بهار بارنج

شرکت تولیدی،توزیعی و خدماتی بهار بارنج

شرکت تولیدی،توزیعی و خدماتی بهار بارنج

آپلود عکس"
بهار بارنج
تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران

۹ مطلب در فروردين ۱۳۹۹ ثبت شده است

خواص درمانی شیرین بیان

 
 

شیرین بیان چیست ،فواید شیرین بیان

فواید شیرین بیان برای سلامتی 

شیرین بیان گیاهی است که مردم هزاران سال از آن برای معالجه انواع بیماری ها استفاده می کردند. اگرچه شیرین بیان دارای اثرات دارویی است ، تحقیقات علمی فقط برخی از کاربردهای آن را پشتیبانی می کند و ممکن است برای همه بی خطر نباشد.

شیرین بیان گیاهی است که برخلاف نامش تلخ است اما خواص فوق العاده ای دارد. حتماً شنیده اید که از این گیاه برای درمان سرفه استفاده می شود. هم اکنون نیز از این گیاه در ترکیب شربت های ضد سرفه استفاده می شود. این گیاه برای دستگاه گوارش و همچنین تقویت دستگاه ایمنی بدن موثر عمل می کند؛ چون حاوی ویتامین ها و مواد معدنی متعدد مورد نیاز بدن است. در این مطلب گوشه ای از خواص درمانی این گیاه را مرور می کنیم. لطفاً با ما همراه باشید.

 

خواص شیرین بیان :

شیرین بیان چیست ،فواید شیرین بیان

گیاه شیرین بیان 

 

در شیرین بیان بیش از 300 ترکیب مختلف وجود دارد که برخی از آنها خاصیت ضد ویروسی و ضد میکروبی دارند.

 

التهاب و عفونت پوست :

ریشه شیرین بیان ممکن است به درمان اگزما کمک کند. اگزما می تواند باعث خارش، قرمزی ، پوسته پوسته شدن و التهاب شود. 

عصاره ریشه شیرین بیان ممکن است در برابر باکتری هایی که می توانند پوست را آلوده کنند، مؤثر باشد. براساس یک مطالعه در مجله تحقیقات دارویی ایران این مطالعه نشان داد که فعالیت ضد میکروبی در برابر استافیلوکوکوس اورئوس وجود دارد که می تواند باعث عفونت های پوستی مانند سلولیت و فولیکولیت شود. در این مطالعه محققان از عصاره هایی از برگ و ریشه گیاه استفاده کردند.

 

ناراحتی معده و زخم معده :

عصاره حاوی گلابریدین و گلابرون ، که فلاونوئیدهای موجود در ریشه شیرین بیان هستند ، در تسکین ناراحتی معده مؤثر است. عصاره باعث کاهش حالت تهوع ، درد معده و سوزش سردل می شود. عفونت با باکتری به نام هلیکوباکتر پیلوری می تواند باعث ایجاد زخم معده در برخی افراد شود. تحقیقات نشان می دهد که عصاره شیرین بیان ممکن است به از بین بردن باکتری هلیکوباکتر پیلوری کمک کند.

 

هپاتیت C : 

عصاره شیرین بیان حاوی ترکیبات مختلفی بوده که مهمترین آن گلیسریزین می‌باشد. گلیسیریزین ممکن است به درمان هپاتیت C ، ویروسی که کبد را آلوده می کند ، کمک کند. بدون درمان ، هپاتیت C می تواند باعث التهاب و آسیب طولانی مدت کبد شود. محققان گزارش داده اند که گلیسیرریزین فعالیت ضد میکروبی علیه هپاتیت C در نمونه های سلولی را نشان می دهد و ممکن است نوید به عنوان یک درمان آینده برای این ویروس داشته باشد.

 

پزشکان در ژاپن برای درمان افرادی که به هپاتیت مزمن C مبتلا هستند ، از یک نوع تزریقی گلیسیرریزین استفاده می کنند که به درمان های دیگر پاسخ نمی دهد. نتایج مطالعات آزمایشگاهی در ژاپن نشان می دهد که ممکن است برای این امر مفید باشد.

 

پوسیدگی دندان :

برخی تحقیقات نشان می دهد که شیرین بیان ممکن است به از بین بردن باکتری های موجود در دهان که باعث پوسیدگی دندان ها می شود ، کمک کند. با این حال ، اگرچه شیرین بیان فعالیت ضد باکتریایی را در آزمایشگاه نشان داده است ، اما مطالعات انسانی هنوز اثبات نکرده است که دارای هرگونه قدرت مبارزه با پوسیدگی است.  

 

گلو درد : 

گلیسیریزین که یکی از ترکیبات مهم موجود در شیرین بیان است به کاهش التهاب در مجاری تنفسی کمک زیادی می کند. این ترکیب مفید مانع رشد و اثرات بیماری زای اکثر ویروس ها می شود. امروزه این ماده در ترکیب داروهای مربوط به بیماری های تنفسی قرار داده می شود و برای تسکین علائمی مانند سرفه و گلودرد موثر عمل می کند. این گیاه همچنین باعث روان شدن خلط شده و مجاری تنفسی را باز می کند. در واقع شیرین بیان ویروس هایی که مجاری هوایی را تهدید می کنند نابود می سازد.

 

شیرین بیان چیست ،فواید شیرین بیان

خاصیت شیرین بیان

 

عوارض شیرین بیان:

مصرف دوز نامناسب مکمل های شیرین بیان می تواند عوارض جانبی ایجاد کند.

دوز شیرین بیان به شرایطی که نیاز به درمان دارد بستگی دارد. با این حال ، مردم هرگز نباید مقادیر زیادی شیرین بیان را مصرف کنند.

- افرادی که فشار خون بالا دارند و یا پتاسیم پایینی ندارند ، باید از مصرف شیرینی شیرین بیان و مکمل های گلیسیرریزین به طور کلی خودداری کنند.

 

مصرف زیاد شیرین بیان باعث کاهش سطح پتاسیم می شود. طبق گفته سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) ، این می تواند منجر به موارد زیر شود:

ضربان قلب غیر طبیعی

فشار خون بالا

ورم

بی حالی

نارسایی احتقانی قلب

 

سازمان بهداشت جهانی (WHO) اظهار می دارد که مصرف کمتر از 100 میلی گرم در روز اسید گلیسیریزیزک بعید است که در اکثر بزرگسالان عوارض جانبی داشته باشد. 

 

زنان باردار نباید مقادیر زیادی شیرین بیان مصرف کنند. یک مطالعه نشان داد که گلیسیریزه موجود در شیرین بیان می تواند به مغز در حال رشد جنین آسیب برساند و منجر به مشکلات شناختی بعدا در زندگی شود. یک مطالعه قدیمی نشان داد که مصرف زیاد شیرین بیان در دوران بارداری می تواند منجر به تولد زودرس شود.

 

شیرین بیان چیست ،فواید شیرین بیان

خواص شیرین بیان

 

تداخلات دارویی :

داروهایی که با شیرین بیان تعامل دارند عبارتند از:

داروهای پتاسیم کم 

داروهای فشار خون

دیورتیک ها ، قرص های آب نیز نامیده می شوند

داروهای ضربان قلب

رقیق کننده خون مانند وارفارین  

استروژن ، هورمون درمانی  

کورتیکواستروئیدها

 

نحوه استفاده از ریشه شیرین بیان :

نوشیدن چای شیرین بیان راهی آسان برای داشتن شیرین بیان در رژیم غذایی است.

شیرین بیان به شکل قرص های جویدنی ، عصاره مایع ، کپسول ها ، پودر و عرق شیرین بیان نیز موجود است.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۷ فروردين ۹۹ ، ۱۰:۰۶
برنج بهاربارنج

خواص برگ به و مزیتهای دارویی برگ به

 
 


 

چای درخت به, خواص برگ به دم کرده

برگ به ، بیماری هایی مانند برونشیت را بهبود می بخشد

تعجب می کنید که برگ های درخت به ​​برای چیست؟ خوب ، بیایید فواید برگ درخت به را بخوانیم. درخت به نوعی میوه است که از دریای مدیترانه به ویژه در مناطق معتدل گرم سرچشمه گرفته است.

 

میوه به ، به نظر می رسد شبیه گلابی است، اما با گلابی متفاوت است که معمولاً به رنگ سبز یا زرد روشن است. به ، میوه ای است که در بین میوه های زمستانی یافت می شود. فواید دانه های به و همچنین برگ درخت به بسیار زیاد است.

 

خواص برتر سلامتی برگ به :

1. برگ به ، به تسکین درد در دوران قاعدگی کمک می کند.

2. برگ به ، به عملکرد صحیح کبد و پاکسازی کبد کمک می کند.

3. برگ به ، مخصوصاً برای زخم معده مفید است.

4. برگ به ، بیماری هایی مانند برونشیت را بهبود می بخشد.

5. برگ به ، تارهای صوتی را نرم می کند.

6. کسانی که از بی خوابی رنج می برند ، موقع خواب چای به بخورند.

7. برگ به ،بدن را آرام می کند و استرس را کاهش می دهد.

8. کسانی که از تنگی نفس رنج می برند، چای برگ درخت به بنوشند.

9.  برگ به ،مشکل اسهال را در مدت زمان کوتاهی برطرف می کند.

10. چای برگ درخت به میل کنید که زیبایی بدن را تضمین می کند.

11. برگ به ، باعث کاهش تب می شود.

12. برگ به ، از بیماری های قلبی محافظت می کند.

13. برگ به ، در برابر میکروارگانیسم های مضر در سیستم گوارش محافظت می کند.

14. برگ به ، به درمان کم خونی کمک می کند.

15. برگ درخت به، برای رفع مشکل سوء هاضمه مفید است.

16. برگ به ،برای درمان زخم های دهان مفید است.

 

چای درخت به, خواص برگ به دم کرده

برگ درخت به می تواند به شما در درمان کم خونی نیز کمک کند

 

سایر مزایای سلامتی برگ درخت به :

برگ های درخت به فواید زیادی برای بدن به همراه دارد. این مزایا را می توان به شرح زیر ذکر کرد:

برگ به در درمان سرفه بسیار موثر است.

برگ به باعث درمان کم خونی می شود.

برگ به قند خون را متعادل می کند.

برگ به میکروبهای مضر در دستگاه گوارش را می کشد.

برگ به پوست را تازه می کند.

برگ به مشکلاتی مانند آکنه بر روی پوست را درمان می کند.

برگ به از خشکی چشم جلوگیری می کند .

برگ به کلیه ها را قادر می سازد عملکردهای خود را به روش سالم انجام دهند.

برگ به از عملکرد کبد محافظت می کند.

 

مزایای چای برگ درخت به چیست؟

چای برگ درخت به،دلیل ساختار آرامش بخش و تسکین دهنده، مزایای مختلفی را ارائه می دهد. از جمله مزایای چای برگ درخت به :

• برگ به کبد را پاک می کند.

• برگ به سرفه مزمن را درمان می کند.

• برگ به تب را پایین می آورد.

• برگ به استرس و خستگی را تسکین می دهد.

• برگ به برای روده ، معده مفید است ، انگل ها را از بین می برد.

• برگ به ، به درمان زخم کمک می کند.

• ساختار پوست را تنظیم می کند و باعث درخشندگی می شود.

• برگ به، قدرت از بین بردن میکروب ها و عفونت ها را دارد.

• برگ به، برای قلب ، کم خونی و بواسیر مفید است.

• برگ به، برای تصلب شرایین و سیستم گردش خون مفید است .

 

چای درخت به, خواص برگ به دم کرده

برگ درخت به

 

• اسهال را درمان می کند: اگر به اسهال پایدار مبتلا هستید و برخی از داروهای طبیعی را می خواهید ، به عنوان مثال ، باید برگ درخت به را امتحان کنید. یکی از فواید سلامتی برگ درخت به کنترل و درمان مؤثر اسهال است. استفاده از برگ درخت به عنوان یک مکمل یا نوشیدن چای برگ به برای رفع مشکلات گوارشی مانند اسهال بسیار مفید است.

 

• فشار خون را تنظیم می کند: برخی گزارش های تحقیقاتی مبنی بر این است که برگ درخت به حاوی پکتین است. پکتین ترکیبی است که به گردش خون کمک می کند. در نتیجه با مصرف منظم عصاره برگ درخت به ، می توانید فشار خون طبیعی داشته و از فشار خون بالا جلوگیری کنید. همانطور که می دانیم فشار خون بالا می تواند چندین بیماری ایجاد کند.

 

• سیستم ایمنی بدن را بهبود می بخشد : چای برگ به می تواند جایگزینی سالم برای قهوه صبح شما باشد زیرا مزایای سلامتی برای سیستم ایمنی بدن شما دارد. مشخص است که برگ به حاوی تانن است. تانن ها در مبارزه با قارچ ، مخمر ، باکتری و ویروس مؤثر هستند. این بدان معنی است که چای برگ درخت به، سیستم ایمنی بدن برای جلوگیری از تشکیل این انگل ها را افزایش می دهد.

 

• از سلامت قلب پشتیبانی می کند: چای برگ درخت به همچنین به حفظ سلامت قلب کمک می کند. همانطور که می دانیم آنتی اکسیدان ها می توانند قلب را در برابر برخی بیماری ها مانند بیماری انسداد عروق قلب محافظت کنند. کمک های بهداشتی باید با ورزش روزمره یا فعالیت های سالم پشتیبانی شود.

 

• سطح کلسترول را کاهش می دهد: در تحقیقات خاص با استفاده از عصاره برگ درخت به، ثابت شده است که سطح کلسترول بد را کاهش می دهد. این مطالعه با عصاره برگ درخت به برای افراد مبتلا به بیماری قلبی عروقی انجام شد.

درمان به مدت 12 هفته با 50 میلی گرم عصاره به روزانه ادامه یافت. درمان با برگ درخت به باعث کاهش سطح تری گلیسیرید و به دنبال آن کاهش قابل توجهی در کلسترول بد می شود. در نتیجه تحقیقات ، می توان نتیجه گرفت که مصرف عصاره برگ درخت به می تواند از بروز بیماریهای قلبی عروقی جلوگیری کند.

 

• علائم کم خونی را کاهش می دهد: کم خونی نوعی ناراحتی است که به دلیل کاهش مقدار آهن در بدن شما ایجاد می شود. و در واقع مصرف برگ درخت به نیازهای آهن شما را برآورده می کند. در نتیجه ، برگ درخت به می تواند به شما در درمان کم خونی نیز کمک کند. اگر به وضعیتی مانند کم خونی مزمن مبتلا هستید ، می توانید با مصرف برگهای به مقدار زیادی آهن دریافت کنید.

 

• سرماخوردگی را درمان می کند: از آنجایی که برگ درخت به ماده ضد ویروسی را آزاد می کند ، توصیه می شود هنگام سرماخوردگی ، چای برگ به بنوشید. چای گرم برگ درخت به ، به شما کمک می کند تا ضمن تسکین علائم سرماخوردگی مانند سرگیجه ، تب ، سرفه و عطسه ، احساس بهتری داشته باشید.

می توانید لیمو ، زنجبیل و عسل را به چای خود اضافه کنید. زیرا سایر مواد طبیعی که برای رهایی از سرماخوردگی مفید هستند زنجبیل ، لیمو و عسل هستند.

 

• درمان برونشیت: برونشیت شرایطی است که نایژه های شما ملتهب است. در نتیجه احساس تنگی نفس خواهید کرد. در این حالت ، برگهای به دارای خواص ضد التهابی هستند که می توانند برونشیت را درمان کنند. بنابراین ، مصرف برگ درخت به می تواند به شما در کاهش مؤثر علائم برونشیت کمک کند.

 

• مناسب برای پوست: عصاره برگ درخت به برای مراقبت از پوست مناسب است. برخی از مطالعات نشان داده اند که اضافه کردن عصاره برگ درخت به ، به کرم صورت می تواند تحریکات روی پوست حساس مانند خارش و سوزش را کاهش دهد.

 

• درمان سوختگی های سبک : علاوه بر آرامش بخشیدن به پوست حساس ، عصاره های برگ درخت به می تواند به درمان سوختگی های سبک کمک کند. 

 

چای درخت به, خواص برگ به دم کرده

افرادی که از یبوست رنج می برند ، نباید از برگ درخت به مصرف کنند

 

ارزش غذایی برگ درخت به :

این گیاه به دلیل داشتن عناصر مغذی دارای مزایای سلامتی است. برخی از مقادیر تغذیه ای موجود در برگ درخت به ، عبارتند از:

 

• ویتامین B1 ، ویتامین B2 ، ویتامین B3 ، ویتامین B6 ، ویتامین C ، آهن ، پتاسیم ، کلسیم ، منیزیم ، سدیم ، مس و منگنز.

 

طرز تهیه چای برگ به :

چای برگ به لازم به جوشیدن زیاد ندارد. وقتی خیلی بجوشد خاصیت خود را از دست می دهد.

آب (4 لیوان)

برگ درخت به (5 قطعه)

طرز تهیه: 

اول 1 لیتر آب را جوشانده و برگهای به را اضافه کنید و به مدت 2 تا 3 دقیقه بجوشانید. مخلوط را به مدت 5 دقیقه بگذارید بماند و بعد بنوشید، هیچ نوع شیرین کننده ای به آن اضافه نکنید ولی اگر طعم آن را دوست ندارید ، می توانید کمی عسل اضافه کنید.

 

مضرات برگ درخت به :

برگ درخت به را خام مصرف نکنید.

افرادی که از یبوست رنج می برند ، نباید از برگ درخت به مصرف کنند ، که این یک ویژگی سازنده یبوست است.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۷ فروردين ۹۹ ، ۱۰:۰۵
برنج بهاربارنج

عکسهای رویایی از طبیعت و کوهستان

 

عکسهای رویایی از طبیعت و کوهستان

عکسهای رویایی از طبیعت و کوهستان

عکسهای رویایی از طبیعت و کوهستان

عکس های رویایی از طبیعت و کوهستان

عکسهای رویایی از طبیعت و کوهستان

تصاویر رویایی از طبیعت و کوهستان

عکسهای رویایی از طبیعت و کوهستان

عکس رویایی از طبیعت و کوهستان

عکسهای رویایی از طبیعت و کوهستان

عکسهای رویایی از طبیعت و کوهستان

عکسهای رویایی از طبیعت و کوهستان

عکسهای رویایی از طبیعت و کوهستان

عکسهای رویایی از طبیعت و کوهستان

عکسهای رویایی از طبیعت و کوهستان

عکسهای رویایی از طبیعت و کوهستان

عکسهای رویایی از طبیعت و کوهستان

عکسهای رویایی از طبیعت و کوهستان
عکسهای رویایی از طبیعت و کوهستان

عکسهای جالب کوهستان

عکسهای رویایی از طبیعت و کوهستان
عکسهای رویایی از طبیعت و کوهستان
عکسهای رویایی از طبیعت و کوهستان

عکسهای رویایی از کوهستان

عکسهای رویایی از طبیعت و کوهستان

عکسهای جالب از طبیعت و کوهستان

عکسهای رویایی از طبیعت و کوهستان
عکسهای رویایی از طبیعت و کوهستان
عکسهای رویایی از طبیعت و کوهستان

عکسهای طبیعت و کوهستان

عکسهای رویایی از طبیعت و کوهستان
عکسهای رویایی از طبیعت و کوهستان

تصاویر دیدنی از طبیعت و کوهستان

عکسهای رویایی از طبیعت و کوهستان

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۵ فروردين ۹۹ ، ۱۲:۲۵
برنج بهاربارنج

کدام رنگ ها به شما انرژی مثبت میده؟

 

کدام رنگ ها به شما انرژی مثبت میده؟

کدام رنگ ها به شما انرژی مثبت میده؟

رنگ ها در انرژی دادن به شما نقش فراوانی دارد.

 

رنگ ها، روی سیستم عصبی، قدرت بینایی، سیستم گوارشی و تمام جسم، حتی حالات روحی و روانی و اخلاق فرد تاثیر مستقیمی دارند. نشاط اجتماعی و در نقطه مقابل آن، افسردگی هم به عنصر رنگ بستگی دارد.

 

مجله تالاب : رنگ، عاملی است نیرومند که می تواند احساسات و حالات درونی فرد را تحریک کرده یا تسکین داده، به هیجان آورده و آرامش بخشد و احساسی از گرمی و سردی و شادی و غم یا سرعت و سکون را ایجاد کند و حتی گرایش مادی یا معنوی پدید آورد. رنگ هم درست مثل موسیقی می تواند کاهش خوشایند و گاهی ناخوشایند باشد، آرامش یا هیجان ایجاد کند، مفید یا مضر واقع شود.

 

همه ما معتقدیم خداوند هرچیزی را بنا بر حکمتی آفریده است، اما متاسفانه درباره رنگ ها و فسلفه وجودی آن ها کمتر تحقیق و بررسی انجام شده است. از صاحب نظران مقوله «روان شناسی رنگ» می توان به افرادی مانند ماکس لوشر، ماکس فایفر، ای. آر. یانش و در کشورمان، مهندس ناظر فرزان، اشاره کرد.

 

کدام رنگ ها به شما انرژی مثبت میده؟

 

از ترکیب هفت رنگ تجزیه شده نور سفید (که نخستین بار نیوتن آن را کشف کرد) با رنگ های سیاه و سفید (خنثی) می تواند بیش از هفده میلیون رنگ شناخته شده پدید آورد که هر یک از آن ها می توانند انرژی و قدرتی نهفته در خود داشته باشند و رازی را در خود جای دهند که دانش امروز در پی شناخت آن هاست.

 

کودکان از بدو تولد مورد تاثیر مستقیم منفی یا مثبت رنگ ها قرار می گیرند.

 

رنگ، عنصری موثر است که از سه دیدگاه قابل بررسی است:

1-    امپرسیون یا خاصیت بصری رنگ ها؛
2-    کنستراکسیون یا خاصیت مادی رنگ ها؛
3-    اکسپرسیون

 

مورد سوم که در مسائل عادی اجتماع و مردم نقش بیشتری دارد، متاسفانه اغلب مورد بی توجهی قرار گرفته و فراموش شده است. بسیاری از افراد آگاهی چندانی درباره آن ندارند.

 

با توجه به اهمیت «رنگ ها» و نقش آن در زندگی ما، بد نیست در این باره آگاهی بیشتری کسب کنیم. برای شروع مباحث رنگ ها بهتر است آن ها را به گروه های خاص و تفکیک شده تقسیم کنیم و در هر شماره به یک موضوع بپردازیم. موضوع این شماره «رابطه رنگ و لباس» به خصوص برای جوانان است.

 

رنگ ها، مانند یک آینه یا تابلو ظاهر و پوشش بیرونی ما را انعکاس می دهند، چهره و اندام ما را جذاب یا زشت، چاق تر یا لاغرتر و جوان تر یا مسن تر نشان می دهند. به متانت و وقار فرد می افزایند یا در وی نوعی ناپختگی ایجاد می کنند. رنگ ها به دو گروه «سرد» و «گرم» تقسیم می شوند. بیشتر رنگ های سرد، متمایل به مردان و بنگ های گرم، متمایل به زنان و دختران هستند.

 

کدام رنگ ها به شما انرژی مثبت میده؟

 

ولی این موضوع قطعی نیست و می تواند به صورت عکس هم استفاده شود. رنگ های زرد، نارنجی روشن، ارغوانی، صورتی، سبز روشن، آبی آسمانی، گل بهی و مانند آن ها در کودکان تاثیرات مثبتی را ایجاد می کنند و تاثیر آن ها در بزرگسالی افراد به خوبی نمایان است. رنگ ها روی بزرگسالان هم تاثیری مستقیم دارند. دختران دارای سنین 14 تا 25 سال، اغلب به رنگ های قرمز، نارنجی، زرد، آبی، سبز روشن، سفید و سیاه گرایش خاصی دارند. این رنگ ها تاثیر مثبتی بر شادی و نشاط آن ها خواهندداشت. این رنگ ها در مردان کمتر به چشم می خورد ولی اگر استفاده شوند، تاثیرات هیانی و پرنشاطی را برای آقایان به ارمغان خواهدآورد.

 

گاهی محدودیت هایی که خود انسان وضع می کند، کاربرد برخی عناصر مثبت و اثرگذار را در بین اجتماع به حداقل می رساند که استفاده صحیح از رنگ در لباس نوعی از آن است. برای روشن تر شدن مطلب به چند مثال توجه کنید.

 

1.    کاربرد رنگ سبز و آبی در تقویت بینایی و تقویت سیستم تنفسی فرد است.
2.    کاربرد رنگ بنفش در آرامش اعاصب و کنترل روحیات فرد است.
3.    کاربرد رنگ قرمز و نارنجی در ایجاد نشاط و بالابردن فشار خون و ایجاد هیجانات جنسی و افزایش تحرک و قدرت است.
4.    کاربرد رنگ آبی آسمانی و سورمه ای در انسان، افزایش وقار، قدرت و اعتماد به نفس است.
5.    کاربرد رنگ زرد در انسان ایجاد حس اصلاح طلبی، گرمی و لذت، نشاط و میل به مطالعه، روشنفکری و تخیل است.
6.    کاربرد رنگ نارنجی ایجاد ارتباط اجتماعی و جلب توجه است. نارنجی، رنگ شاد و هیجان آور بوده و شیرینی و لخند را تداعی می کند.

 

از رنگ ها نباید انتظار معجزه داشت چون در کوتاه مدت تاثیر آن ها مشخص نمی شود، به کار بردن رنگ ها در محیط می تواند در درازمدت تاثیر خود را نشان دهد.

 

کدام رنگ ها به شما انرژی مثبت میده؟

 

رنگ ها می توانند غیر از تاثیر روان شناختی، تاثیر دیداری قدرتمندی ایجاد کنند و ظاهر و پوسته اشیا و محیط را تغییر دهند. برنگ ها در تبلیغات فروشگاه های لباس کاربرد دارند. لباس هایی با رنگ های تیره و سنگین می توانند در کوچک تر ظاهر شدن اندام افراد تاثیر داشته باشند و برعکس رنگ های روشن مانند زرد، سفید و نیلی، در درشت تر و چاق تر نشان دادن اندام تاثیر دارند. ایجاد تنوع در رنگ ها، دست کم هفته ای یک بار، می تواند در خلق و خوی افراد تاثیر بگذارد.

 

 تغییر نگ پوشش بیرونی و لباس ها، می تواند از یکنواخت شدن رفتارها و گفتارها تا حد قابل توجهی جلوگیری کنید، نشاط ایجادکرده و در جلب توجه دیگران بسیار موثر است. خستگی فرد نسبت به محیط و محیط نسبت به فرد و حتی خستگی های بی دلیل را تا حد قابل توجهی کاهش می دهد.

 

همرازم، بیایید با توجه بیشتر به رنگ لباس و پوشش روزانه خود، علاوه بر ایجاد شادی و نشاط در خود، در شادکردن اطرافیانمان هم موثر باشیم.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۵ فروردين ۹۹ ، ۱۲:۲۰
برنج بهاربارنج

 

 

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۵ فروردين ۹۹ ، ۱۱:۵۱
برنج بهاربارنج

چگونه کودکان را در زمان قرنطینه سرگرم کنیم؟

اول از همه باید گفت که گوشی همراه و یا کنسول های بازی برای سرگرم کردن کودکان در هر زمانی نه تنها جز راهکارهای سرگرم کننده به حساب نمی آید بلکه بی ذوق بودن بزرگ ترها و بی توجه بودن آن ها را نسبت به کودکان نشان می دهد! یکی از سخت ترین کارها در هر زمانی، سرگرم کردن کودکان است که در نوع خود، کاری تخصصی به شمار می رود. اگر در فضایی باز مانند پارک قرار گرفته باشید و از قضا، اطراف تان هم با وسایل بازی و اسباب بازی های رنگارنگ پر شده باشد، به راحتی می توانید تعداد بسیاری از کودکان پر انرژی را برای ساعت های طولانی سرگرم نگه دارید اما امان از زمانی که مجبور باشید در خانه به سرگرم کردن این دسته گروه های سنی پرشور پردازید! آن وقت است که باید دست به کار شوید و با نیروی خلاقه خود به دنبال راه های سرگرمی آن ها بگردید. چند راهکار را برای سرگرم کردن کودکان در قرنطینه را با هم مرور می کنیم.

چگونه کودکان را در زمان قرنطینه سرگرم کنیم؟

کتاب های برچسب دار و خنده های کودکان

هیچ چیز لذت بخش تر از این نیست که با تعدادی کودک یک جا بنشینی و کتاب های رنگارنگ برچسب دار را که بوی برگه های شان، آدم را به سال های کودکی می برد را باز کنی و شروع به کندن و چسباندن برچسب های ریز و درشت و رنگی کنی! در یک کلام؛ هیچ کودکی نیست که برچسب ها (Stickers) را دوست نداشته باشد! البته باید دقت داشته باشید که کودکان به اقتضای سن شان، تمایل متفاوتی به طرح ها و رنگ های مختلف استیکرها دارند؛ کودکانی که در گروه سنی الف (۵ سال به بالا) و گروه سنی ب (۷ سال به بالا) جا گرفته اند، بیش تر به استیکرهای رنگارنگ و شخصیت های انیمیشنی سنین ویژه خود تمایل دارند و سنین بالاتر در گروه های سنی ج (بالای ۱۰ سال)، د (۱۲ سال به بالا) و گروه د ( ۱۴سال به بالا) بیش تر به شخصیت های قهرمان ها و ابر انسان ها علاقه مند هستند. کتاب های برچسب دار، یکی از راهکارهای سرگرم کردن کودکان در قرنطینه به حساب می آید.

انگشتان کوچک و خمیرهای بازی

معمولا به کودکان این اجازه داده نمی شود تا در فضای خانه بتوانند آزادانه با تمام اسباب بازی های خود، به ویژه خمیر بازی، سرگرم شوند. باید یادآور شویم که اگر در قرنطینه قرار دارید و نگران کودک خود هستید، یکی از بهترین راهکارهای سرگرم کردن کودکان در قرنطینه همین خمیرهای بازی هستند! نگران فرش ها و قالیچه های خود نباشید. می توان با پهن کردن یک سفره قدیمی و بزرگ که دیگر به کار نمی آید و یا دستمال های کاغذی بزرگ، فضایی را برای بازی کودکان خود با خمیرهای بازی در خانه به وجود بیاورید.

سرگرم کردن کودکان در قرنطینه

جورچین یا همان پازل

جورچین ها یا همان پازل های چند تکه ای، به خودی خود، مانند یک هزارتوی سرگرم کننده، این قدرت را دارد تا کودکان را تا چند ساعت در جای خود میخکوب کنند! البته این سرگرمی، تنها برای کودکان نیست و بزرگ ترها نیز مجذوب این بازی می شوند و پا به پای کودکان، پای حل کردن جورچین ها می نشینند. البته به یاد داشته باشید که جورچین و پازل همانقدر که برای سرگرم کردن کودکان در زمان قرنطینه بسیار کارآمد و مناسب است، باید دقت داشته باشید که طرح و تعداد پازل ها را متناسب سن کودکان انتخاب کنید تا از سعی و تلاش خود لذت ببرند و بعد از مدت زمانی نه چندان طولانی به هدف برسند!

بازی و ریاضی!

گاهی اوقات گروه سنی کودکانی که در خانه داریم منوط به سنین مدرسه می شوند و بی شک در این روزها بیش از آن که به فکر سرگرم کردن کودکان در قرنطینه باشیم نگران این دسته از فرزندان محصل خود هستیم تا از درس و مدرسه عقب نمانند! یکی از بهترین راهکارها در چنین روزهایی این است که کودکان محصل خود را به استفاده از کتاب های تمرین ریاضی که به صورت بازی طراحی شده اند سرگرم کنیم. لازم نیست برای خرید این قبیل دفترهای تمرین به بیرون از خانه برویم؛ به راحتی می توانیم از طریق فروشگاه های کتاب آنلاین نسبت به خرید این دست کتاب ها و دفاتر اقدام کنیم و در منزل آن ها را تحویل بگیریم.

نقش های اجتماعی و آموزش به کودکان

یکی از بهترین روش ها برای آموزش کودکان و تفهیم آن ها نسبت به انواع مسئولیت های اجتماعی، خرید لباس های مختلف مشاغل متنوعی است که هر روزه با آن ها رو در رو هستیم. خوشبختانه در حال حاضر، لباس های طرح پزشکی، پرستاری و آتش نشانی در اندازه کودکان در بازار موجود است و به راحتی می توان آن ها را خریداری کرد و به عنوان یکی از راهکارهای سرگرم کردن کودکان در قرنطینه از آن ها استفاده کرد. این کار نه تنها باعث می شود کودکان سرگرم شوند بلکه می تواند یک ابزار آموزشی عالی برای کودکان باشد.

سرگرم کردن کودکان در قرنطینه

با کودکان شیرینی بپزید

پخت شیرینی یکی از جذاب ترین فعالیت هایی است که می توان در خانه با کودکان خود انجام داد. دست های کودکان به خاطر ضرافتی که دارند، همیشه جز زیباترین هدیه های الهی به چشم می آیند؛ حال تصور کنید که این دست ها غرق در خمیر شیرینی پزی شود! به نظر شیرینی و گرمای دست ها و لبخند این فرشته های کوچک می تواند در کنار ما، خوش مزه ترین شیرینی دنیا را بپزد و یک روز فوق العاده را در این روزهای سخت رقم بزند. با کودکان همراه شوید! ضمن این که با پخت شرینی می توانید به سرگرم کردن کودکان در قرنطینه بپردازید، می توانید به آن ها یک مهارت فوق العاده مانند شیرینی پزی را هم آموزش بدهید. البته در این کار زیاده روی نکنید و از آن ها توقع بیجا نداشته باشید و به یاد داشته باشید که آن ها کودک هستند و استادان آشپزی نیستند!

لگو و خانه سازی، خلاقیت در کودکان

یکی از بهترین روش ها برای سرگرم کردن کودکان در قرنطینه، لگوها و خانه سازی های رنگارنگی است که بی شک در هر خانه ای یافت می شوند. یکی از خصوصیاتی که خانه سازی و بازی با این قطعات پلاستیکی کوپک دارد این است که در هر سنی که باشید، می توانید به راحتی با آن ها سرگرم شوید و همپا با کودکان خودف ساعت ها از بازی لذت ببرید و به تقویت قوه خلاقه خود و کودک تان کمک کنید. بسیاری از این لگوها به دست متخصصین این رشته طراحی شده است و این امکان را به کودک می دهد تا از سنین اولیه خود بتواند ذهن مهندسی خود را تقویت کند و ایده های تازه ای را در ذهن بپروراند. قرنطینه برای تک تک ما فرصتی است تا بتوانیم بیش از پیش به کودکان مان نزدیکم شویم و بیش تر دنیای رنگارنگ آن ها کشف کنیم!

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۵ فروردين ۹۹ ، ۱۰:۳۸
برنج بهاربارنج

آشنایی با غذاهای محلی و اصیل مازندران

غذاهای محلی استان مازندران | Mazandaran local food

غذاهای محلی همه ی شهرها و مناطق ایران بسیار خوشمزه و لذیذ هستند و نمی توانیم بگوییم که غذایی بر غذای دیگری از بحاظ طعم و یا مواد تشکیل دهنده اش، برتری دارد. یکی از مناطق و استان هایی که در کشورمان غذاهای بسیار خوشمزه ای دارد، استان مازندران است. غذاهای محلی استان مازندران یکی از خوش طعم ترین غذاها و البته مقوی ترین ها هستند که اتفاقا غذاهای بسیار مشهوری هم دارند. در ادامه با ما در الی گشت همراه باشید تا به اتفاق یکدیگر، غذاهای محلی استان مازندران را مورد بررسی قرار دهیم.

کدو بره ی مازندران

کدو بره ی مازندران

 

اولین غذایی که از بین غذاهای محلی استان مازندران می خواهیم به شما معرفی نماییم، کدو بره ی مازندران است. این غذا که کاملا بر پایه ی سبزیجات و گیاهان پخته می شود، هم برای گیاهخورارن و هم برای افرادی که دارای رژیم های کاهش وزن و یا رژیم هایی خاص هستند مناسب است. غذای کدو بره بسیار زود می پزد و مزه ی بسیار خوشمزه ای هم دارد در ضمن، غذایی بسیار سالم و مقوی هم هست. این غذا از موادی همچون: سیب زمینی، پیاز، سیر، تخم مرغ، گوجه فرنگی و ادویه هایی همچون: نمک، فلفل و زردچوبه نیز اضافه می کنند.

مالابیج

اسپناساک از غذاهای محلی استان مازندران

در این غذای بسیار خوشمزه ی محلی از منابع غذایی بسیار غنی استفاده می کنند. مواد اولیه ای همچون: برگ سیر، گوشت، پیاز، ادویه های مختلف، آب، سبزیجات محلی و برگ سیر استفاد می شود. برای پختش هم برگ های خرد شده ی اسفناج را در پیاز و روغن تفت می دهیم. بعد از آن هم کمی آب اضافه می کنیم و سپس به آب گوشت آن ادویه جات مختلف اضافه می نماییم. در ضمن اگر می خواهید این غذا را درست کنید باید بدانید که می توانید همانند برخی از نقاط مازندران به جای گوشت به آن تخم مرغ اضافه نمایید.

نازخاتون

مالابیج

محلی های مازندران برای درست کردن این غذا از مغر گردوی تازه؛ گلپر، فلفل، نمک، ماهی سفید، رب انار و سبزی های محلی استفاده می کنند. معمولا رسم است که این غذا را بر روی حرارت آتش و ذغال درست می کنند اما در حال حاضر ماکروویو جایگزین مناسبی است اگر دسترسی به دغال و آتش ندارید. درست کردن مالابیج مازندرانی ها بسیار ساده است. کافی است تا ماهی را پاک کرده و با باقی مواد داخل ماهی را پر نمایید. سپس آن را با نخ و سوزن ببندید و بعد هم بر روی آتش بپزید. سعی کنید این غذا را حتما با ماهی سفید بپزید زیرا بسیار خوشمزه تر است.

اسپناساک از غذاهای محلی استان مازندران

آغوز مسما از غذاهای محلی مازندران

از مقوی ترین غذاهایی که مازندرانی ها دارند و اتفاقا یکی از مقوی ترین غذاهایشان نیز هست، آغوز مسما است. مازندرانی ها در این غذا از گوشت اردک استفاده می کنند. گردو، دانه ی ساییده شده ی انار، نمک و فلفل دیگر اجزای سازنده ی این غذا هستند. می توانید با این غذا از ترشی، برنج و نان هم استفاده کنید. برای پخته شدن و جا افتادن این غذا تنها ۲ ساعت وقت نیاز دارید.

اسپناساک

نازخاتون

از جمله غذاهای محلی مازندران از نوع معروف و محبوبشان، نازخاتون است. تقریبا می شود گفت که تلویحا همه دستور پخت این غذا را بلد هستند. با این حال مواد لازم برای تهیه ی این غذا؛ نعنا خشک، آب انار، آبغوره، گوجه و پیاز نگینی شده می باشد. البته نباید وجود بادمجان در این غذای معروف را از قلم انداخت. کالری این غذا بسیار کم است و به نوعی غذای رژیمی به حساب می آید. نازخاتون را باید جز غذاهای آسان پز به حساب آورد

آش گزنه

بشته واش

بشته واش نوعی آش معروف مازندرانی است که در آن از زیره ی سبز، ادویه های مختلف و متداول و عدس درست می شود. معمولا این غذا برای کسانی زیاد پخته می شود که تیروئید و یا قفر شدید آهن دارند. برای کسانی که مبتلا به بیماری هایی همچون هموروئید و یبوست شدید هم هستند، توصیه می شود.

آش کدو

آش کدو

همه ی غذاهای محلی مازندران مقوی و خوشمزه هستند و در این رابطه آش های مازندرانی یک سر و گردن بالاتر هستند. آش کدو هم از این قائده مستثنی نیست. در پخت این آش از عدسس، شکر، نمک، کدو، عدس، برنج و پیاز داغ استفاده می کنند. می توانید در هنگام خوردن این غذا به آن نعنا داغ اضافه کنید. می توانید در این آش از کوفته ریزه هم استفاده کنید.

یکی از غذاهای مازندرانی

اسفناج مرجی

اسفناج مرجی غذای بعدی ما است که می خواهیم به عنوان یک غذای محلی مازندرانی آن هم از نوع اصیلش به شما معرفی نماییم. در پخت این غذا از اسفناج و انار استفاده می شود. شاید این ترکیب تا حدی عجیب به نظر برسد اما، طعم این غذا با اضافه شدن سیر، عدسی، اسفناج و انار ترش معرکه می شود.

باقلا وابیج

بیج بیج

مازندرانی ها به این غذا واویشکا هم می گویند اما تهرانی ها به آن بیج بیج یا بیج بیجی می گویند. بیج بیج یکی از زودپز ترین غذاهای جهان است وشاید در عرض ۳۰ الی ۴۰ دقیقه آماده شود. پیاز، گوشت چرخ کرده، سیب زمینی نگینی شده، گوجه و رب اجزای اصلی پخت این غذا هستند.

بیج بیج

خورشت آلو

خورشت آلوی ملس و خوشمزه ی مازندرانی ها مثل بیج بیج از آن غذاهای آشنا است. در این غذا از پیاز، مرغ، آلو، زعفران، گردو و آلو استفاده می کنند. اگر غذایتان به خاطر انار ترش شد، کمی شکر به آن اضافه کنید.

خورشت آلو

باقلا وابیج

از غذاهای محلی مازندران که بسیار هم در بین مازندرانی ها محبوب است، باقلا ویچ است. این غذا را از ترکیب؛ کره، سیر، روغن، تخم مرغ و شوید خشک شده درست می کنند. در کنارش می توانید مخلفات مختلفی را میل نمایید.

کئی انار

کئی پلا

پلا که اشاره ی مازندرانی ها به پلو است، در واقع کدو پلوی خودمان است. برای درست کردن این غذا از گشوت چرخ کرده، زیره، کره محلی، کدوی رنده شده و برنج استفاده می کنند. معمولا به عنوان همراه غذا بر روی آن نیمرو هم می گذارند.

بشته واش

دوپتی

دوپتی یکی از غذاهای ساده پز مازندرانی است که از ترکیب دوغ، حبوبات کامل پخته شده و سیر داغ به دست می آید. این غذا ضمن این که بسیار خوشمزه است، سریع هم پخته و آماده می گردد.

بورانی بادمجان کبابی

این غذا که به عنوان مخلفات هم در نظر گرفته می شوداز ترکیب بادمجان کبابی ،سیر، ماست چکیده ی موسیر دار و نمک تهیه می شود.

غذاهای محلی استان مازندران | Mazandaran local food

کئی انار

کئی انار از ترکیب انار و کدوحلوایی درست می گردد. کئی انار را محلی ها برای رفع کم خونی هم پیشنهاد می کنند. در این غذا از کدو، انار، لوبیا چیتی، عدس، سیر، پیاز، گردو، روغن و زردچوبه استفاده می شود.

آش گزنه

این آش بسیار خوش طعم از آرد گندم، چغندر، عدس، نخود، لوبیا، باقلا، کدو حلوایی، گشنیز، جعفری، سیر، ماست، نمک و زردچوبه درست می شود.

مرغ شکم پر

مرغ شکم پر

مرغ شکم پر معروف از جمله غذاهای محلی استان مازندران است و بسیار هم خوشمزه است. برای پخت این غذا از؛ مرغ، سبزی های تازه ای همچون جعفری، گشنیز، نعنا و ترخون، مغز گردوی چرخ شده، آلو و قیسی، پیاز سرخ شده، زعفران، زرشک، شکر، آب لیمو یا آب نارنج و نمک و فلفل استفاده می شود. البته باید این را بدانید که به همین نسبت از اردک و بادمجان شکم پر نیز اساتفاده می شود.

خورشت بادنجان کباب

یکی دیگر از غذاهای بسیار مقوی و خوشمزه ی مازندرانی ها مخصوصا در رامسر، خورشت بادنجان کباب است. در پخت این غذا از مواد غذایی همچون: بادمجان، گردو، رب انار، گوجه، و سبزی ‌های معطر استفاده می شود.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۴ فروردين ۹۹ ، ۱۱:۲۱
برنج بهاربارنج

چه محصولاتی "ارگانیک" هستند؟

در شرایط حال حاضر کشورمان که سرمایه‌گذاری خاصی از سوی نهادهای مسئول برای کشت و توسعه "محصولات ارگانیک" صورت نگرفته است، تولید و عرضه محصولات ارگانیک محدود و نهایتا دسترسی به آنها در مقایسه با محصولات عادی سخت‌تر است و ...

 

همزمان با رشد جمعیت و کمبود منابع، مخاطرات و بحران‌های حاصل از استفاده از نهادهای شیمیایی در تولید محصولات غذایی برای تولید مواد غذایی در زمان کمتر، تغییر سبک زندگی و عادات غذایی، گرایش بیشتر خانواده‌ها به غذاهای آماده، امنیت مواد غذایی و به تبع آن سلامت انسان را با بروز انواع بیماری‌ها و مشکلات زیست‌محیطی مورد تهدید قرار داده است.

بنابراین نیاز به ارتقای دانش و آگاهی در سطح جامعه نسبت به محصولات ایمن و رعایت بهداشت مواد غذایی برای حفظ ارزش تغذیه‌ای بسیار ملموس است.

امنیت غذایی (food security)

بانک جهانی امنیت غذایی را به‌صورت دسترسی همه مردم در تمام اوقات به غذای کافی برای داشتن یک زندگی سالم تعریف کرده است؛ این تعریف به سه عنصر "موجود بودن غذا، دسترسی به غذا و ثبات در دریافت غذا" استوار است.

موجود بودن غذا: موجود بودن غذا تنها به میزان مواد غذایی در مرزهای ملی که در گذشته عنصر اصلی امنیت غذایی بود، تکیه ندارد و امروزه شامل تولید (عرضه داخلی) و واردات غذایی است.

دسترسی به غذا: دسترسی فیزیکی و اقتصادی به منابع جهت تأمین اقلام غذایی مورد نیاز جامعه است .

ثبات در دریافت غذا: ثبات و پایداری دریافت ارزش‌های غذایی مورد نیاز جامعه است به‌طور مثال دسترسی به غذا حتی در جنگ.

سطوح امنیت غذایی

امنیت غذایی در 2 سطح مطرح می‌شود: سطح ملی و منطقه‌ای و سطح خانوادگی و فردی.

سطح ملی و منطقه‌ای: در این سطح، امنیت غذایی در سطح کلان جمعیتی و توسط دولت‌ها ایجاد و برقرار می‌شود.

سطح خانوادگی و فردی

هدف در این سطح، برآوردن نیازهای غذایی خانواده‌ها است و عواملی همچون  عادات و سبک زندگی خانواده، بازار و قیمت مواد غذایی، تسهیلات انبارداری (مانند یخچال، ظروف نگهداری مواد غذایی)، شبکه های حمل و نقل و..... بر امنیت غذایی خانواده ها و افراد تاثیر می گذارد (4).

ایمنی مواد غذایی (food safety)

یکی از زیر مجموعه‌های امنیت غذایی رعایت بهداشت و ایمنی مواد غذایی در جهت دستیابی به غذای ایمن برای مصرف‌کنندگان است و به معنی رعایت بهداشت در تولید، نگهداری، توزیع و مصرف انواع غذاها است؛ به عبارتی امنیت غذایی بیشتر بر تامین کمیت غذای لازم توجه دارد و ایمنی غذایی به کیفیت غذای تامین شده و در اختیار افراد توجه می‌کند.

سلامت مواد غذایی؛ از مزرعه تا بشقاب

تغذیه سالم به سلامت مواد اولیه به‌کار رفته شده یعنی سلامت مراحل تولید، نگهداری، تهیه، توزیع و مصرف آن بستگی دارد و لذا اصطلاح رایج در مباحث امنیت غذایی یعنی سلامت غذا از "مزرعه تا بشقاب" یا به عبارتی از تولید تا مصرف بر همین اساس مطرح می‌شود؛ اصل مهم در تولید ماده غذایی، چه محصولات کشاورزی و چه دامپروری رعایت اصول امنیت غذایی است. نکات مهمی که تحقیقات علمی آن را مطرح می‌کنند عبارتند از:

ـ نوع کود و آفت کش مورد استفاده در کشاورزی در سلامت محصولات کشاورزی اثر دارد. مصرف مواد شیمیایی به خصوص میزان بی رویه آن تهدید کننده سلامت مصرف کننده آن محصولات است و اثر سرطان زایی دارد.

ـ نوع آب مصرفی و سلامت آن در آبیاری محصولات کشاورزی مهم است. آلودگی آب به فضولات انسانی و یا صنعتی در آلودگی به خصوص سبزیجات و صیفی جات موثر است. آلودگی آب رودخانه ها و دریاچه ها و دریاها با فاضلاب صنعتی باعث آلودگی نه تنها محصولات کشاورزی بلکه آبزیان می شود و سلامت انسان با مصرف آن به خطر می افتد.

ـ کیفیت آب مشروب نیز در سلامت انسان بسیار مهم است؛ آلودگی آب مشروب و یا وجود مقادیر غیر طبیعی برخی املاح و اجزای آب مثل نیترات و فلوراید اثرات مضری بر سلامت انسان و حتی جنین دارد.

ـ نوع غذا، داروها و مکمل هایی که در پرورش ماهی و مرغ، سایر پرندگان و دامها استفاده می شود و نیز میزان سلامت این حیوانات در سلامت فراوردهای آنها شامل گوشت و شیر و تخم مرغ و لذا در سلامت مصرف کنندگان این محصولات تاثیر بسیاری دارد. مصرف بی رویه مواد شمیایی و یا هورمونی برای کاهش هزینه های تولید و افزایش کمی محصولات و عدم درمان بیماری های آنها تهدید جدی در سلامت انسان هاست که باعث ایجاد بیماری های مختلفی چون اختلالات هورمونی، جنون گاوی، آنفولانزای مرغی، تب مالت و و نیز سایر بیماری های مشترک انسان وحیوان می شود.

ـ حتی در صورت سلامت محصول تولید شده، نحوه بسته بندی، نگهداری و توزیع آنها نیز مسئله مهمی است. برای مثال نوع ماده ای که برای افزایش ماندگاری به محصولات کشاورزی زده می شود، جنس و پاکیزگی ظرف یا بسته بندی، جنس  و تمیزی بطری آب همه بر سلامت مصرف کنندگان تاثیر گذار است. سلامت این مرحله از زنجیره تولید تا مصرف مواد غذایی و به عبارتی امنیت غذایی عمدتا در حیطه مسئولیت دولتها، مسئولین دولتی و خصوصی بخش های مرتبط  و نیز صاحبان این مشاغل است. بدیهی است افزایش آگاهی و سواد بهداشتی افراد در این موارد می تواند نقش مهمی در پیشگیری و یا رفع سریعتر این تهدیدات و یا کاهش دامنه عوارض آن شود. مثلا کاهش خرید و استقبال از مواد غذایی غیر بهداشتی باعث کاهش عرضه و اصلاح محصول خواهد شد.

چالش‌های افزایش تولید مواد غذایی

جمعیت جهان در سال 1980، 4/4 میلیارد نفر بوده است در حالیکه این میزان در سال 2000، به 6 میلیارد نفر رسیده است و انتظار می‌رود در سال 2025 جمعیت جهان به 8 میلیارد نفر برسد؛ رشد سریع جمعیت جوامع بشری و افزایش تقاضا برای مواد غذایی موجب تحول شگرف در کشاورزی سنتی شد، به‌گونه‌ای که با افزایش روز‌افزون جمعیت و نیاز به مواد غذایی بیشتر و همچنین با توسعه علم و فناوری، رویکرد بشر به نهادهای غیر طبیعی و اغلب شیمیایی برای افزایش تولید محصولات کشاورزی گسترش فراوانی پیدا کرده است. در این راستا، استفاده از انواع کودها، سموم شیمیایی و کاشت انواع پر محصول گونه های زراعی و باغی موجب افزایش محصولات کشاورزی شد.

برطبق آمار، در ایران سالانه بیش از 27 هزار تن آفت کش شیمیایی مصرف می شود همچنین در یک دهه گذشته میزان مصرف کودهای شیمیایی از 2.4 میلیون تن درسال 1378 به 3.3 میلیون تن در سال 1387 افزایش یافته است اما این افزایش تولید با مشکل‌های زیست محیطی  متعددی مانند آلودگی منابع آب و خاک، بروز آفات و بیماری های جدید و همچنین مشکل های برای انسان ها مانند بروز سوء تغذیه و بیماری های مختلف در اثر کاهش کیفیت مواد غذایی همراه بوده است.

بر طبق برآوردهای سازمان جهانی بهداشت سالیانه دست کم 3 میلیون نفر کارگر کشاورزی مسموم می‌شوند و در حدود 20 هزار نفر از آن‌ها می‌میرند؛ این نگرانی‌ها بسیاری از محققان را بر آن داشت تا با نگاهی عمیق تر به فعالیت های کشاورزی بنگرند و با ارائه تدابیری مانند کشاورزی پایدار که همراه با حفاظت از زمین، آب و ذخایر ژنتیکی گیاهی و جانوری است و تخریب زیست محیطی به همراه ندارد؛ در رهیافت کشاورزی پایدار، سعی بر رفع نیازهای انسان و عدالت اجتماعی، با اصل قرار دادن پایداری منابع است؛ در این میان کشاورزی ارگانیک و تولید محصولات ارگانیک یکی از راهبردهای دستیابی به توسعه کشاورزی پایدار و سلامت جامعه است.

کشاورزی ارگانیک

رشد جمعیت از یک سو و محدودیت رو به رشد عوامل و منابع محصولات کشاورزی مانند زمین، آب و غیره از سوی دیگر و نیز تلاش افراد به منظور تولید محصولی سالم و دستیابی به توسعه پایدار، مقوله تولید محصولات ارگانیک را مطرح ساخته است.

کشاورزی ارگانیک یک سیستم مدیریتی جامع گراست که موجب بهبود سلامت کشت بوم‌ها (تنوع زیستی، چرخه های زیستی و فعالیت زیستی خاک ) می‌شود؛ در کشاورزی ارگانیک به جای کاربرد نهاده‌های برون مزرعه‌ای (کودها وسموم شیمیایی) با استفاده از عملیات مدیریتی (مدیریت تولید محصولات ایمن ارگانیک ) که باعث تقویت و توسعه سلامت اکوسیستم‌های زیستی، چرخه‌های زیستی و فعالیت بیولوژیکی خاک می‌شود تأکید می‌کند که این عملیات مدیریتی بر اساس زیست بوم زراعی، حاصل خیزی خاک، سلامت گیاه، عدم مصرف مواد شیمیایی مصنوعی و انطباق با ساختارهای اقتصادی، زیست محیطی، فنی، بهداشتی و اجتماعی درهر منطقه تأکید دارد.

چهار اصل کشاورزی ارگانیک

- اصل سلامت: کشاورزی ارگانیک باید سلامت انسان، جانوران، گیاهان، خاک و در مجموع کره زمین را به صورت یکپارچه و بعنوان یک کلیت غیر قابل تفکیک مد نظر قرار داده و در راستای حفاظت از آن بکوشد.

- اصل مراقبت: کشاورزی ارگانیک باید سلامت و رفاه نسل حاضر را با احساس مسئولیت و رعایت احتیاط های لازم در راستای حفظ محیط زیست و اکوسیستم برای نسل های آینده، تأمین کند، به عبارت دیگر آینده کره زمین را فدای نسل امروز  نکند.

- اصل اکولوژی: کشاورزی ارگانیک باید براساس اکوسیستم های طبیعی و منطبق با کارکرد چرخه های آن طراحی شود، به طوری که موجب تقویت اکوسیستم های طبیعی گشته، با ایجاد زیستگاهها و تقویت تنوع زیستی به تعادل اکولوژیکی کمک کند.

- اصل انصاف: تاکیدات این اصل بر این است که آنهایی که درگیر کشاورزی ارگانیک شده‌اند باید روابط انسانی را به طریقی هدایت نمایند که در تمام سطوح از رعایت عدالت و انصاف برای تمام اعضا دست‌اندرکار، کشاورزان، کارگرها، فرآوری‌کنندگان، تجاری مصرف کنندگان اطمینان حاصل کنند.

چه محصولاتی "ارگانیک" هستند؟

1.باید از بذر و مواد گیاهی ارگانیک استفاده شود.

2. اگر بذر و مواد گیاهی ارگانیک در دسترس نباشد باید از بذر رایج که در کشاورزی ارگانیک ممنوع نیست استفاده کرد.

3. از کودها باید به شکلی استفاده شود که از خاک، آب و تنوع زیستی حفاظت کنند.

4. مصرف کودهای آلی دارای فضولات انسانی در محصولاتی که برای تغذیه انسان‌ها استفاده می‌شود ممنوع است و چنانچه نکات بهداشتی (جداسازی فضولات انسانی از زبالۀ خانگی و صنعتی که خطر آلودگی شیمیایی دارند و همچنین برای حذف احتمال خطر آفات، انگل ها و میکروارگانیسم های بیماری زا به اندازه کافی پالایش شده باشند) این کودها تحت سازمان وضع کننده استاندارد بررسی شود امکان استفاده از این کودها هست  (21-19).

5. کاربرد نیترات و تمام انواع کودهای  نیتروژن دار مصنوعی، مانند اوره ممنوع است.

6. روش‌های فیزیکی کنترل آفات بیماری‌ها و علف‌های هرز از طریق حرارت در کشاورزی ارگانیک مجاز است.   

7. کشاورز باید برای جلوگیری از آلودگی‌های مزرعه ارگانیک از موانع فیزیکی و مناطق محافظ (با حصارکشی محوطه کشاورزی از ورود حیوانات مزرعه به محل کشاورزی جلوگیری شود) استفاده کند.

 8. تمام تجهیزات و ماشین‌آلات فرایندهای کشاورزی ارگانیک پیش از استفاده در مزارع ارگانیک باید از تمام موادی که احتمال آلودگی دارند، پاک شوند.

چالش‌های تولید محصول ارگانیک

تولید محصولات ارگانیک با چالش‌هایی همراه است از جمله اینکه تولید آنها نسبت به محصولات کشاورزی متعارف پرهزینه‌تر است لذا قیمت بالاتری نسبت به محصولات عادی دارند؛ در نتیجه در شرایط حال حاضر کشورمان که سرمایه‌گذاری خاصی از سوی نهادهای مسئول برای کشت و توسعه محصولات ارگانیک صورت نگرفته است، تولید و عرضه محصولات ارگانیک محدود و نهایتا دسترسی به آنها در مقایسه با محصولات عادی سخت‌تر است.

به علاوه ممکن  است مصرف‌کنندگان به علت نداشتن آگاهی و مهارت در شناسایی محصولات ارگانیک نسبت به این محصولات اطمینان کافی نداشته باشند.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۶ فروردين ۹۹ ، ۱۷:۱۴
برنج بهاربارنج

استفاده از "محصولات ارگانیک" باعث کاهش هزینه‌های درمانی افراد می‌شود

رئیس انجمن ارگانیک ایران با بیان اینکه فروشندگان محصولات غیرارگانیک که با نام ارگانیک به فروش می‌رسند به سازمان‌ تعزیرات حکومتی معرفی می‌شوند، گفت: استفاده از "محصولات ارگانیک" باعث کاهش هزینه‌های درمانی افراد می‌شود.

رضا نورانی در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران پویا درباره محصولات ارگانیک اظهار کرد: محصولات ارگانیک محصولاتی هستند که در تولید آنها از سموم و کودهای شیمیایی استفاده نمی‌شود و مزارع این محصولات، دارای استانداردهای جهانی و ملی ارگانیک هستند.

وی افزود: حفظ سلامت جامعه و محیط زیست یکی از ارکان اصلی تحقق سلامت در جامعه است و با توجه به افزایش روزانه‌ تخت‌های بیمارستانی و  شیوع بیماری‌های مزمن، نیاز به ترویج فرهنگ استفاده از مواد غذایی ارگانیک احساس می‌شود.

نورانی نسبت به محصولات غیرارگانیک موجود در بازار که با نام ارگانیک به فروش می‌رسند انتقاد و تصریح کرد: به‌دلیل استفاده از کودهای حیوانی به‌جای کودهای شیمیایی در تولید محصولات ارگانیک، قیمت تمام‌شده محصولات ارگانیک، 20 تا 30 درصد بالاتر از سایر محصولات است؛ همین امر موجب شده تا برخی از تولیدکنندگان سودجو، موادغذایی خود را با نام محصولات ارگانیک به فروش برسانند در حالی که محصولات ارگانیک، دارای گواهینامه‌های بین‌المللی و ملی و شناسه 18رقمی مختص محصولات ارگانیک هستند.

وی اضافه کرد: بازرسین انجمن ارگانیک ایران، به بررسی محصولات موجود در فروشگاه‌های کشور می‌پردازند و درصورت برخورد با محصولات غیرارگانیک که با نام ارگانیک فروخته می‌شوند، در مرحله اول به تولیدکنندگان این محصولات غذایی، اخطار می‌دهند و در صورتی که این شرکت‌ها، نشان ارگانیک را از روی محصول خود حذف نکنند، به سازمان تعزیرات حکومتی معرفی می‌شوند و تحت پیگرد قانونی قرار می‌گیرند.

رئیس انجمن ارگانیک ایران، تخصیص یارانه به تولیدکنندگان محصولات ارگانیک را یکی از راهکارهای توسعه تولید این محصولات دانست و ابراز کرد: برای کاهش قیمت تمام‌شده‌ محصولات ارگانیک، به دولت پیشنهاد داده‌ایم که بخشی از یارانه‌های اختصاص داده‌شده به کودهای شیمیایی را به نهادهای مجاز در کشاورزی محصولات ارگانیک اختصاص دهد تا ارزش افزوده و قیمت تمام‌شده این محصولات پایین بیاید و مواد غذایی ارگانیک در سبد کالای مردم قرار گیرد‌.

وی با اشاره به اثرات مثبت مصرف مواد غذایی ارگانیک بر سلامت انسان و محیط زیست خاطرنشان کرد: اگرچه قیمت محصولات ارگانیک نسبت به سایر محصولات غذایی بالاتر است اما با توجه به نقش این مواد غذایی در پیشگیری از بیماری‌ها، استفاده از این محصولات باعث کاهش هزینه‌های درمانی افراد می‌شود اما از آنجا که هزینه‌های درمانی عموماً هزینه‌هایی پنهان هستند، پولی که صرف پیشگیری از بیماری‌ها می‌شود بیشتر به‌چشم مردم می‌آید در حالی که هزینه کردن برای پیشگیری از بیماری‌ها همواره مقرون به صرفه‌تر از هزینه کردن برای درمان آنهاست.

رئیس انجمن ارگانیک ایران در پاسخ به این سؤال که چرا تاکنون اقدامات مؤثری در زمینه گسترش استفاده از محصولات ارگانیک صورت نگرفته است، تأکید کرد: مردم باید به این باور برسند که محصولات ارگانیک محصولاتی سلامت‌محور هستند و دولت نیز باید بداند که کشور ما از پتانسیل‌های بسیار بالایی برای تولید مواد غذایی ارگانیک برخوردار است‌.

نورانی با اشاره به پایین بودن سطح زیر کشت محصولات ارگانیک در کشورمان اذعان کرد: جمهوری اسلامی ایران بین 283 کشور تولیدکننده محصولات ارگانیک، رتبه‌ 59 را دارد که با توجه به پتانسیل‌های بالای کشورمان برای کشاورزی محصولات ارگانیک، این رتبه، رتبه خیلی بالایی نیست؛ تا قبل از تأسیس انجمن ارگانیک ایران، کشور ما در رنکینگ جهانی تولید محصولات ارگانیک قرار نداشت؛ بنابراین همچنان نیازمند حمایت‌های دولت و عزم ملی برای گسترش تولید این محصولات هستیم.

وی اضافه کرد: آمار مصرف‌کنندگان محصولات ارگانیک در کشورهای اروپایی و آمریکایی سالانه 15 درصد افزایش می‌یابد‌؛ ما نیز اگر سالانه حتی 5 درصد سطح زیر کشت محصولات ارگانیک را افزایش دهیم، تا 20 سال آینده، پیشرفت بسیار چشمگیری در زمینه تولید، مصرف و صادرات این محصولات خواهیم داشت؛ با توجه به ابلاغیه مقام معظم رهبری به سران سه قوه مبنی بر لزوم تولید و افزایش توجه به محصولات ارگانیک در کشور، گسترش فرهنگ مصرف مواد غذایی ارگانیک نیازمند حمایت‌های وزارت بهداشت و سازمان‌های مربوطه است.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۶ فروردين ۹۹ ، ۱۷:۱۰
برنج بهاربارنج