی داغ باشد. دمای برنج باید به اندازه‌ ای باشد که دست را نسوزاند ولی سرد هم نباشد.
  • در مورد نوع قالب مورد استفاده: جنس قالب هیچ فرقی ندارد، شما با هر مدل و هر جنس قالب می‌ توانید برنج قالبی تهیه کنید. حتی نیاز به نایلون انداختن کف قالب یا چرب کردن آن نیز نیست. تنها کاری که باید بکنید این است که برنج را با قاشق داخل قالب بریزید و کمی با پشت قاشق روی هر لایه برنج که می‌ ریزید، فشار دهید. نیازی نیست خیلی فشار بدهید، فقط در حد پر کردن هوا بین دانه‌ های برنج کافی است.
  • پرکردن قالب: دقت کنید که بین قالب تا لبه آن فاصله نباشد. یعنی برنج را تا لب قالب بریزید تا کاملا پر شود چون اگر فاصله‌ ای وجود داشته باشد، موقع برگرداندن برنج داخل دیس یا بشقاب، برنج با شتاب به کف ظرف خورده و ممکن است متلاشی بشود.
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۸ آذر ۹۸ ، ۱۰:۴۵
برنج بهاربارنج

درمورد برنج ایرانی بیشتر بدانیم

 

غلات مجموعه گیاهانی از تیره گرامینه یا خانواده و زیر رده تک لپه ای ها می باشند که دانه آن ها مورد تغذیه انسان یا دام قرار می گیرد و شامل گندم، جو، ذرت، سورگوم (ذرت خوشه ای)، برنج، ارزن، یولاف و چاودار است.

 در بین این گیاهان، گندم و برنج اهمیت زیادتری در تغذیه مردم ایران دارد.

برنج یکی از غذاهای اصلی مردم آسیاست و به مقادیر زیاد در چین، هندوستان، ژاپن، تایلند، فیلیپین و ایران کشت می شود.
سابقه اهلی شده برنج به دوران یخبندان می رسد. در منابع مکتوب قدیمی به کشت برنج در 5000 سال پیش اشاره شده است. به نظر می رسد برنج در ناحیه جنوب شرقی آسیا، به خصوص هند و چین اهلی شده باشد. احتمالاً والد اولیه برنج زراعی (Oryza sativa) گونه ای با نام علمی  Oryza perennis است. گونه دیگری به نام (Oryza fatua  یا O. spontanea) نیز وجود دارد که به برنج زراعی نزدیک بوده و به عنوان والد احتمالی آن  شناخته می شود.

 ظاهراً برنج قبل از آریایی ها وارد ایران شده است

درگذشته گیلان ،مازندران، گلستان،خوزستان وفارس مهمترین تولیدکنندگان برنج کشور محسوب می شدند. در حال حاضر کشت برنج در بسیاری از نواحی کشور به دلیل بازده اقتصادی بالا مورد توجه قرار گرفته است.

 برنج غذای اصلی برای بیش از نیمی از جمعیت جهان است

در حال حضر در چین بر روی کیفیت پخت و پز برنج تمرکز زیادی شده است و مورد توجه قرار گرفته است.

درمورد برنج ایرانی

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۸ آذر ۹۸ ، ۱۰:۴۲
برنج بهاربارنج

کاشتن سبزیجات ارگانیک در باغچه خانه


بشر از گذشته تا کنون با ماهیگیری، شکار، دامداری، جمع آوری دانه‌های گیاهی یا با کشاورزی و باغداری همیشه در رفع نیاز خود به غذا تلاش کرده است. با توجه به اینکه امروزه مواد غذایی و سبزیجات در مقیاس‌های بزرگ و انبوه تولید می‌شود، باغداری و پرورش سبزیجات برای اشخاص یک سرگرمی به حساب می‌آید. ابتدا بهتر است منطقه‌ای که در آن زندگی می‌کنید را بررسی نمایید و مواد قابل رشد در خاک منطقه و نکات مربوط به آن را پیدا کنید. به این ترتیب می توانید با استفاده از مواد غذایی سالمی که حاصل دسترنج شماست، غذایی سالم و مطمئن بخورید.

 

برنامه ریزی برای پرورش سبزیجات

۱- بررسی کنید چه محصولاتی را می‌توانید در باغچه منطقه خود پرورش داد. فاکتور‌هایی شامل آب و هوا، خاک، بارش و نوع هوای موجود حائز اهمیت است. یک راه سریع و سرگرم کننده برای یادگیری در مورد آنچه که در آب و هوای منطقه شما مناسب است، بازدید از یک مزرعه یا باغ در حوالی منزل شماست.

 

نکات قابل توجه:

آب و هوای بعضی مناطق مانند مناطق کوهستانی تنها یک فصل رشدی کوتاه برای گیاهان دارند. در این مناطق تنها می‌توان گیاهانی که سریع رشد و برداشت می‌شوند را کاشت. در برخی مناطق که آب و هوای گرم و سالم دارند، می‌توان غلات و سبزیجات را به صورت مداوم کاشت و برداشت کرد. مقدار رشد و کیفیت پرورش سبزیجات بستگی به کیفیت خاک منطقه دارد که ضعیف یا قوی باشد. اما با برنامه ریزی درست و کود دهی به موقع می‌توان خاک ضعیف را نیز به صورت مطلوب به بهره برداری رساند. بیشتر محصولات غذایی برای رشد نیاز به مقدار زیادی آب دارند، میزان بارش باران و آب موجود در منطقه خود را بررسی نمایید. فضایی که می‌خواهید در آن پرورش سبزیجات و گیاهان را انجام دهید در نظر بگیرید. با توجه به ابعاد باغچه میزان کافی بذر تهیه کنید.


۲- می‌توانید باغچه را به چند بخش تقسیم کنید و بذر‌های مختلفی بکارید یا اینکه فقط یک نوع بذر را پرورش دهید و محصول را برداشت کنید. باید نوع بذر‌های خود را مشخص کنید و مراحل کاشت، داشت و برداشت را برای آن طی کنید.

 

 

۳- با انواع مختلف محصولات کشاورزی آشنا شوید. سبزیجاتی که می‌توانید رشد دهید را بشناسید و دسته بندی هر کدام را در نظر بگیرید. برای درک بهتر به موارد زیر دقت کنید:

 

سبزیجات شامل دسته‌های متنوعی شامل حبوبات، سبزیجات برگ، سبزیجات ریشه‌ای ، ذرت، خیار، خربزه، کدو تنبل و غیره هستند. حبوبات منبعی عالی از پروتیین‌ها هستند. سیب زمینی و چغندر منبع عالی کربوهیدرات‌های پیچیده و همچنین مواد معدنی هستند. سبزیجات برگ، مانند کلم و کاهو، و همچنین سبزیجات مانند سبزیجات مانند خیار و کدو، منبع خوبی از بسیاری از ویتامین‌ها و مواد معدنی ضروری هستند. ذرت یک از انواع سبزیجات قابل رشد عالی است که به چندین منظور استفاده می‌شود. دانه‌های آن را به صورت خشک و‌ تر می‌توان نگه داشت و استفاده‌های فراوانی از این منبع سرشار از ویتامین B برد. درباره دانه‌ها و بذر‌های دیگر و فواید آن‌ها تحقیق و بررسی کنید و روش پرورش دادن آن را بفهمید و بذر مناسب با سلیقه و منطقه خود را انتخاب نمایید.

 

۴- بذر و دانه‌های مناسب برای رشد در منطقه خود را انتخاب نمایید.

لوبیا، نخود فرنگی و سایر حبوبات برای کاشتن در باغچه‌های کوچک مناسب هستند و بین ۷۵ تا ۹۰ روز قابل برداشت می‌باشند. خربزه، خیار، کدو تنبل بین ۴۵ تا ۱۳۰ روز نیاز به نگهداری و طی کردن مراحل رشد دارند. گوجه فرنگی و سایر سبزیجات بعد از جوانه زدن باید به خاک منتقل شوند و مراحل رشد را آغاز کنند.

 

۵- حالا طرح فضایی که می‌خواهید در آن به پرورش سبزیجات و غلات بپردازید را روی کاغذ بکشید. توجه کنید که باید آفات و حشرات محیط را شناسایی کنید، حیوانات اهلی و وحشی را بشناسید و در صورت لزوم حصار کشی کنید. در مورد دانه‌هایی که به نور خورشید نیاز دارند تحقیق کنید و روی نقشه خود آن‌ها را در جایی مناسب جای دهید. یک فهرست کامل از محصولاتی که می‌خواهید پرورش دهید را تهیه کنید. وسایل و تجیهزات مورد نیاز را آماده کنید؛ و کار کاشتن بذر‌ها را با توجه به اطلاعاتی که به دست آوردید آغاز کنید.

 

 

پرورش سبزیجات و غلات

۱- زمین را شخم بزنید، ریشه‌ها، سنگ‌های بزرگ، علف‌ها‌ی هرز را دور بریزید و خاک باغچه را زیر و رو کنید تا آماده کاشت بذر شود.


۲- اگر دوست دارید فضای گلخانه‌ای برای باغچه ایجاد کنید، زمین را با استفاده از تجهیزات مدرن یا به سبک سنتی به چند ردیف و شیار تقسیم کنید. شیار‌ها باید عمقی مناسب با نوع بذر داشته باشند.


۳- بذر را درون شیار‌ها بریزید. به طور معمول، گیاهان مکمل مانند حبوبات (لوبیا و نخود فرنگی) و خربزه، کدو، خیار‌ها بین ۲ تا ۲.۵ سانتی متر عمق لازم دارد، در حالی که ذرت و سیب زمینی ممکن است بین ۶ الی ۹ سانتی متر عمق لازم داشته باشند. پس از قرار دادن دانه در شیار‌ها، آن‌ها را به آرامی با خاک پوشش دهید، به طوری که بستر دانه بعد از آبیاری خشک نشود. این روند را تا رسیدن به تعداد ردیفی که در کاشت برنامه ریزی کرده‌اید، ادامه دهید.

 

 

۴- به صورت مداوم از محصولات در حال رشد خود مراقبت کنید، علف‌های هرز را بکنید و اطراف محصول را خوب هرس کنید.


۵- مراقب حمله حشرات و آفات باشید. به برگ‌های محصول دقت کنید و با استفاده از آفت کش‌های طبیعی یا در صورت نیاز با سم‌های شیمیایی محصول را آفت زدایی کنید.


۶- موقعی که سبزیجات و گیاهان دیگری که کاشته‌اید می‌رسند، باید آن‌ها را طبق تحقیقاتی که در برنامه ریزی خود داشتید، بچینید و با دقت آن‌ها را شستشو دهید. در صورت نیاز با روش فریز کردن و روش‌های دیگر این محصولات طبیعی و حاصل دسترنج خود را ذخیره کرده و در طولانی مدت از آن‌ها استفاده کنید.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۵ آذر ۹۸ ، ۱۰:۵۴
برنج بهاربارنج

فرایند تولید محصولات ارگانیک

 

فرایند تولید محصولات ارگانیک در تمام مراحل کاشت، داشت و برداشت با سیستم طبیعی هماهنگ هستند.

فرایند تولید محصولات ارگانیک در تمام مراحل کاشت، داشت و برداشت با سیستم طبیعی هماهنگ بوده و در خاکی که از سال ها پیش هیچ‎گونه سموم و مواد شیمیایی در آن استفاده نشده است و فقط با مواد طبیعی تقویت می‎شود رشد می‎کنند.

در ساختار محصولات‎ ارگانیک هیچ‎گونه دست کاری ژنتیکی صورت نمی‎گیرد و از هیچ گاز و مواد مشابه آن به منظور رشد استفاده نمی‎شود و در نهایت رنگ و مزه این نوع محصولات‎ طبیعی و نه زیاد پررنگ یا خیلی کم‎رنگ‎تر از حد معمول هستند.

بارزترین ملاک تشخیص محصولات ارگانیک با توجه به بافت آنها که نه خیلی نرم و نه خیلی سفت میباشند طعم و بوی برگرفته از طبیعت آن‎ها است.

در فرایند تولید محصولات ارگانیک میزان تولید بسیار کم است و با توجه به افزایش جمعیت، کاشت، داشت و برداشت محصولات ارگانیک پاسخ‎گوی نیاز مصرف‎کنندگان نیست.

وجود محصولاتی با ظاهر زیبا که فاقد طعم و خاصیت خاصی هستند، به دلیل استفاده بی‎رویه از کودها، آفت‎کش‎ها و باقی‎ماندن ترکیبات آن‎ها در محصولات را دانست.

برخی از محصولات خارج فصل وارداتی، دستخوش دستکاری ژنتیکی می باشند که باعث تغییر در باکتری‎های موجود در روده شده و مقاومت بدن به آنتی‎بیوتیک را افزایش می‎ دهند.

در نهایت به این نتیجه خواهیم رسید که کلمه سالم و ارگانیک دو موضوع جدا از هم بوده و محصول ارگانیک محصولی است که از بستر سازی زمین، خاک، کاشت، داشت و برداشت آن از هیچ‎ ماده شیمیایی مصنوعی استفاده نشود.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۵ آذر ۹۸ ، ۱۰:۵۲
برنج بهاربارنج

هر آنچه درباره محصولات ارگانیک باید بدانید

نداشتن آگاهی از نحوه تشخیص محصولات ارگانیک و نبود نظارت کافی بر ارائه کنندگان محصولات در فضای مجازی، دست افراد سودجو را برای فروش این محصولات باز گذاشته است.

هر آنچه درباره محصولات ارگانیک باید بدانید این روزها تب خرید و فروش غذاهای ارگانیک یا همان مواد غذایی که به طور طبیعی و بدون هیچ نوع کود یا آفت کشی تولید می‌شوند، در میان مردم سوپرمارکت‌ها و میوه‌فروشی‌ها بالا گرفته است؛ به‌طوری که با یک جست‌وجوی ساده در فضای مجازی می‌توانید با تبلیغاتی متفاوت از شیر مرغ تا جان آدمی‌زاد که بصورت ارگانیک تولید و بفروش می‌رسند را مشاهده کنید!

آگاه نبودن مردم جامعه از نحوه تشخیص این محصولات و ناکافی بودن نظارت مراکز مرتبط باعث سواستفاده برخی از فروشندگان انواع محصولات تحت عنوان ارگانیک شده که در این آشفته بازار افراد متقاضی راهی برای تشخیص این محصولات که در برخی مواقع با قیمت‌های نجومی به فروش می‌رسند ندارند.

درحالی که بسیاری از مردم جامعه با گرانی برخی از محصولات در حال دست و پنجه نرم کردن هستند برخی دیگر از افراد با انتشار تبلیغاتی غیر واقعی درحال فروش برخی اقلام با قیمت های نجومی هستند؛ در آخرین مورد یکی از مراکز تولید کننده گوشت قرمز با انتشار آگهی در برخی از صفحات اقدام به فروش گوشت قرمز (ارگانیک) به قیمت‌ 700 تا 900 هزارتومان کرده بود که مسئول بازرسی اتاق اصناف این ارقام را غیرواقعی دانست.

شرکت‌های تولید کننده از نام ارگانیک سواستفاده نکنند

آزاد عمرانی عضو هیأت رئیسه انجمن ارگانیک ایران در خصوص محصولات ارگانیک مانند گوشت و شیر عرضه شده در بازار، توضیح داد: در حال حاضر در کشور ما چند تعاونی عشایری با رعایت برخی استانداردها اقدام به تولید گوشت ارگانیک کرده‌اند اما باید توجه داشته باشیم که بر اساس قیمت‌گذاری‌ها، قیمت این گوشت‌ها به بیش از 50 هزار تومان تجاوز نمی‌کند و اصولاً محصولات ارگانیک اختلاف قیمت زیادی با سایر گوشت‌هایی که به صورت تازه و گرم عرضه می‌شوند ندارند.

وی ادامه داد: در موضوع تولید شیر ارگانیک باید به شیر تولید شده از دام و همچنین فرآیند تولید محصول توجه ویژه داشته باشیم. در حال حاضر در کشورما فقط یک شرکت در زمینه تولید شیر ارگانیک فعالیت می‌کند که سازوکار و مقررات‌های لازم را طی کرده و در مرحله گذار قرار دارد.

هر آنچه درباره محصولات ارگانیک باید بدانید

 

عضو هیأت رئیسه انجمن ارگانیک ایران در ادامه توضیح داد: فرآیند تبدیل محصول رایج به ارگانیک نیازمند یک زمان سه ساله است که طی این دوره فرایندهای غیرارگانیک تحت کنترل قرار می‌گیرند و با بررسی‌های انجام شده و رعایت برخی از قوانین توسط شرکت‌ها محصولات ارگانیک تولید می‌شود.

عمرانی تصریح کرد: به طور مثال در مراتع باید به موضوعاتی نظیر فاصله مرتع با سایر زمین‌های کشاورزی که در آنها از سموم کشاورزی استفاده می‌شود توجه داشته باشیم و همچنین در زمین کشاورزی که دام‌ها از آن تغذیه می‌کنند در طی یک زمان سه ساله باید سموم کشاورزی، کودهای شیمیایی حذف شوند و اگر در گذشته نیز در زمین موردنظر از این مواد استفاده می‌شد باید طی این دوره این مواد از بین بروند.

وی افزود: باید توجه داشته باشیم که در فرآیند فراوری شیر نیز کارخانه موردنظر باید از تزریق آنتی‌بیوتیک و افزودنی‌های شیمیایی، رنگ، طعم‌دهنده‌ها و ضدعفونی‌ کننده‌ها در محصول خودداری به عمل آورد.

هر آنچه درباره محصولات ارگانیک باید بدانید

 

عمرانی گفت: در سال اول رعایت این استانداردها قوانین بین‌المللی اجازه می‌دهد محصول ارگانیک وارد بازار شود اما باید نام در مرحله گذار در این قانون ذکر شود. در حال حاضر در کشور ما یک شرکت تولیدکننده شیر ارگانیک در حال گذار اقدام به ارائه این محصولات کرده است که قیمت این محصول تفاوت چندان زیادی با محصولات دیگر ندارد و افزایش قیمت چند درصدی محصولات ارگانیک نیز به دلیل رعایت استانداردهای ارگانیک است.

وی تاکید کرد: شیر خشک ارگانیک توسط یکی از شرکت‌های داخلی وارد کشور می‌شود که صحت این محصول توسط سازمان استاندارد تایید شده است، لذا باید توجه داشت سایر محصولاتی که با قیمت‌های بسیار گران در بازار تحت عنوان محصولات ارگانیک عرضه می‌شوند تحت نظارت دقیق بازرسان قرار بگیرند و در صورت سو استفاده از نام ارگانیک برخوردهای لازم با آن‌ها صورت گیرد.

نحوه تشخیص محصولات ارگانیک

در بسیاری از مراکز فروش مرکبات نیز با تبلیغ گسترده در فضای مجازی اقدام به فروش میوه‌ها با نام ارگانیک کرده‌اند که خریدار محصول آگاهی کافی در خصوص تشخیص این محصولات ندارد، فرنوش فلاح‌پور مسئول کانون کشاورزی ارگانیک دانشگاه فردوسی مشهد در این خصوص می‌گوید: برای تشخیص محصولات ارگانیک استاندارد، مصرف‌کنندگان باید به گواهی استاندارد و ارگانیک در این محصولات توجه کنند.

 هر آنچه درباره محصولات ارگانیک باید بدانید

 

وی ادامه داد: گاهی کشاورزی مدعی می‌شود که هیچگونه کود و سم شیمایی در محصولات استفاده نکرده و محصولاتش ارگانیک است؛ ممکن است این محصول سالم باشد اما زمانی می‌توان گفت ارگانیک است که مراحل بازرسی محصولات ارگانیک را طی کرده و کاملا براساس استانداردهای کشاورزی ارگانیک باشد و شرکت‌های بازرسی مرتبا محصولات را بازرسی کرده باشند.

 

هر آنچه درباره محصولات ارگانیک باید بدانید

 فلاح‌پور توضیح داد: زمینی می‌تواند تولید ارگانیک داشته باشد که حداقل سه سال از استفاده از محصولات شیمیایی در آن گذشته باشد و تحت بازرسی شرکت‌های بازرسی نیز قرار گرفته باشد تا تاییدیه ارگانیک را دریافت کند؛ شرکت‌های گواهی دهنده مختلفی هستند که استاندارد ایران، اروپا، امریکا و یا ژاپن را رعایت می کنند؛ امیدواریم با توجه به تقاضای زیادی که در بازار وجود دارد، نظارت و بازرسی‌های کافی نیز برای کشاورزی ارگانیک صورت گیرد تا مسیر آن به درستی طی شود.

هر آنچه درباره محصولات ارگانیک باید بدانید

 با توجه به روند روز افزون تبلیغات و فروش محصولات ارگانیک در سطح شهر و خصوصا فضای مجازی و استفاده افراد سودجو از نام ارگانیک برای فروش محصولات خود لازم است وزارت بهداشت، وزارت جهاد کشاورزی و سایر سازمان‌های مربوطه با آگاهی بخشی به مردم جامعه و نظارت بیشتر نقش پررنگ‌تری در ایفای مسئولیت از خود نشان دهند.

همچنین سازمان‌های مرتبط می‌توانند با راه‌اندازی یک سازوکار مشخص از قبیل آزمایشگاه‌ها و نظارت مستمر بر مراکز تولید کننده محصولات ارگانیک، نصب برچسب و نشان مختص برای این فرآورده‌ها و همچنین ارایه یک الگوی قیمت‌گذاری منطقی متقاضیان این محصولات را از سردرگمی در آورده و راه سودجویی را برای افرادی که از این فضای گل آلود درصدد ماهی گیری هستند را سد کنند.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۵ آذر ۹۸ ، ۱۰:۴۹
برنج بهاربارنج

لیست محصولاتی که باید ارگانیک خریداری شوند

کرفس
کرفس یکی از آلوده ترین سبزی های حاوی آفت کش است. کرفس پوسته محافظ ندارد. بنابراین مواد شیمیایی که برای مبارزه با آفات استفاده می شوند به آسانی از برگ های کرفس قابل شستشو نیستند. لذا تاکید فراوانی بر استفاده نمونه ارگانیک این سبزی است که بدون هیچگونه آفت کش و ماده شیمیایی تولید می شود.
 
بلوبری (زغال اخته)
مطالعه اخیر نشان داده که ۲۸درصد از نمونه بلوبری های منجمد، غلظتی قابل توجه از باقیمانده آفت کش ها را درون خود دارند که با ADHD (اختلال بیش فعالی کم توجهی) در کودکان مرتبط است. بطور کلی، سعی کنید میوه های پوست نازک مصرفی تان حتما ارگانیک باشند.
 
محصولات لبنی
اگر شیر، ماست، کره و بستنی  جزء کالاهای اساسی خانه شما هستند، موضوع ارگانیک بودن آنها مهم می شود.
در اغلب موارد، ارگانیک بودن غذایی که بیشتر از همه مصرف می کنید، اهمیت بیشتری دارد.  محصولات لبنی غیرارگانیک ممکن است از حیوانات اهلی تهیه شده باشند که از ذرت و سویای دچار اصلاح ژنتیکی (تراریخته) تغذیه شده اند و همچنین آنتی بیوتیک مصرف کرده اند. به علاوه شواهدی وجود دارد که نشان می دهد شیر ارگانیک دارای سطح بالاتری از اسیدهای چرب امگا۳ است.
 
سبزیجات پربرگ
علاوه بر اینکه برای محافظت سبزیجات در برابر حشرات بر روی آنها آفت کش می پاشند، گیاهان پربرگی مانند اسفناج، کلم پیچ و کاهو را که بر روی زمین می رویند، مملو از آفت کش های مایع می کنند.
تولید کنندگان محصولات ارگانیک برای حفظ گیاهان در برابر آفت ها از روش های دفعی غیر سمی استفاده می کنند.
 
هلو
در یک مطالعه دانشمندان آمریکایی متوجه  شدند که  بیشتر از ۵۰  ترکیب آفت کش روی برخی هلو های داخلی و همچنین وارداتی وجود دارد.
اصولا هلوها به آفت کش حساس هستند زیرا کشاورزان زمانی که این میوه هنوز کوچک و درحال رشد است بر روی آنها آفت کش می پاشند که این باعث باقی ماندن سموم درون میوه ها می شود.
 
فلفل
این سبزیجات مثل اسفنج هستند، مواد شیمیایی را از طریق پوست نازک خود جذب می کنند. به همین دلیل با شستن و پوست کندن، نمی توانید سموم شیمیایی آنها را کم کنید.
 
سیب زمینی 
اگر بدانید که چگونه یک سیب زمینی معمولی پرورش داده می شود، درخواهید یافت چطور بسیاری از مواد شیمیایی به بشقاب شما وارد می شوند. قبل از اینکه سیب زمینی در خاک کاشته شود، زمین کشاورزی به منظوراز  بین بردن حشرات سم پاشی می شود. سپس برای پیشگیری از قارچ زدن، بذرهای سیب زمینی نیز سم پاشی می شوند.
 
توت فرنگی 
توت فرنگی ها رشد آهسته ای دارند و چون بر روی خاک رشد می کنند برای حفاظت آنها در مقابل حشرات و زنده ماندن شان باید مقدار زیادی آفت کش استفاده شود. توت فرنگی پوست نازکی دارد که به راحتی مواد شیمیایی را جذب می کند و به آفت کش ها اجازه می دهد که به سراسر میوه نفوذ کنند. مهم تر از همه چون توت فرنگی ها کوچک و ظریف هستند، نمی توانیم آنها را به خوبی بشوییم.
 
گیلاس
گیلاس ها به دلیل پوست نازکشان از جمله میوه های آلوده به حساب می آیند. از گیلاس های معمولی که با واکس های قارچ کش پوشانیده شده اند، پرهیز کنید و به دنبال نمونه های ارگانیک آنها باشید. شما ممکن است به گیلاس خشک بسنده کنید. اما بهتر است بدانید آنها نیز حاوی سولفیت ها هستند.
 
خیارسبز
این میوه مانند دیگر میوه ها و سبزیجات پوست نازک، که پوست آنها خوردنی است، باید ارگانیک باشد. در بررسی اخیر که توسط یک گروه زیست محیطی صورت گرفته، متوجه شدند که خیار سبز یکی از آلوده ترین خوراکی هاست.
 
انگور
انگورها و کشمش ها سطح بالایی از باقیمانده آفت کش ها را دارند. انگورهای وارداتی عموما مضر هستند. دانشمندان دریافته اند که بیش از ۳۰ آفت کش مختلف به مدت طولانی در این میوه باقی می ماند.
 
لوبیا سبز
سازمان حفاظت محیط زیست آمریکا وجود بیش از ۶۰ نوع آفت کش را در لوبیا سبز تایید کرده است.
برای پرهیز از مواد شیمیایی افزودنی در فرآیند تهیه کنسرو، لوبیا سبزهای تازه را خریداری کنید.
 
شلیل وارداتی
در یک مطالعه تحقیقاتی مشخص شد که همه شلیل های وارداتی آزمایش شده حاوی حداقل یک ماده شیمیایی هستند و در بیشتر از ۹۰ درصد آنها ردپایی از دو یا چند ماده شیمیایی یافت شده است.
شلیل های ارگانیک و تولید داخل را بخرید تا کمتر در معرض مواد شیمیایی قرار بگیرید.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۵ آذر ۹۸ ، ۱۰:۴۸
برنج بهاربارنج

‌احتمالا تابه‌حال نام محصولات ارگانیک به گوش‌تان خورده است و این سؤال ذهن‌تان را درگیر کرده که استفاده از این محصولات چه تفاوتی ایجاد می‌کند، چه فوایدی دارد و به‌راستی چرا مسیر تولید مواد غذایی تغییر کرده و از تولید ارگانیک فاصله گرفته است؟


آب مایع حیات است و غذا مایه‌ی حیات! انسان‌ها برای زنده ماندن به خوراک نیاز دارند. با افزایش جمعیت جهان، روش‌های کشاورزی صنعتی و تولید مصنوعی برای افزایش تولید به‌کار گرفته شد؛ روش‌هایی که با استفاده از افزودنی‌های شیمیایی و مصنوعی هزینه‌ی تولید غذا را در مقیاس انبوه کاهش داده‌اند. این کاهش هزینه اما به‌قیمت تهدید سلامتی انسان در درازمدت تمام می‌شود! با دست‌کاری در طبیعت و بوم‌سازه (اکوسیستم) خودمان را مسموم می‌کنیم و نسل‌های آینده را به‌خطر می‌اندازیم. مصرف بیش از حد مواد شیمیایی با آسیب بسیار زیادی که به اکوسیستم وارد کرده است، مجبورمان می‌کند در روش‌های تولید تجدید نظر کنیم. به همین دلیل توجه و علاقه به محصولات ارگانیک به‌مرور زمان بیشتر شده است.

 

این‌روزها پیوسته می‌خوانیم و می‌شنویم فلان میوه فلان ماده‌ را دارد، گوشت فلان کشور مسموم است، سبزیجات با آب فاضلاب آبیاری می‌شوند و … هرچند همه‌ی این اخبار پایه‌ و مبنای محکم و قابل‌اعتمادی ندارند اما تأثیر مواد شیمیایی و روش‌های تولید صنعتی بر سلامت میوه و خوراک و به‌دنبال آن سلامتی انسان حقیقتی ثابت‌شده است. با انتخاب و مصرف محصولات طبیعی هم به سلامتی فردی و هم به سلامتی محیط‌زیست کمک می‌کنیم.


چه محصولی ارگانیک است؟

بنابر تعریف سازمان غذاوداروی آمریکا محصول ارگانیک محصولی است که بدون دخالت هرگونه ماده‌ی شیمیایی و روش‌های مصنوعی (مانند دست‌کاری ژنتیکی) تولید شود. نه‌تنها میوه‌ و سبزیجات بلکه گوشت، عسل، لبنیات و دیگر خوراکی‌ها می‌توانند به روش ارگانیک تولید شوند. گیاهان خوراکی ارگانیک بدون استفاده از مواد شیمیایی و آفت‌کش‌ها تولید می‌شوند. برای مقابله با آفت‌ها و حشرات مضر در پرورش گیاهان از روش‌های طبیعی استفاده می‌شود. تنها استفاده از کودهای طبیعی مجاز است و از نگهدارنده‌ برای افزایش عمر محصول استفاده نمی‌شود. گوشت و محصولات دامی ارگانیک از دام‌هایی تولید می‌شوند که در شرایط طبیعی و با عادت‌های طبیعی دام پرورش یافته‌اند. دام‌ها با خوراک ارگانیک، در مکانی تمیز و با امکان دسترسی به فضای باز پرورش می‌یابند و به آنها هورمون و آنتی‌بیوتیک داده نمی‌شود.


فواید گوناگون محصولات ارگانیک
کاهش احتمال بروز بیماری‌ها

در میان انواع عوامل بیماری‌زا مانند آلودگی هوا و پارازیت‌ها دست‌کم آنچه می‌خوریم به‌جای اینکه گوشت تن‌مان بشود بلای جان‌مان نمی‌شود! مهم‌ترین تفاوت محصولات ارگانیک با محصولات رایج استفاده نکردن از مواد شیمیایی در پرورش و تولید است؛ موادی که در درازمدت باعث بروز بیماری‌های گوناگون می‌شوند.


حفظ سلامت فردی

حتما پیش آمده که میوه‌ای خوش‌رنگ‌ولعاب را گاز زده‌اید و بی‌درنگ پشیمان‌ شده‌اید! این میوه‌‌های خوش‌بروروی بی‌مزه، که نتیجه‌ی تولید صنعتی هستند معمولا حجم زیادی از ارزش غذایی‌شان را طی تولید از دست می‌دهند. محصولات ارگانیک به دلیل اینکه عاری از مواد شیمیایی هستند و در شرایط طبیعی تهیه می‌شوند ویژگی‌های زیر را دارند:

  •     تازه هستند و معمولا مزه‌ی طبیعی‌تر و دلنشین‌تری دارند.
  •     معمولا ارزش غذایی بیشتری دارند زیرا ویتامین‌ها و مواد معدنی‌شان در واکنش با ترکیبات شیمیایی از بین نمی‌رود.
  •     اثر و جذب آنتی‌اکسیدان‌ موجود در آنها بیشتر است که در کاهش احتمال بروز بیماری‌هایی مانند سرطان، مشکلات قلبی‌عروقی و ضعف بینایی مؤثر است.
  •     محصولات‌شان به دلیل پرورش دام‌ها در محیط طبیعی و با گیاهان ارگانیک، دارای مقادیر بیشتری اسید چرب CLA است که به‌ویژه برای سلامتی عروق قلب مفید است.
  •     با حذف انواع آنتی‌بیوتیک و هورمون که به‌طور غیرمستقیم باعث مقاوم شدن بدن در برابر آنها می‌شوند از تضعیف سیستم ایمنی بدن در درازمدت جلوگیری می‌کند.

حفظ سلامت زمین

این محصولات دوست‌دار محیط‌زیست هستند و روش تهیه‌ی این محصولات باعث کاهش آلودگی، کاهش فرسایش خاک، حفظ آب و منابع دیگر می‌شود. از طرفی آفت‌کش‌هایی که به گیاهان و حیوانات مختلف آسیب‌ می‌رسانند نیز در تولید این محصولات استفاده نمی‌شوند. همچنین به دلیل اینکه محصولات طبیعی معمولا در فروشگاه‌های و بازارهای محلی عرضه می‌شوند، آلودگی‌های ناشی از حمل‌ونقل کاهش پیدا می‌کند.
 

حفظ سلامت جامعه

روش تولید ارگانیک برای دست‌اندرکاران تولید سودمند است. تماس درازمدت افراد با انواع آفت‌کش و مواد شیمیایی، آثار منفی زیادی بر سلامتی این افراد می‌گذارد که ممکن است احتمال ابتلا به بیماری‌هایی مانند سرطان را افزایش بدهد. حتی ممکن است مواد به‌جا‌مانده به خانه منتقل شود و اعضای خانواده را هم تحت‌تأثیر قرار دهد! مهم‌تر از همه اینکه جلوگیری از دست‌کاری‌های ژنتیکی و استفاده از مواد شیمیایی در راستای حفظ سلامت فردی و سلامت زمین، برای بقای نسل‌های آینده کمک چشمگیری خواهد کرد.
 

تقویت اقتصاد محلی

محصولات ارگانیک به‌شکل محلی تولید و عرضه می‌شود. بنابراین با خرید و مصرف این محصولات از تولیدکنندگان محلی حمایت می‌کنیم که آثار اقتصادی و اجتماعی مثبت زیادی به همراه دارد.


چطور محصولات ارگانیک را بشناسیم؟

این روزها از نام «ارگانیک» سوءاستفاده‌های زیادی می‌شود. در دسته‌ی محصولات طبیعی و سالم محصولات مختلفی با شرایط مختلفی تولید و عرضه می‌شوند که به‌تمامی ارگانیک نیستند و درعین‌حال به‌تمامی صنعتی هم نیستند. این محصولات معمولا در طبقه‌های گوناگون مانند محصولات سالم، طبیعی و ارگانیک عرضه ‌می‌شوند. فقط محصولاتی به عنوان ارگانیک شناخته می‌شوند که مراحل بازرسی و نظارت را از طرف سازمان‌های مربوطه گذرانده و گواهی ارگانیک دریافت کرده باشند.

 

هنگام خرید محصولات ارگانیک، برچسب ارگانیک روی محصول را بررسی کنید و چون امکان چاپ تقلبی این برچسب‌ها وجود دارد از فروشگاه‌هایی که گواهی‌نامه‌ی ارگانیک دارند خرید کنید، می‌توانید برای شناسایی فروشگاه‌های معتبر به سایت انجمن ارگانیک ایران مراجعه کنید. خوب است بدانید طبق اعلام انجمن ارگانیگ محصولات واقعی ارگانیک در گران‌ترین حالت فقط ۳۰درصد بیشتر از انواع غیرارگانیک قیمت دارند. ممکن است آن دسته از محصولاتی که مد نظرتان است به صورت ارگانیک یافت نشوند اما به حداقل رساندن مضرات هم نوعی منفعت محسوب می‌شود. به عنوان مثال شاید شما به مرغ ارگانیک دسترسی نداشته باشید اما حداقل می‌توانید مرغ‌هایی را مصرف کنید که که در پرورش‌شان از آنتی بیوتیک‌ها استفاده نشده است.


سخن آخر

هرچند جمعیت زیاد جهان، دلیل روی آوردن به روش‌های تولید صنعتی و مصنوعی بوده است اما اگر به همین رویه ادامه بدهیم، آب و خاکی را که منبع اصلی تولید غذایمان است نابود می‌کنیم! تولید محصولات به شیوه‌ی ارگانیک به حفظ آب‌ و خاک، انواع گونه‌های جانوری و بازگرداندن تعادل به طبیعت کمک می‌کند. زمین فقط برای ما نیست؛ فرزندان ما و فرزندان آنها هم از آن سهم دارند. با پرورش‌ و مصرف ‌محصولات ارگانیک نقش مهمی در حمایت از زمین خواهیم داشت. شاید جایگزین کردن محصولات ارگانیک به‌طور کامل ممکن نباشد؛ به‌هرحال همه‌ی میوه‌ها و سبزیجات چهارفصل نیستند و هر منطقه‌ای امکان پرورش همه‌ نوع گیاه و دام را ندارد. اما برای سلامتی خودتان، جامعه و زمین، این گزینه را نیز در فهرست اولویت‌های زندگی‌تان قرار دهید.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۵ آذر ۹۸ ، ۱۰:۴۷
برنج بهاربارنج

محصولات ارگانیک و شرایط تولیدی آنهامحصولات ارگانیک و شرایط تولیدی آنها

محصولات ارگانیک

مقدمه:
پیشگیری از بیماری و عوامل بیماری زا یکی از شاخص های توسعه سلامت در جامعه و محیط زیست است. در حال حاضراستفاده از سموم و کودهای شیمیایی به منظور ارتقاءعملکردی محصولات کشاورزی نسبت به گذشته فزونی یافته است که خود عاملی در شیوع بیماری های خطرناک برای انسان و حیوانات می باشد. یکی از راه حل های پیشگیری از این شرایط تولید و مصرف محصولات ارگانیک می باشد. از این رو آشنایی با مفهوم کامل محصولات ارگانیک و نحوه تولید و پروش آنها، مصرف¬ کنندگان را در دستیابی به زندگی سالم یاری خواهد بخشید. در این مقاله پس از تعریف "محصولات ارگانیک" به شرح  مختصری از شرایط تولیدی انواع آنها می پردازیم تا با این نوع محصولات بیشتر آشنا شویم.
 

محصولات ارگانیک:

محصولات ارگانیک به کلیه محصولاتی اطلاق می شود که بدون استفاده از علف کش ها و آفت کش های مصنوعی و ارگانیسم های اصلاح شده ژنتیکی تولید شده باشند. هدف از تولید  ارگانیک “ایجاد سیستم‌های تولیدی به هم پیوسته در راستای توسعه پایدار (منطبق با معیارهای اقتصادی، زیست محیطی و اجتماعی)” است. در ادامه خلاصه ای از شرایط تولیدی محصولات ارگانیک در دو دسته کشاورزی و پروتئینی عنوان می گردد.
 

شرایط تولید محصولات کشاورزی ارگانیک

  • خاک ایمن

خاک مورد استفاده در کشاورزی محصولات ارگانیک نباید حاوی املاح سرب، کلراید پتاسیم باشد، همچنین حداقل ۳ سال قبل از برداشت محصول، از آبیاری محصولات زراعی با آب فاضلاب جلوگیری می شود.

  •  منع اصلاح سازی در تولید محصولات

در فرایند تولید محصولات کشاورزی ارگانیک، از مواد افزودنی مانند رنگ دهنده های مصنوعی، شیرین کننده های شیمیایی استفاده نمیشود، همچنین هیچ اصلاح ژنتیکی و پرتودهی یونیزه کننده در تولید محصول استفاده نمی گردد.

  • ذخیره سازی و انبارداری مجزای محصولات

انبارش محصولات ارگانیک کاملا جدا و مجزا از مابقی محصولات می باشد.

  • منع بکارگیری مواد شیمیایی مصنوعی در تولید محصولات

در تولید محصولات کشاورزی ارگانیک از بکارگیری کلیه مواد شیمیایی اعم از کودهای شیمایی، آفت کش ها، حشره کش ها و علف کش ها خودداری می شود.
 

شرایط تولیدی محصولات پروتئینی و فراورده های دامی و غیردامی ارگانیک

 

  •  پرورش ارگانیک

در فرایند تولید محصولات پروتئینی، طیور و حیوانات از روز اول تولد (حداکثر روز دوم) به روش ارگانیک بر اساس یک سری فرایندهای استاندارد پروش می یابند.کمیسیون کودکس آلیمنتاریوس (FAO) و سازمان بهداشت جهانی (WHO) شاخص های استانداردی برای پروش و دام و طیور ارگانیک تعریف نموده‌اند از جمله میتوان به منع بکارگیری دانه‌های تراریخته یا محصولات فرعی حاصل از آنها و خوراک های شیمایی در تغذیه دام و طیور و عدم استفاده از آنتی‌‌بیوتیک‌ها و هورمون ها در پروش حیوانات و طیور نام برد.

  •  انبارش و ذخیره سازی

محصولات و فراوده های ارگانیک به صورت کاملا مجزاء از مابقی محصولات و فراوده های پروتئینی ذخیره سازی می شوند.

جمع بندی:
این روزها رشد آلودگی های زیست محیطی و تولیدات بی کیفیت محصولات غذایی موجب گردیده است که مصرف کنندگان نسبت به تغذیه کالاهای ارگانیک و سالم، استقبال بیشتری نشان بدهند. در این مقاله سعی بر آن شده است که در کنار معرفی محصولات ارگانیک، شاخص ها و استانداردهای تولیدی محصولات ارگانیک بیان گردد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۵ آذر ۹۸ ، ۱۰:۴۴
برنج بهاربارنج

چند نمونه از محصولات ارگانیک

چند نمونه از محصولات ارگانیک

 

آب و مواد غذایی هر دو برای بقای بشر ضروری هستند. با بیشتر شدن جمعیت دنیا، شیوه های کشاورزی صنعتی و تولید مصنوعی به منظور بیشتر شدن میزان تولید روی کار آمده اند؛ شیوه هایی که توسط افزودنی ‌های شیمیایی و مصنوعی، قیمت تمام شده تولید مواد خوراکی را در حجم زیاد کاهش داده ‌اند. این کاهش قیمت اما در طولانی مدت به نرخ تهدید سلامتی بشر تمام می ‌شود! استفاده بیش از اندازه مواد شیمیایی با صدمه بسیار زیادی که به زنجیره غذایی وارد می کند، باعث می شود در شیوه های تولید تجدید نظر کنیم. به همین خاطر توجه و علاقه به مصرف محصولات ارگانیک رفته رفته افزایش یافته است و در این مقاله از بازار روز ایرانیان چند نمونه از محصولات ارگانیک را شرح خواهیم داد.

منظور از محصولات ارگانیک چیست؟

امروزه مرتب مطالعه می کنیم و می‌شنویم میوه x دارای ماده y است، گوشت کشور z مسموم  می باشد، آبیاری صیفی جات توسط آب فاضلاب انجام می ‌شوند. اگرچه کلیه این اخبار اساس و منبع محکم و موثقی ندارند اما تأثیر مواد شیمیایی و شیوه های تولید صنعتی بر سلامت میوه و مواد غذایی و پیرو آن سلامتی بشر حقیقتی اثبات شده می باشد. با تهیه و مصرف چند نمونه از محصولات ارگانیک هم در راستای سلامتی شخصی و هم در راستای سلامتی محیط ‌زیست گام برداشته ایم.

براساس تعریف سازمان FDA در صورتی که محصولی بدون دخالت هر نوع کود شیمیایی و شیوه های مصنوعی (مثل اصلاح ژنتیکی) تولید شود محصول ارگانیک است. صرفا چند نمونه از محصولات ارگانیک هستند که پزوسه بازرسی و نظارت را از سمت سازمان‌ های مربوطه گذرانده و تاییدیه ارگانیک اخذ کرده باشند.

چند نمونه از محصولات ارگانیک

علاه بر میوه‌ و صیفی جات محصولات لبنی، محصولات پروئتینی، بذر های کشاورزی و سایر خوراکی ‌ها نیز می‌توانند به شیوه ارگانیک تولید شوند. محصولات کشاورزی خوراکی طبیعی بدون استفاده از آفت کش ها و کود های شیمیایی تولید می‌شوند. به منظور از بین بردن آفات و حشرات موزی در پرورش گیاهان مغذی از شیوه های طبیعی استفاده می‌ شود. صرفا می توان از کود های طبیعی استفاده کرد و استفاده از مواد افزودنی به منظور ماندگاری بیشتر محصول مجاز نیست. به منظور پرورش محصولات پروئتینی و انواع گوشت ارگانیک از دام‌ هایی استفاده می‌ شود که در وضعیت طبیعی و با عادت‌ های طبیعی دام پرورش یافته اند. دام‌ها با مواد غذایی طبیعی، در محلی تمیز و با امکان دسترسی به محیط باز پرورش پیدا می کنند و به آن ها برای رشد سریع تر و سلامت بیشتر هورمون و آنتی ‌بیوتیک تزریق نمی‌ شود.

 

مزایای مصرف محصولات ارگانیک

پیشگیری از بروز بیماری‌ ها

در بین کلیه عوامل بیماری‌زا مثل آلودگی هوا و آنفلوانزا و… متاسفانه باع می شود هر آنچه مصرف می کنیم به ‌جای اینکه به تن‌ مان بچسبد بلای جان‌مان می شود! اساسی ترین تمایز محصولات ارگانیک با سایر محصولات عدم استفاده از مواد شیمیایی در تولید آنهاست؛ موادی که در طولانی مدت منجر به بروز انواع بیماری ها می ‌شوند.

حفظ سلامت شخصی

قطعا این تجربه را داشتید که میوه ی بزرگ و خوش رنگی را گاز زده ‌اید و سپس منصرف شده‌اید! این میوه‌‌ هایی که ظاهر زیبایی دارند اما مزه دلچسبی ندارند در پروسه صنعتی تولید شده اند که معمولا میزان زیادی از ارزش غذایی آن ها در پروسه تولید از بین می رود. محصولات ارگانیک به علت اینکه مواد شیمیایی ندارند و در شرایط طبیعی تولید می ‌شوند خصوصیات زیر را دارند:

  • تازه و خوشمزه هستند.
  • از ارزش غذایی بیشتری برخوردارند چراکه ویتامین ‌ها و املاح مغذی در واکنش با مواد شیمیایی از بین نرفته است.
  • آنتی اکسیدان بیشتری دارند که از بروز مشکلاتی مثل سرطان، ناراحتی های قلبی و مشکلات چشمی جلوگیری می کنند.
  • محصولات ارگانیک از اسید چرب CLA بیشتری بهرمندند که به خصوص به منظور سلامتی عروق قلب سودمند است.

حفظ محیط زیست

محصولات طبیعی در سلامت محیط ‌زیست موثرند و شیوه تهیه‌ی این محصولات موجب کاهش آلودگی، کاهش فرسایش خاک، حفظ آب و سایر منابع می ‌شود. از طرفی به دلیل اینکه غالبا این محصولات در بازار های محلی و فروشگاه اینترنتی بازار روز ایرانیان عرضه می ‌شوند، آلودگی‌ های ایجاد شده از حمل ‌و نقل کم می شود.

رشد اقتصاد محلی

محصولات طبیعی به صورت محلی تولید و ارائه می ‌شود. لذا با تهیه و مصرف این نوع محصولات از کشاورزان زحمت کش محلی پشتیبانی می‌کنیم که در زمینه اقتصادی و اجتماعی موثر است.

نحوه تشخیص محصولات ارگانیک

در حین خرید محصولات ارگانیک، باید روی محصول برچسب ارگانیک باشد اما از آنجایی که می توان به صورت تقلبی این برچسب ها را چاپ کرد پس باید از مرکز معتبری برای خرید این محصولات اقدام کرد که به این منظور می توانید روی مجموعه بازار روز ایرانیان حساب کنید. توسط اپلیکیشن این مجموعه نیز می توانید هر چند نمونه از محصولات ارگانیک که نیاز دارید سفارش دهید و در محل موردنظر خود تحویل بگیرید. فروشگاه بازار روز ایرانیان گواهینامه ارگانیک دارد و به همین خاطر خیال شما را از عرضه محصولات ارگانیک راحت می کند. بهتر است مطلع باشید براساس اعلام انجمن ارگانیگ محصولات طبیعی در گران ‌ترین حالت ممکن صرفا سی درصد بیشتر از محصولات غیرارگانیک قیمت گذاری شده اند.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۵ آذر ۹۸ ، ۱۰:۴۲
برنج بهاربارنج

درباره محصولات ارگانیک بدانید

یک کشاورز ارگانیک به جای استفاده از علف کش های شیمیایی، از روش های به نسبت سخت اما محیط زیست دوست تر، نظیر کشت دوره ای، پخش مالچ (مواد آلی قیرمانند حاصل از تجزیه کاه و برگ های مرده) یا کودهای حیوانی برای کنترل آفات بهره می گیرد.

درباره محصولات ارگانیک چه می دانید؟این روزها تب مصرف غذاهای ارگانیک یا همان مواد غذایی که به طور طبیعی و بدون هیچ نوع کود یا آفت کشی پرورش داده می‌شود، در میان مردم، سوپرمارکت‌ها و میوه‌فروشی‌ها بالا گرفته است. فرض کنید در یک مغازه میوه‌فروشی هستید، یک طرف سیب‌های ارگانیک و طرف دیگر سیب‌های معمولی چیده شده است. هر دوی آنها به اندازه کافی سفت، براق و قرمز به نظر می‌رسد. حتی می دانیم هر دوی آنها به اندازه کافی ویتامین و فیبر دارد و از طرفی فاقد چربی، سدیم و کلسترول نیز است.

حال پرسش اینجاست که تفاوت این دو چیست و چه عاملی باعث شده مواد غذایی ارگانیک در مقایسه با انواع معمولی گران تر باشد؟

محصولات ارگانیک

لغت ارگانیک به شیوه یا عملکرد کشاورزان هنگام پرورش، تولید و حتی فرآوری محصولاتی از جمله میوه ها، سبزیجات، صیفی جات و حبوبات اشاره می کند. در عین حال لبنیات و حتی گوشت نیز که در رده محصولات دامی جای دارد، از این طبقه بندی خارج نیست.

هدف کشاورزان و دامپرورانی که در این زمینه فعالیت می کنند، به طور مشخص حفاظت از خاک و آب به عنوان دو عنصر اصلی تولید محصول و در عین حال کاهش آلودگی هاست. در واقع کشاورزان و دامپرورانی که محصولات خود را به شیوه ارگانیک پرورش می دهند، به هیچ وجه از روش های قراردادی و معمول برای کوددهی، کنترل آفات و حتی شیوه های رایج مقابله با انواع بیماری های دامی استفاده نمی کنند.

یک کشاورز ارگانیک به جای استفاده از علف کش های شیمیایی، از روش های به نسبت سخت اما محیط زیست دوست تر، نظیر کشت دوره ای، پخش مالچ (مواد آلی قیرمانند حاصل از تجزیه کاه و برگ های مرده) یا کودهای حیوانی برای کنترل آفات بهره می گیرد.

گاهی باغبان های حرفه ای از صفحات پلاستیکی سیاه رنگی که به مالچ مشهور است، استفاده می کنند اما مالچ طبیعی مشخصا باید از جنس مواد آلی باشد تا همزمان رشد علف ها را کاهش و تکثیر کرم ها را افزایش دهد و در عین حال مانع تبخیر آب از سطح خاک نیز شود.

کشاورزان عادی برای بالا بردن میزان رشد گیاهان از کودهای شیمیایی استفاده می کنند اما کشاورزان ارگانیک، از کودهای طبیعی نظیر کودهای حیوانی و کمپوست (مخلوط کود گیاهی و خاک) نه تنها برای رشد گیاه بلکه حتی برای تغذیه خاک کمک می گیرند.

کشاورزان عادی برای کاهش آفات و بیماری ها، حشره کش های سنتزی و مصنوعی را روی محصولات خود اسپری می کنند، اما کشاورزان ارگانیک آفت کش های خود را از منابع طبیعی می گیرند. آنها برای این منظور بیشتر از مزایای حشرات و پرندگان در کنترل زادآوری دیگر حشرات یا حتی به عنوان تله استفاده می کنند.

از طرف دیگر، کشاورزان عادی برای کنترل علف های هرز، بیشتر به علف کش های شیمیایی و مصنوعی وابسته هستند اما راهکار کشاورزان ارگانیک مشخصا بر استفاده از عناصر طبیعی نظیر گیاهان رقیب بومی، برداشت علف با دست و استفاده از مالچ تاکید دارد.

از طرف دیگر دامپروران عادی اغلب به دام های خود آنتی بیوتیک، دارو و حتی ترکیبات هورمونی برای رشد و مقابله با انواع بیماری ها می دهند اما دامپروران ارگانیک دام های خود را با مواد غذایی ارگانیک تغذیه می کنند و مهم تر از همه امکان استفاده از فضاهای باز را برای آنها میسر می سازند. این دامپروران باور دارند که کاربرد روش های پیشگیرانه، چرای دوره ای، رژیم غذایی متعادل و تمیز نگه داشتن دائم محل اسکان دام ها در کنترل بیماری های آنها نقش بسزایی دارد.

روش های ساده برای کشت محصولات خانگی ارگانیک

کاشت محصولات ارگانیک، مستلزم داشتن امکانات خاصی نیز هست اما پرسش اینجاست که آیا افراد عادی هم می توانند در فضاهای محدود از جمله در باغچه های کوچک یا حتی گلدان برخی از انواع آنها را پرورش دهند؟ پاسخ این پرسش از نظر بسیاری از متخصصان مثبت است، به عنوان مثال برخی از سبزیجات و صیفی جات را می توان براحتی در فضای مناسب اما محدود پرورش داد.

الف: مکان مناسب برای کاشت

اغلب سبزیجات و صیفی جات برای رشد خوب و آسان نیازمند نور خورشید و زهکشی مناسب خاک است اما خاک آنها باید توانایی نگهداری رطوبت را نیز داشته باشد. سایه زیاد کاشت سبزیجات را با مشکلات عدیده همراه خواهد کرد. علاوه بر این، مکان مورد نظر نباید در معرض باد باشد. تحقیقات نشان داده حتی بادهای با سرعت متوسط هم می تواند میزان محصول را تا حدود 30 درصد کاهش دهد.

جالب است بدانید حتی چند تکه چوب که در اطراف گلدان به شکل تیرک محکم شود نیز می تواند مانع تاثیر مخرب باد بر محصولات کشاورزی شود. نکته ای که در مورد فضاهای محدود از جمله گلدان باید به خاطر داشت، استفاده از تکنیک کشت تناوبی است. کاشت یک نوع محصول آن هم به طور مداوم در فضای محدود به هیچ وجه توصیه نمی شود، زیرا قطعا باعث کاهش محصول، افزایش عوامل بیماریزا و علف های هرز خواهد شد.

ب: رازهای کوچک اما مهم

در کاشت برخی از صیفی جات ریزه کاری هایی وجود دارد. مثلا اگر پیاز و هویج با یکدیگر کاشته شود، اغلب نتیجه بهتری حاصل می شود. همین کار ساده باعث خواهد شد نه تنها هویج ها بلکه حتی پیازها هم از نوعی آفت خاص دور بماند.

این آفت در واقع نوعی حشره است که لاروهای آن عمدتا در میان لایه های خارجی ریشه هویج، پیاز، سیر و دیگر گیاهان پیازی یافت شده و محصول را ضایع می کند. براساس تحقیقات انجام شده، بوی هویج همزمان بوی ناشی از پیاز را خنثی می کند و در نتیجه حشره مذکور یا همان Vice / versa دیگر برای تخمگذاری جذب این دو محصول نمی شود.

از طرف دیگر کشت چرخشی نیز می تواند تاثیر بسزایی در کنترل علف های هرز داشته باشد. به عنوان مثال گلدانی که نسبتا از علف های هرز پر شده، می تواند برای کاشت سیب زمینی مناسب باشد. این کار یکی از بهترین روش ها برای به اصطلاح خفه کردن علف های هرز است و نه تنها محصول خوبی را همراه دارد بلکه حتی برای شما زمان کافی را می خرد تا بتوانید در مرحله بعد کار نسبتا سخت تری همچون کشت سیر را دنبال کنید. به علاوه این کار خود نمونه ای از کشت محصولات ارگانیک است.

پ: مشوق های خوب

گوجه فرنگی یکی از صیفی جاتی است که زمان کاشت آن اکنون فرا رسیده. برای کاشت گوجه فرنگی فقط به نور کافی خورشید نیاز دارید. معمولا فاصله کاشت بذرهای گوجه فرنگی بین 30 تا 50 سانتی متر است اما بسیاری از باغبان ها اول بذرها را در کنار یکدیگر با چند سانتی متر فاصله می کارند و پس از اندکی رشد، آنها را به گلدان های جدا منتقل می کنند.

گاهی دیده شده برخی از گوجه فرنگی های گلخانه ای پوست سفت و محکمی دارد، دلیل این مساله نگهداری از گیاه در درجه حرارت های بالاست. استفاده از سایبان های کوچک به شرط آن که نور را بیش از حد محدود نکند، می تواند این مشکل را برطرف کند. یکی از صیفی جاتی که نباید از کشت آن غفلت کرد، بادمجان است.

کاشت این گیاه درست به آسانی کاشت گوجه فرنگی های خانگی است. این گیاه نیز عینا به نگهداری در فضای گلخانه ای نیاز دارد اما زمانی به اوج باروری می رسد که از نور طبیعی روز برخوردار باشد. بادمجان در مقایسه با گوجه فرنگی و حتی فلفل شرایط پرآبی را راحت تر می پذیرد اما باید توجه داشت آبیاری بیش از حد، محصول آن را کم می کند.

بهترین زمان آبیاری بادمجان وقتی است که حداقل پنج سانتی متر از سطح خاک خشک شده باشد. یکی دیگر از محصولاتی که کشت آن می تواند جالب باشد، سیب زمینی است. سیب زمینی انواع گوناگونی دارد. بهترین انتخاب برای فضاها و زمان های محدود نوع زودرس سیب زمینی است معمولا کمتر هم دچار آفت زدگی می شود.

بهترین زمان برای کاشت سیب زمینی نیز اوایل بهار است پس فقط کافی است که خاک را بین پنج تا ده سانتی متر گود کنید و بذرهای سیب زمینی را بکارید. معمولا بهتر است در قسمت زیرین بذر سیب زمینی کمی کود و روی آن هم مخلوط کود و خاک ریخته شود. سیب زمینی به نور و آب کافی نیاز دارد و نبود هر دوی آنها بشدت بر میزان محصول اثر خواهد داشت.

آفات مهم سبزیجات در یک نگاه

سوسک سبزیجات که از آن با عنوان سوسک های کک مانند نیز یاد می شود، از جمله حشراتی است که در کشورهایی نظیر جمهوری آذربایجان، گرجستان، روسیه، ارمنستان، قزاقستان، چین، ژاپن، بخش های مرکزی و جنوبی اروپا، آسیای صغیر و حتی ایران هم یافت می شود.

یک گونه از این سوسک ها با نام علمی Chaetocnema sp. اغلب روی بادمجان دیده شده. البته گونه هایی هم هستند که بیشتر مختص چغندر یا هندوانه و حتی درخت نارون است. گاه گزارش هایی از حضور آنها روی سبزیجات نیز ارائه شده است.

این حشره می تواند سوراخ های کوچکی روی برگ ها ایجاد کند و طی مدت کوتاهی از قدرت گیاه بکاهد. به همین سبب در مناطقی که احتمال پراکنش گسترده آن وجود دارد، بخصوص در نواحی جنوب دریای خزر از جمله در کلاردشت، نور و فیروزکوه توصیه می شود حتما پوششی شبیه نایلون روی سبزیجات کشیده شود زیرا بهترین راه مبارزه با این حشره لزوما آفت کش های شیمیایی نیست.

این کار معمولا دو نتیجه مثبت را دارد: یکی این که رطوبت و حفاظت لازم را که اغلب سبزیجات بدان نیازمند است، فراهم می کند و دوم این که احتمال حمله سوسک های کک مانند را نیز کاهش می دهد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۵ آذر ۹۸ ، ۱۰:۴۱
برنج بهاربارنج