بهار بارنج

شرکت تولیدی،توزیعی و خدماتی بهار بارنج

شرکت تولیدی،توزیعی و خدماتی بهار بارنج

آپلود عکس"
بهار بارنج
تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران

۵ مطلب در تیر ۱۳۹۹ ثبت شده است

چه خوراکی‌هایی را نباید به‌صورت خام یا نارس بخوریم؟

زمان مطالعه: ۱۱ دقیقه

 

چه خوراکی‌هایی را نباید به‌صورت خام یا نارس بخوریم؟

 

بسیاری از افرادی که به رژیم غذایی خام خواری روی می‌آورند یا کلا خوردن خوراکی‌های نپخته را دوست دارند، نمی‌دانند کدام خوراکی‌ها را نباید به‌صورت خام مصرف کنند. قطعا غذاهای بسیاری هستند که خوردن آنها به‌شکل خام یا نارس برای بدن مضر است. در این مطلب ۳۰ خوراکی را معرفی خواهیم کرد که نباید به‌صورت خام یا نارس مصرف‌شان کنیم.

۱. شیر

شیر هرچه تازه‌تر باشد، بهتر است؛ اما تازه‌بودن شیر بدان معنا نیست که باید آن را همان لحظه‌ای بنوشید که از گاو، بز، گوسفند، گاومیش یا شتر دوشیده‌ شده است. شیر خام یا غیرپاستوریزه می‌تواند حاوی باکتری‌ها یا میکرب‌های خطرناکی باشد که گاهی باعث بیماری یا حتی مرگ می‌شوند. مصرف شیر خام ممکن است به عفونت‌های خطرناکی مانند سالمونلا، لیستریا و ای. کولی نیز منجر شود. پاستوریزه کردن فراورده‌های لبنی سبب ازبین‌بردن این عوامل بیماری‌زا می‌شود. بنابراین، لازم است که شیر و فراورده‌های لبنی، قبل از مصرف، پاستوریزه شوند.

 

چه خوراکی‌هایی را نباید به‌صورت خام یا نارس بخوریم - شیر

فروش شیر خام در بسیاری از کشورها، ازجمله ایران، ممنوع است؛ ولی بنابر پژوهشی در مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌های آمریکا (CDC)، شیوع بیماری‌های ناشی از شیر خام به تهدیدی جدی برای سلامت مردم تبدیل شده است، چون برخی ایالت‌ها در آمریکا فروش شیر خام را قانونی اعلام کرده‌اند.

 

 

 

۲. کلم‌پیچ

چه خوراکی‌هایی را نباید به‌صورت خام یا نارس بخوریم - کلم پیچ

معمولا کلم‌پیچ را یکی از سالم‌ترین خوراکی‌های دنیا می‌دانند؛ بااین‌حال خوردن مقدار بسیار زیاد کلم‌پیچ خام ممکن است به اختلالات هورمونی منجر شود که ناپایداری قند خون، تغییرات وزنی و سلامت بدن ازنظر سوخت و ساز را به دنبال دارد؛ حتی ممکن است باعث تورم غده تیروئید و گواتر شود.

۳. تخم‌مرغ

چه خوراکی‌هایی را نباید به‌صورت خام یا نارس بخوریم - تخم مرغ

خوردن تخم مرغ خام بیشتر در کشورهایی مانند ژاپن و کره متداول است؛ اما در بسیاری دیگر از نقاط دنیا نیز محبوبیت دارد. یک مطالعه این باور نادرست را رد کرد که خوردن تخم‌مرغ خام سالم‌تر از نوع پخته آن است. با خوردن تخم‌مرغ پخته ۹۰ درصد پروتئین آن را جذب می‌کنید که خیلی بیشتر از پروتئین تخم‌مرغ خام (۵۰ درصد) است. همچنین احتمال انتقال سالمونلا ازطریق پوسته تخم‌مرغ بسیار زیاد است. البته تخم‌مرغ خامی که در انواع سس‌های تجاری وجود دارد، پاستوریزه است و خوردن آن مشکلی ایجاد نمی‌کند.

 

 

۴. بادام

چه خوراکی‌هایی را نباید به‌صورت خام یا نارس بخوریم - بادام

بادام میان‌وعده‌ای بسیار مغذی است و حاوی مقدار زیادی پروتئین، فیبر و چربی‌های سالم است؛ بااین‌حال این دانه‌ها سیانید طبیعی دارند که مقدار قابل‌توجهی از آن در بادام تلخ نارس موجود است. (سیانید در کتاب‌های جنایی آگاتا کریستی معمول‌ترین ماده برای قتل بود!) مطالعه‌ای موردی نشان داد که خوردن فقط چهار یا پنج عدد بادام تلخ می‌تواند سبب سرگیجه، حالت تهوع و گرفتگی عضلات شکم شود؛ بنابراین بهتر است بادام به‌شکل برشته یا در غذا استفاده شود. آمریکا یکی از کشورهایی است که فروش بادام فراوری‌نشده در آن غیرقانونی است؛ اما برخی از کشورها هنوز هم مشکلی با فروش آن ندارند.

 

 

۵. میوه آقطی

چه خوراکی‌هایی را نباید به‌صورت خام یا نارس بخوریم - آقطی

آقطی سیاه (Elderberries) حاوی آنتی اکسیدان است و ظاهرا می‌تواند علائم سرماخوردگی و آنفولانزا را تسکین دهد و سیستم ایمنی بدن را تقویت کند؛ بااین‌حال براساس یک گزارش، خوردن یا نوشیدن آقطی یا سایر بخش‌های سمی این گیاه به‌شکل خام می‌تواند به حالت تهوع، استفراغ، سرگیجه و کندذهنی منجر شود. خوشبختانه مواد سمی موجود در این میوه را به‌راحتی می‌توانید با پختن آن از بین ببرید.

۶. آرد

چه خوراکی‌هایی را نباید به‌صورت خام یا نارس بخوریم - آرد

خوردن یک قاشق پُر آرد خام یا حتی خمیر کیک یا کلوچه می‌تواند خطرناک باشد. آرد خام ممکن است به باکتری ای. کولی آلوده باشد و خمیر کیک یا کلوچه هم به‌دلیل وجود تخم‌مرغ خام در آن ممکن است شما را به سالمونلا مبتلا کند؛ بنابراین چون با تفت‌دادن آرد یا پختن آن در غذاها همه باکتری‌هایش به‌راحتی از بین می‌روند، بهتر است دربرابر وسوسه خوردن آرد خام مقاومت کنید.

۷. کلم بروکسل

چه خوراکی‌هایی را نباید به‌صورت خام یا نارس بخوریم - کلم بروکسل

کلم بروکسل مواد مغذی بسیار زیادی دارد و سرشار از آنتی‌اکسیدان است. در اصل کلم بروکسل را نباید زیاد بپزید و می‌توانید آن را خام مصرف کنید؛ اما مصرف خام این کلم برای مبتلایان به کم کاری تیروئید (هیپوتیروئید) خطرناک است. کلم بروکسل خام یکی از عوامل خطرساز برای اختلالات عملکرد تیروئید است.

۸. سیب

چه خوراکی‌هایی را نباید به‌صورت خام یا نارس بخوریم - سیب

می‌گویند روزی یک سیب بخورید تا به پزشک نیاز پیدا نکنید. این درست است؛ اما باید مراقب سیب‌خوردنتان هم باشید. فیبر موجود در سیب بسیار زیاد است و برخی افراد با خوردن سیب خام مشکل گوارشی پیدا می‌کنند. همچنین فروکتوز سیب نوعی فودمپ است که افراد مبتلا به سندرم روده تحریک پذیر، نفخ زیاد و مشکلات گوارشی باید آن را در رژیم غذایی خود کاهش دهند. پوست‌کندن و پختن سیب می‌تواند هضم آن را آسان‌تر کند.

از سوی دیگر وقتی سیب خام را گاز می‌زنید، ممکن است تصادفا دانه‌های آن را هم بخورید. دانه‌های سیب حاوی آمیگدالین (amygdalin) هستند که سیانید آزاد می‌کنند. درست است که حداقل باید چهل عدد از دانه‌های سیب را بخورید تا خطر مرگ به‌همراه داشته باشد؛ اما مقدار کمی سیانید هم می‌تواند خطرناک باشد؛ بنابراین درهنگام خوردن سیب خام باید مراقب باشید که دانه‌هایش را نخورید.

 

۹. بادام‌هندی

چه خوراکی‌هایی را نباید به‌صورت خام یا نارس بخوریم - بادام هندی

بادام هندی علاوه بر اینکه میان‌وعده‌ای بسیار خوش‌مزه است، خواص فوق‌العاده‌ای هم برای تندرستی دارد. بادام‌هندی کلسترول بد و خطر حمله قلبی را کاهش می‌دهد و به جلوگیری از افزایش وزن کمک می‌کند؛ بااین‌حال بادام‌هندی خام حاوی اوروشیول (urushiol) است. اوروشیول ماده سمی و حساسیت‌زای موجود در پیچک سمی است که ازنظر گیاه‌شناسی جزو خانواده درخت بادام‌هندی به شمار می‌رود؛ به همین دلیل حتی لمس‌کردن بادام‌هندی خام می‌تواند در بعضی از افراد واکنش پوستی ایجاد کند.

 

 

 

۱۰. ماهی تن

چه خوراکی‌هایی را نباید به‌صورت خام یا نارس بخوریم - ماهی تن

ماهی تن خام را معمولا در سوشی یا به‌صورت کنسرو می‌خورند. البته به‌طورکلی ماهی خام در ایران طرف‌دار ندارد؛ ولی افرادی که رژیم خام‌خواری دارند، تن را به‌صورت خام می‌خورند. اگر ماهی تن را در کنار سایر غذاهای نپخته مانند گوشت خام یا سایر ماهی‌های خام قرار داده باشند، احتمال آلودگی آن زیاد است. همچنین تن خام جیوه بسیار زیادی دارد که می‌تواند بر سیستم قلبی ـ عروقی و سیستم عصبی مرکزی تأثیر منفی بگذارد. مطالعه‌ای نشان داد میزان جیوه‌ای که از ماهی‌های پخته به بدن می‌رسد، حدود ۴۰ تا ۶۰ درصد کمتر از میزان جیوه ماهی خام است؛ بنابراین ماهی تن را کاملا بپزید و مصرف کنید.

 

۱۱. جوانه گیاهان

چه خوراکی‌هایی را نباید به‌صورت خام یا نارس بخوریم - جوانه

پرورش جوانه گیاهان و حبوبات مختلف کار بسیار آسانی است. جوانه گیاهان سرشار از مواد مغذی است؛ بااین‌حال خوردن جوانه‌های خام ممکن است سبب مسمومیت غذایی شود که با علائمی مانند گرفتگی عضلات شکم، اسهال و استفراغ همراه است و معمولا یک تا هشت روز بعد از خوردن آن ظاهر می‌شود. جوانه خام یا نیمه‌خام می‌تواند شما را به انواع بیماری‌های ناشی از غذا مبتلا کند.

 

۱۲. گوجه‌فرنگی

چه خوراکی‌هایی را نباید به‌صورت خام یا نارس بخوریم - گوجه‌فرنگی

گوجه‌فرنگی رسیده را می‌توان به‌شکل خام خورد و این کار واقعا مشکلی ندارد؛ اما مطالعه‌ای در دانشگاه کرنل نشان داد که فعالیت آنتی‌اکسیدان‌ها در گوجه‌های پخته بسیار بیشتر از گوجه خام است. این مطالعه نشان داد برای دریافت بیشترین خواص گوجه فرنگی بهتر است آن را به‌صورت پخته مصرف کنید. گوجه‌فرنگی در ردیف دهم فهرست سبزیجاتی است که بیشترین میزان آفت‌کش روی آنها باقی می‌ماند؛ بنابراین قبل از مصرف باید آن را به‌خوبی بشویید. ساقه و برگ‌های گوجه‌فرنگی به‌دلیل سمی‌بودن خوردنی نیستند. گوجه‌های نارس سبز هم حاوی ماده سمی گلیکو آلکالوئید (Glycoalkaloid) هستند و باید از مصرف آنها خودداری کنید.

 

۱۳. لوبیا لیما

چه خوراکی‌هایی را نباید به‌صورت خام یا نارس بخوریم - لوبیا لیما

لوبیا لیما حاوی لینامارین است که اگر خام خورده شود، سیانید تولید می‌کند. خوشبختانه هنگامی که پخته می‌شود، مقدار سیانید آن کاهش می‌یابد تا جایی که بی‌خطر می‌شود. در کشورهایی مانند آمریکا همه تولیدکنندگان لوبیا لیما ملزم‌اند سطح سیانید این لوبیاها را برای عرضه به فروشگاه‌ها کاهش دهند، اما برخی از کشورها چنین الزاماتی ندارند؛ به همین دلیل بهتر است خودتان آن را بپزید تا خیالتان راحت باشد.

۱۴. سیب‌زمینی

چه خوراکی‌هایی را نباید به‌صورت خام یا نارس بخوریم - سیب زمینی

معمولا کسی سیب زمینی را خام نمی‌خورد؛ اما هستند افرادی که به خام‌خواری روی آورده‌اند و نمی‌دانند نباید هر چیزی را خام بخورند. البته گاهی هم ممکن است کودکان سیب‌زمینی را برحسب کنجکاوی گاز بزنند. سیب‌زمینی حاوی مواد نامغذی (آنتی نوترینت) است که می‌تواند در فرایند هضم و جذب مواد مغذی بدن اختلال ایجاد کند. پختن سیب‌زمینی می‌تواند ۵۰ تا ۶۰ درصد از لکتین (یکی از ضدمغذی‌ها) را کاهش دهد. گلیکو آلکالوئید موجود در سیب‌زمینی می‌تواند سبب خواب‌آلودگی، خارش پوست، حساسیت غذایی و مشکلات گوارشی شود. این ماده با پوست‌کندن و پختن سیب‌زمینی به‌راحتی کاهش می‌یابد.

این بار که سالاد الویه درست می‌کنید و متوجه شدید درون برخی سیب‌زمینی‌ها خام مانده است، آنها را همان‌طور نیمه‌خام رنده نکنید و بگذارید کامل بپزند.

۱۵. مرغ یا جوجه

چه خوراکی‌هایی را نباید به‌صورت خام یا نارس بخوریم - مرغ یا جوجه

خوردن مرغ خام (یا نیمه‌خام) می‌تواند به بیماری‌هایی جدی منجر شود؛ به این دلیل که ممکن است حاوی سالمونلا، کامپیلوباکتر یا هر دوی آنها باشد که اسهال، تب و گرفتگی عضلات شکم را به دنبال دارد. مطالعه‌ای نشان داد که در سال‌های ۱۹۹۸ تا ۲۰۱۲ مصرف مرغ خام شایع‌ترین عامل بیمارشدن افراد بود. مرکز پیشگیری و کنترل بیماری‌ها می‌گوید گوشت مرغ باید در دمای ۱۶۵ درجه فارنهایت (حدود ۷۴ درجه سانتی‌گراد) کاملا پخته شود تا برای خوردن بی‌خطر باشد.

 

۱۶. قارچ

چه خوراکی‌هایی را نباید به‌صورت خام یا نارس بخوریم - قارچ

قارچ خام حاوی ماده‌ای به نام آگاریتین (agaritine) است. مطالعه‌ای نشان داد که این ماده اثر سرطان‌زایی روی مثانه موش‌ها دارد. بااینکه به نظر می‌رسد چنین خطری در بدن انسان بسیار کمتر است (۲ مورد از هر ۱۰۰٫۰۰۰ نفر)، بازهم بهتر است قارچ را قبل از مصرف بپزید تا تمام مواد مغذی آن (که اتفاقا خطر ابتلا به سرطان را کاهش می‌دهند) را دریافت کنید. پختن قارچ خطر ناشی از جیوه آن را نیز کاهش می‌دهد.

 

 

 

۱۷. لوبیاقرمز

چه خوراکی‌هایی را نباید به‌صورت خام یا نارس بخوریم - لوبیا قرمز

لوبیا قرمز حاوی ماده‌ای سمی به نام فیتوهماگلوتینین (Phytohemagglutinin) یا پروتئین لکتین لوبیاقرمز است که ممکن است باعث اسهال، گاستروانتریت حاد (بیماری التهاب معده‌ای ـ روده‌ای)، حالت تهوع شدید و استفراغ شود. این حالت‌ها ممکن است مدت کوتاهی پس از خوردن فقط چهار یا پنج عدد لوبیاقرمز خام برایتان پیش بیاید. سازمان غذا و دارو می‌گوید لوبیاقرمز را باید بگذارید ۵ ساعت در آب خیس بخورد و حداقل ۱۰ دقیقه بجوشانید تا برای خوردن بی‌خطر باشد.

۱۸. برگ ریواس

چه خوراکی‌هایی را نباید به‌صورت خام یا نارس بخوریم - برگ ریواس

خوردن ساقه ریواس خام ایرادی ندارد و سرشار از مواد مغذی است. ساقه ریواس در چین باستان مصارف دارویی داشت؛ اما برگ‌های ریواس سمی‌اند و نباید آنها را چه به‌صورت خام و چه به‌شکل پخته بخورید. برگ‌های ریواس حاوی اسید اُگزالیک هستند که ممکن است باعث اسهال، درار خونی، حالت تهوع و استفراغ شوند.

۱۹. زیتون نارس

چه خوراکی‌هایی را نباید به‌صورت خام یا نارس بخوریم - زیتون نارس

برخلاف سایر خوراکی‌های این مطلب، زیتون نارس نه شما را می‌کشد و نه بیمارتان می‌کند؛ بلکه کاملا غیرقابل‌خوردن است! زیتون خام فراوری‌نشده بسیار تلخ است و اگر به‌اشتباه یک دانه را گاز زدید، فقط آن را تف کنید تا حالتان به هم نخورد.

۲۰. عسل

چه خوراکی‌هایی را نباید به‌صورت خام یا نارس بخوریم - عسل

عسل خام مواد مغذی بسیار بیشتری از عسل فراوری‌شده دارد؛ ولی خوردن آن بی‌خطر نیست. عسل خام ممکن است حاوی اسپور باکتری کلستریدیوم بوتولینوم باشد که برای نوزادان، کودکان زیر یک سال و زنان باردار خطرناک است. عسل خام ممکن است در فرد مسمومیت با سم بوتولیسم ایجاد کند که با تهوع، استفراغ و اسهال همراه است و خطر مرگ را به دنبال دارد. درهرصورت اگر باردار هستید، عسل خام مصرف نکنید و به نوزاد یا کودکان زیر یک سال هم عسل خام ندهید.؟

۲۱. بادمجان

چه خوراکی‌هایی را نباید به‌صورت خام یا نارس بخوریم - بادمجان

بادمجان خام هم حاوی ترکیب گلیکو آلکالوئید و سولانین است که کشنده نیستند؛ اما ضرر دارند. همچنین مطالعه‌ای نشان داد بادمجان تفت‌داده‌شده در روغن زیتون فواید آنتی‌اکسیدانی بیشتری از بادمجان خام دارد.

۲۲. لوبیاسبز

چه خوراکی‌هایی را نباید به‌صورت خام یا نارس بخوریم - لوبیا سبز

با خوردن لوبیا سبز خام، برخلاف باورهایی که در قدیم درباره آن وجود داشت، لزوما مسموم نمی‌شوید؛ اما مقدار لکتین آن در حالت نپخته بسیار بیشتر است و می‌تواند باعث مشکلات گوارشی شود. با پختن لوبیاسبز، لکتین آن کاهش می‌یابد و برای خوردن بی‌خطر می‌شود.

۲۳. برنج

چه خوراکی‌هایی را نباید به‌صورت خام یا نارس بخوریم - برنج

شاید جویدن برنج خام به‌نظرتان لذت‌بخش باشد؛ اما خوردن آن خطرناک است. برنج می‌تواند حاوی باکتری‌های بیماری‌زا باشد. خوشبختانه این باکتری‌ها با پختن برنج از بین می‌روند؛ بااین‌حال اگر برنج پخته را هم به شیوه‌ای نادرست در یخچال قرار دهید، ممکن است دوباره به باکتری آلوده شود؛ چه رسد به اینکه آن را خام بخورید.

 

۲۴. کلم‌بروکلی

چه خوراکی‌هایی را نباید به‌صورت خام یا نارس بخوریم - کلم بروکلی

کلم بروکلی یکی از سبزیجاتی است که پختن آن می‌تواند فواید تغذیه‌ای زیادی به شما برساند. اگر به‌درستی آن را بپزید، ترکیبات ضدسرطانی آن که گلوکوزینولات نامیده می‌شوند، حفظ می‌شوند. مطالعه‌ای نشان داد بخارپزکردن بروکلی مواد مغذی‌اش را بهتر از خام‌خوردن، سرخ‌کردن یا جوشاندن آن حفظ می‌کند و افزایش می‌دهد. همچنین هضم کلم‌بروکلی پخته برای دستگاه گوارش آسان‌تر است.

۲۵. گل‌کلم

چه خوراکی‌هایی را نباید به‌صورت خام یا نارس بخوریم - گل کلم

هضم و تحمل گل کلم خام برای معده دشوارتر از پخته یا کبابی آن است. یک تحقیق نشان داد با پختن و کباب‌کردن گل‌کلم ترکیبات معدنی و مواد مغذی آن کمتر از بین می‌روند؛ برخلاف مصرف آن به‌شکل خام یا جوشانده که بیشتر خواص آن را هدر می‌دهد.

۲۶. مارچوبه

چه خوراکی‌هایی را نباید به‌صورت خام یا نارس بخوریم - مارچوبه

مارچوبه یکی از سبزیجاتی است که اگر به‌درستی آن را بپزید، نه‌تنها سالم‌تر می‌شود؛ بلکه طعم بسیار بهتری هم خواهد داشت. محتوای آنتی‌اکسیدانی مارچوبه پخته بیشتر از مارچوبه خام است.

۲۷. کاهوی چینی

چه خوراکی‌هایی را نباید به‌صورت خام یا نارس بخوریم - کاهوی چینی

برخی افراد نمی‌توانند شکل خام این کاهو را هضم کنند. کاهوی چینی پخته نه‌تنها برای دستگاه گوارش بهتر است؛ بلکه ویتامین ث (C)، ویتامین کا (K)، منیزیم و فولات بیشتری هم دارد.

۲۸. اسفناج

چه خوراکی‌هایی را نباید به‌صورت خام یا نارس بخوریم - اسفناج

اسفناج خام یا پخته هر دو مواد مغذی بسیار زیادی دارند؛ بااین‌حال اسفناج پخته هم هضمش راحت‌تر است و هم آهن و کلسیم آن را راحت‌تر جذب می‌کنید. اسید اگزالیک موجود در اسفناج که معمولا جذب آهن و کلسیم آن را دشوار می‌کند، براثر گرما کاهش می‌یابد. بهترین روش مصرف اسفناج بخارپزکردن آن است.

۲۹. کدوسبز

چه خوراکی‌هایی را نباید به‌صورت خام یا نارس بخوریم - کدوسبز

جوشاندن کدو سبز در مقایسه با خام‌خوردن، بخارپز کردن و سرخ‌کردن آن مواد مغذی بسیار بیشتری را نصیب‌تان می‌کند. یادتان باشد که کدوسبز را پوست نگیرید؛ چون بیشترین ترکیبات مغذی آن در پوستش قرار دارند.

۳۰. کدوتنبل

چه خوراکی‌هایی را نباید به‌صورت خام یا نارس بخوریم - کدو تنبل

یکی از خوراکی‌های بسیار خوش‌مزه، به‌خصوص در فصل سرما، کدوتنبل است که البته در سوپ، کیک، شیرینی و غذاهای دیگر هم کاربرد دارد. کم پیش می‌آید کسی کدوتنبل را خام بخورد، مگر اینکه رژیم خام‌خواری داشته باشد؛ بااین‌حال اگر کدوتنبل را بپزید یا در غذاها استفاده کنید، بیشترین میزان ویتامین آ (A) و ویتامین ای (E) را از آن دریافت خواهید کرد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۵ تیر ۹۹ ، ۱۷:۰۶
برنج بهاربارنج

چه مقدار آب باید در طول روز بنوشید؟


 

میزان آب در بدن انسان, میزان آب مصرفی روزانه

میزان آب مورد نیاز بدن در روز

حدود 60٪ بدن را آب تشکیل می دهد. شما دائم در حال از دست دادن آب بدن خود هستید ، در درجه اول از طریق ادرار و بعد از طریق عرق کردن. برای جلوگیری از کم آبی باید مقدار کافی آب بنوشید.

نظرات مختلفی در مورد میزان مصرف آب مورد نیاز در هر روز وجود دارد. پزشکان معمولاً هشت لیوان آب را توصیه می کنند که معادل حدود 2 لیتر است. با این حال ، برخی از پزشکان معتقدند که شما باید در طول روز به طور مداوم آب بخورید ، حتی اگر تشنه نیستید.

مانند اکثر چیزها ، این به فرد بستگی دارد. بسیاری از عوامل (داخلی و خارجی) بر نیاز شما به آب تأثیر می گذارد.

 

آیا میزان مصرف آب بر سطح انرژی و عملکرد مغز تأثیر دارد؟

بسیاری از افراد ادعا می کنند که اگر در طول روز آب کافی ننوشند، سطح انرژی و عملکرد مغز آنها کم می شود. یک مطالعه در خانمها نشان داد که از دست دادن مایعات 1.36٪ بعد از ورزش باعث اختلال در خلق و خو و تمرکز شده و باعث افزایش سردردها می شود.

 

مطالعات دیگر نشان می دهد که کم آبی بدن (1-3٪ از وزن بدن) ناشی از ورزش یا گرما می تواند به بسیاری از جنبه های دیگر عملکرد مغز آسیب برساند. 

کم آبی بدن می تواند بر عملکرد بدنی تأثیر منفی بگذارد و منجر به کاهش استقامت شود.

 

میزان آب در بدن انسان, میزان آب مصرفی روزانه

میزان آب به ازای سوختن کیلو کالری

 

آیا نوشیدن مقدار زیادی آب به شما در کاهش وزن کمک می کند؟

ادعاهای زیادی وجود دارد که افزایش مصرف آب با افزایش متابولیسم و ​​کاهش اشتهای شما باعث کاهش وزن بدن می شود. طبق دو مطالعه ، نوشیدن 500 میلی لیتر آب می تواند به طور موقت سوخت و ساز بدن را 24 تا 30٪ تقویت کند.

علاوه بر این ، نوشیدن آب سرد ممکن است مفید باشد زیرا بدن شما برای گرم کردن آب در دمای بدن نیاز به سوزاندن کالری بیشتری دارد.

 

یک مطالعه نشان داد کسانی که در رژیمهای غذایی که قبل از هر وعده غذایی 500 میلی لیتر آب می نوشند ، در مقایسه با کسانی که این کار را نکردند ، 44٪ وزن بیشتری را طی 12 هفته از دست دادند. به طور کلی ، به نظر می رسد نوشیدن مقادیر کافی آب ، به ویژه قبل از غذا ، ممکن است باعث کاهش وزن قابل توجهی شود، به ویژه هنگامی که با یک رژیم غذایی سالم همراه باشید.

علاوه بر این ، مصرف کافی آب از دیگر مزایای سلامتی آن است .

 

آیا مصرف آب بیشتر به جلوگیری از مشکلات سلامتی کمک می کند؟

چندین مشکل سلامتی با افزایش مصرف آب ممکن است رفع شوند:

یبوست: افزایش مصرف آب می تواند به یبوست یک مشکل بسیار شایع کمک کند.

سرطان: برخی از مطالعات نشان می دهد ، افرادی که آب بیشتری می نوشند ، خطر کمتری برای ابتلا به سرطان مثانه و کولورکتال دارند.

سنگ کلیه: افزایش مصرف آب ممکن است خطر سنگ کلیه را کاهش دهد.

 

آیا می توان سایر مایعات را جایگزین آب کرد؟

آب ساده تنها نوشیدنی نیست که به تعادل مایعات شما کمک می کند. سایر نوشیدنی ها و غذاها می توانند تأثیر قابل توجهی داشته باشند.

یک عقیده غیر علمی این است که نوشیدنی های کافئین دار مانند قهوه یا چای به شما کمک نمی کنند هیدراتاسیون شوبد زیرا کافئین یک مدر است. در واقع ، مطالعات نشان می دهد که اثر دیورتیک این نوشیدنی ها بسیار ضعیف است.

بیشتر غذاها نیز حاوی آب هستند. گوشت ، ماهی ، تخم مرغ و به ویژه میوه و سبزیجات حاوی مقادیر قابل توجهی آب هستند.

سایر نوشیدنی ها می توانند در تعادل مایعات از جمله قهوه و چای نقش داشته باشند. 

 

میزان آب در بدن انسان, میزان آب مصرفی روزانه

آب مورد نیاز بدن در روز

 

به تشنگی خود اعتماد کنید :

حفظ تعادل آب برای بقای شما ضروری است. به همین دلیل بدن شما دارای سیستم پیچیده ای برای تنظیم زمان و میزان نوشیدن آب است. هنگامی که مقدار کل آب بدن شما از حد معینی پایین می رود ، تشنگی شروع می شود.

این توسط مکانیسم های شبیه به تنفس کنترل می شود، لازم نیست که در مورد آن فکر کنید. برای اکثر مردم ، احتمالاً نیازی به نگرانی در مورد مصرف آب نیست. اعتماد به غریزه تشنگی کافی است.

 

در برخی شرایط ممکن است مصرف آب افزایش یابد. مهمترین مورد ممکن است در مواقع افزایش عرق باشد. این شامل ورزش و هوای گرم خصوصاً در آب و هوای خشک است.

اگر زیاد عرق می کنید ، حتما مایعات از دست رفته را با آب دوباره پر کنید. ورزشکارانی که تمرینات بسیار طولانی و شدیدی را انجام می دهند ، ممکن است نیاز به پر کردن دوباره الکترولیت ها به همراه آب داشته باشند.

 

نیاز شما به آب در هنگام شیردهی و همچنین چندین بیماری مانند استفراغ و اسهال افزایش می یابد. علاوه بر این ، ممکن است افراد مسن نیاز به مراقبت آگاهانه در مورد میزان مصرف آب خود داشته باشند زیرا مکانیسم عطش در پیری می تواند مشکل پیدا کند.

 

چه مقدار آب بهترین میزان است؟

در پایان روز ، هیچ کس نمی تواند دقیقا به شما بگوید چه مقدار آب نیاز دارید. این به فرد بستگی دارد. آزمایش کنید تا ببینید چه چیزی برای شما بهتر است. بدن برخی افراد ممکن است با آب بیشتر بهتر عمل کنند ، در حالی که برای برخی دیگر تنها باعث افزایش تعداد دفعات ادرار می شود.

 

این دستورالعمل ها باید برای اکثر مردم اعمال شود:

وقتی تشنه شدید ، آب بنوشید.

وقتی دیگر تشنه نیستید ، نوشیدن آب را متوقف کنید.

در هنگام گرما و ورزش زیاد ، حتماً به مقدار کافی بنوشید تا مایعات از دست رفته را جبران کنید.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۵ تیر ۹۹ ، ۱۷:۰۱
برنج بهاربارنج

طرز تهیه انواع سالاد میوه تابستانی با ۱۰ ایده دلچسب و خوشمزه

زمان مطالعه: ۹ دقیقه

 

طرز تهیه انواع سالاد میوه تابستانی با ۱۰ ایده دلچسب و خوشمزه

 

 

 

درست‌کردن سالاد میوه تابستانی شیوه خوبی برای بهره‌بردن از فواید میوه‌های خوش‌مزه و رنگارنگ این فصل است. این سالادها اغلب از مِلون‌ها (طالبی، گرمک، هندوانه و…)، مرکبات و میوه‌های بِری درست می‌شوند. درست‌کردن سالاد میوه روش خوبی برای افزایش دریافت ویتامین ها و مواد مغذی است. سالادهای تابستانی را می‌توانید به‌عنوان میان‌وعده یا بخشی از سفره‌های چشم‌نواز مهمانی‌ها تهیه کنید. برای آشنایی با طرز تهیه انواع سالاد میوه تابستانی، ادامه این مطلب را از دست ندهید.

 

انواع میوه مناسب برای استفاده در سالادهای تابستانی

میوه‌های خانواده ملون

ملون ها به هر نوع میوه‌ای از خانواده «کدوییان» گفته می‌شود. ازجمله این میوه‌ها می‌توان به گرمک، هندوانه و طالبی اشاره کرد. این میوه‌ها می‌توانند به افزایش احساس شادابی در این فصل گرم کمک کنند.

میوه‌های خانواده بِری

این میوه‌ها می‌توانند طعم و رنگی عالی و البته ارزش غذایی فراوانی به سالاد ببخشند. ازجمله این میوه‌ها می‌توان توت فرنگی، تمشک، گیلاس و آلبالو را نام برد.

 

میوه‌های هسته‌دار

هلو، آلو، شلیل و انبه از این‌ دست میوه‌ها هستند. این میوه‌ها بسیار شیرین و خوش‌مزه‌اند و طعم سالاد را بهتر می‌کنند. حتما قبل از استفاده از این میوه‌ها در سالاد، هسته آنها را خارج کنید.

 

میوه‌های استوایی

انبه، آناناس، کیوی و موز از این گروه میوه‌ها هستند. این میوه‌ها اغلب شیرین‌اند و می‌توانند سالادهای تابستانی‌ را حسابی متحول کنند.

مرکبات

گریپ فروت، پرتقال و لیمو ترش از رایج‌ترین مرکبات برای استفاده در سالاد میوه تابستانی هستند. این میوه‌ها آبدار هستند و با سایر میوه‌ها ترکیب خوبی می‌سازند.

سیب‌ها و گلابی‌ها

این میوه‌ها بسیار خوش‌مزه‌اند؛ اما مانند موز در مجاورت هوا به‌سرعت تیره می‌شوند. اگر می‌خواهید از این میوه‌ها در سالاد استفاده کنید، حتما آنها را بلافاصله پیش از مصرف اضافه کنید یا پس از استفاده از آنها، سالاد را با سس مخلوط کنید.

 

انواع سالاد میوه تابستانی

۱. سالاد هندوانه، خیار و نعنا

طرز تهیه سالاد میوه تابستانی + ۱۰ ایده جذاب دیگر - از سالاد هندوانه خیار و نعنا می‌ توانید در گردش ‌ها و سفرهای کوتاه ‌تان استفاده بکنید.

این سالاد میوه تابستانی به شادابی‌تان کمک می‌کند. از این سالاد می‌توانید در گردش‌ها و سفرهای کوتاه استفاده کنید.

مواد لازم برای تهیه سالاد هندوانه، خیار و نعنا

  • ۲ عدد خیار خردشده؛
  • ۶ عدد پیازچه خردشده؛
  • یک‌چهارم فنجان نعنای تازۀ خردشده؛
  • ۸ فنجان هندوانه بدون تخم ریزشده (به‌صورت مکعبی خرد شود)؛
  • یک‌چهارم فنجان سرکه بالزامیک؛
  • یک‌چهارم فنجان روغن زیتون؛
  • نصف قاشق چای‌خوری نمک؛
  • نصف قاشق چای‌خوری فلفل سیاه.

 

طرز تهیه سالاد هندوانه، خیار و نعنا

در کاسه‌ای بزرگ هندوانه، خیار، نعنا و پیازچه را باهم‌ مخلوط کنید. در کاسه‌ای کوچک سایر مواد را ترکیب کنید تا سس یا چاشنی سالادتان آماده شود. سپس آن را روی سالادتان بریزید.‌ سالاد را می‌توانید بلافاصله میل کنید یا درپوشی روی آن بگذارید و در یخچال قرار دهید تا برای مصرف، حسابی خنک شود.

 

حقایق تغذیه‌ای سالاد هندوانه، خیار و نعنا

هر سه‌چهارم فنجان از این سالاد محتوی ۶۰ کالری انرژی، ۳ گرم چربی، ۰ گرم کلسترول، ۷۸ میلی‌گرم سدیم، ۹ گرم کربوهیدرات (۸ گرم قند و ۱ گرم فیبر) و ۱ گرم پروتئین است.

۲. سالاد توت‌فرنگی، خیار و طالبی

طرز تهیه سالاد میوه تابستانی + ۱۰ ایده جذاب دیگر - سالاد توت فرنگی ، خیار و طالبی از مواد ساده ای درست شده است.

این سالاد خوش‌مزه از مواد اولیه ساده‌ای درست می‌شود؛ بنابراین می‌توانید آن را به‌راحتی در خانه تهیه کنید.

مواد لازم برای تهیه سالاد توت‌فرنگی، خیار و طالبی

  • ۴۵۰ گرم توت‌فرنگی نصف‌شده؛
  • ۱ عدد خیار خردشده؛
  • ۱ فنجان طالبی خردشده؛
  • ۳ قاشق غذاخوری عسل؛
  • ۲ قاشق غذاخوری آب‌لیمو؛
  • ۱ قاشق چای‌خوری پوست لیموترش رنده‌شده.

 

طرز تهیه سالاد توت‌فرنگی، خیار و طالبی

در کاسه‌ای بزرگ توت‌فرنگی، خیار و طالبی را بریزید و بگذارید در یخچال بمانند تا خنک شوند. در کاسه‌ای کوچک سایر مواد را ترکیب کنید. این چاشنی را روی سالادتان بریزید و آن را سرو کنید.

حقایق تغذیه‌ای سالاد توت‌فرنگی، خیار و طالبی

هر سه‌چهارم فنجان از این سالاد میوه تابستانی محتوی ۵۶ کالری انرژی، ۰ گرم چربی، ۰ گرم کلسترول، ۶ میلی‌گرم سدیم، ۱۵ گرم کربوهیدرات (۱۲ گرم قند و ۲ گرم فیبر) و ۱ گرم پروتئین است.

۳. سالاد توت‌فرنگی و تخمه آفتاب‌گردان

طرز تهیه سالاد میوه تابستانی + ۱۰ ایده جذاب دیگر - سالاد توت فرنگی و تخمه آفتابگردان محتوی پروتئین و چربی های مفید مغزهاست.

این روزها بیشتر از قبل از مغزهایی مانند تخمه آفتاب‌گردان در غذاها استفاده می‌شود. مغزها سرشار از پروتئین‌ها و چربی‌های مفیدند. وجود تخمه آفتاب‌گردان در این سالاد میوه تابستانی ارزش تغذیه‌ای آن را به‌طور چشمگیری افزایش می‌دهد.

مواد لازم برای تهیه سالاد توت‌فرنگی و تخمه آفتاب‌گردان

  • ۲ فنجان توت‌فرنگی تازۀ خردشده؛
  • ۱ عدد سیب متوسط خردشده؛
  • ۱ فنجان انگور سبز نصف‌شده؛
  • نصف فنجان کرفس خردشده؛
  • یک‌چهارم فنجان کشمش؛
  • نصف فنجان ماست میوه‌ای با طعم توت‌فرنگی؛
  • ۲ قاشق غذاخوری تخمه آفتاب‌گردان.

طرز تهیه سالاد توت‌فرنگی و تخمه آفتاب‌گردان

در کاسه‌ای بزرگ‌ توت‌فرنگی، سیب، انگور، کرفس و کشمش را مخلوط کنید. سپس آن را با ماست میوه‌ای با طعم‌ توت‌فرنگی ترکیب کنید. پیش از مصرف، روی سالادتان تخمه آفتاب‌گردان بریزید و آن را سرو کنید.

حقایق تغذیه‌ای سالاد توت‌فرنگی و تخمه آفتاب‌گردان

هر سه‌چهارم فنجان از این سالاد محتوی ۱۰۷ کالری انرژی، ۲ گرم چربی (۰ گرم چربی‌های اشباع‌شده)، ۱ میلی‌گرم کلسترول، ۴۳ میلی‌گرم سدیم، ۲۲ گرم کربوهیدرات (۱۷ گرم قند و ۳ گرم فیبر) و ۲ گرم پروتئین است.

۴. سالاد گرمک همراه با ریحان

طرز تهیه سالاد میوه تابستانی + ۱۰ ایده جذاب دیگر - سالاد گرمک و ریحان انتخاب خوبی برای فصل تابستان است.

در این سالاد خوش‌مزه از گرمک و طالبی استفاده می‌شود. عسل طعم شیرینی به این سالاد می‌دهد. اگر‌ تمایل داشته باشید،‌ می‌توانید در این سالاد از هندوانه نیز استفاده کنید.

مواد لازم برای تهیه سالاد گرمک همراه با ریحان

  • ۶ فنجان گرمک خردشده؛
  • ۶ فنجان طالبی خردشده؛
  • یک‌چهارم فنجان عسل؛
  • ۳ قاشق غذاخوری آب‌لیمو؛
  • نصف قاشق چای‌خوری پاپریکا؛
  • یک‌چهارم قاشق چای‌خوری نمک؛
  • یک‌چهارم قاشق چای‌خوری پودر فلفل‌سیاه؛
  • یک‌چهارم فنجان نعنا یا ریحان خردشده.

طرز تهیه سالاد گرمک همراه با ریحان

در کاسه‌ای بزرگ گرمک و طالبی را باهم ترکیب کنید. آنها را در یخچال بگذارید و درپوشی روی ظرف قرار دهید. در کاسه‌ای کوچک عسل، آب‌لیمو، پاپریکا، نمک و فلفل‌سیاه را مخلوط کنید‌. آن را روی سالادتان بریزید. ریحان را نیز اضافه کنید و سالاد را سرو کنید.

حقایق تغذیه‌ای سالاد گرمک همراه با ریحان

هر فنجان از این سالاد میوه تابستانی محتوی ۶۸ کالری انرژی، ۰ گرم چربی، ۰ گرم کلسترول، ۷۲ میلی‌گرم سدیم، ۱۷ گرم کربوهیدرات (۱۶ گرم قند و ۱ گرم فیبر) و ۱ گرم پروتئین است.

۵. سالاد طالبی با سس لیموترش

طرز تهیه سالاد میوه تابستانی + ۱۰ ایده جذاب دیگر - سالاد طالبی با سس لیموترش رنگ سبز جذابی دارد.

رنگ سبز این سالاد میوه تابستانی بسیار جذاب است. این سالاد طعم‌ ترش‌وشیرینی دارد و برای فصل تابستان انتخاب خوبی است.

مواد لازم برای تهیه سالاد طالبی با سس لیموترش

  • یک‌چهارم فنجان آب‌لیمو؛
  • یک‌چهارم فنجان عسل؛
  • یک قاشق غذاخوری برگ‌ نعنا تازه؛
  • ۴ فنجان طالبی خردشده؛
  • ۲ فنجان انگور سبز؛
  • ۴ عدد کیوی متوسط بدون پوست ریزشده؛
  • ۴ عدد خیار متوسط خردشده.

طرز تهیه سالاد طالبی با سس لیموترش

برای تهیه این سالاد در کاسه‌ای کوچک آب‌لیمو، عسل و نعنا را به‌خوبی باهم‌ ترکیب کنید. سپس میوه‌ها و خیار را در کاسه‌ای بزرگ مخلوط کنید. درنهایت ترکیب آب‌لیمو، عسل و نعنا را روی سالادتان بریزید. سالاد را چند ساعت در یخچال بگذارید تا حسابی خنک شود و سپس آن را سرو کنید.

حقایق تغذیه‌ای سالاد طالبی با سس لیموترش

هر فنجان از این سالاد محتوی ۱۲۰ کالری انرژی، ۰ گرم چربی، ۰ گرم کلسترول، ۲۲ میلی‌گرم سدیم، ۳۱ گرم کربوهیدرات (۲۶ گرم قند و ۳ گرم فیبر) و ۱ گرم پروتئین است.

۶. سالاد میوه‌جات همراه با عسل و لیموترش

طرز تهیه سالاد میوه تابستانی + ۱۰ ایده جذاب دیگر - سالاد میوه جات همراه با عسل و لیموترش طعم ترش و شیرین دارد.

این سالاد میوه تابستانی حس شادابی به شما می‌بخشد. بازهم در این سالاد ترکیب لیموترش و عسل دیده می‌شود. این ترکیب ترش‌وشیرین طعم خوبی به این سالاد می‌دهد.

مواد لازم برای تهیه سالاد میوه‌جات همراه با عسل و لیموترش

  • ۱ قاشق چای‌خوری نشاسته ذرت؛
  • یک‌چهارم فنجان آب‌لیمو؛
  • یک‌چهارم فنجان عسل؛
  • نصف قاشق چای‌خوری تخم خشخاش؛
  • ۳ عدد سیب قرمز متوسط خردشده؛
  • ۲ عدد گلابی متوسط خردشده؛
  • ۲ فنجان انگور قرمز بدون تخم؛
  • ۲ فنجان انگور سبز.

طرز تهیه سالاد میوه‌جات همراه با عسل و لیموترش

در کاسه‌ای کوچک و قابل‌استفاده در مایکروویو نشاسته ذرت و آب‌لیمو را مخلوط کنید تا حالتی یکنواخت به خود بگیرد.

 

آن را به‌مدت ۲۰ ثانیه بدون درپوش در مایکروویو با درجه زیاد بگذارید. کاسه را دربیاورید و مواد را هم بزنید. سپس به‌مدت ۱۵ ثانیه دیگر آن را در مایکروویو بگذارید و دوباره هم بزنید. عسل و تخم خشخاش را به آن اضافه کنید و هم بزنید. با این روش سس سالادتان آماده است.

در کاسه‌ای بزرگ سیب، گلابی و انگورها را ترکیب کنید. سپس سس را روی میوه‌ها بریزید، درپوشی روی آن قرار دهید و در یخچال بگذارید تا خنک شود.

حقایق تغذیه‌ای سالاد میوه‌جات همراه با عسل و لیموترش

هر سه‌چهارم فنجان از این سالاد محتوی ۹۶ کالری انرژی، ۰ گرم چربی، ۰ گرم کلسترول، ۲ میلی‌گرم سدیم، ۲۵ گرم کربوهیدرات (۲۱ گرم قند و ۲ گرم فیبر) و ۱ گرم پروتئین است.

۷. سالاد میوه‌جات چندلایه

طرز تهیه سالاد میوه تابستانی + ۱۰ ایده جذاب دیگر - سالاد میوه جات چندلایه شکل جذابی دارد.

این سالاد رنگارنگ و خوش‌مزه میوه‌جات نیز انتخاب خوبی برای تابستان است.

مواد لازم برای تهیه سس سالاد میوه‌جات چندلایه

  • نصف قاشق چای‌خوری پوست پرتقال رنده‌شده؛
  • دوسوم فنجان آب‌پرتقال؛
  • نصف قاشق چای‌خوری پوست لیموترش رنده‌شده؛
  • یک‌سوم فنجان آب‌لیمو؛
  • یک‌سوم فنجان شکر قهوه ای؛
  • ۱ عدد چوب دارچین.

مواد لازم برای تهیه سالاد میوه‌جات چندلایه

  • ۲ فنجان آناناس تازهٔ خردشده؛
  • ۲ فنجان توت‌فرنگی تازهٔ خردشده؛
  • ۲ عدد کیوی متوسط بدون پوست خردشده؛
  • ۳ عدد موز متوسط خردشده؛
  • ۲ عدد پرتقال بدون پوست خردشده؛
  • ۱ عدد گریپ‌فروت بدون پوست خردشده؛
  • ۱ فنجان انگور قرمز بدون دانه.

 

طرز تهیه سالاد میوه‌جات چندلایه

ابتدا شش ترکیب اول را در تابه‌ای روی حرارت به جوش بیاورید. حرارت را کم کنید و بگذارید ۵ دقیقه باقی بماند. سپس آن را کنار بگذارید تا خنک شود. چوب دارچین را جدا کنید. سپس‌ میوه‌ها را در چند لایه در کاسه‌ای شفاف بچینید و سس را روی آنها بریزید و در یخچال بگذارید تا خنک شوند. پس از چند ساعت سالادتان را سرو کنید.

حقایق تغذیه‌ای سالاد میوه‌جات چندلایه

هر وعده از این سالاد میوه تابستانی محتوی ۱۱۰ کالری انرژی، ۰ گرم چربی، ۰ گرم کلسترول، ۵ میلی‌گرم سدیم، ۲۸ گرم کربوهیدرات (۲۱ گرم قند و ۲ گرم فیبر) و ۱ گرم پروتئین است.

۸. سالاد نعنا و هندوانه

طرز تهیه سالاد میوه تابستانی + ۱۰ ایده جذاب دیگر - سالاد نعنا و هندوانه را می توان به سرعت آماده کرد.

این سالاد میوه تابستانی یکی از ساده‌ترین سالادهای فهرست ما است. این سالاد از هندوانه و نعنا تشکیل می‌شود و به تأمین آب موردنیاز بدن‌ و احساس شادابی شما کمک می‌کند.

مواد لازم برای تهیه سالاد نعنا و هندوانه

  • ۶ فنجان هندوانه خردشده؛
  • ۲ قاشق غذاخوری نعنای تازهٔ خردشده؛
  • ۱ قاشق غذاخوری آب‌لیمو؛
  • ۱ قاشق غذاخوری روغن زیتون؛
  • ۲ قاشق چای‌خوری شکر.

طرز تهیه سالاد نعنا و هندوانه

در کاسه‌ای بزرگ هندوانه و نعنا را بریزید. در کاسه‌ای کوچک آب‌لیمو، روغن زیتون و شکر را هم بزنید تا خوب ترکیب شوند. سپس این چاشنی را روی سالادتان بریزید و سالادتان را سرو کنید.

حقایق تغذیه‌ای سالاد نعنا و هندوانه

هر سه‌چهارم فنجان از این سالاد محتوی ۵۶ کالری انرژی، ۲ گرم چربی (۰ گرم چربی‌های اشباع‌شده)، ۰ گرم کلسترول، ۹ میلی‌گرم سدیم، ۱۰ گرم کربوهیدرات (۹ گرم قند و ۱ گرم فیبر) و ۱ گرم پروتئین است.

۹. سالاد میوه با سس زردآلو

طرز تهیه سالاد میوه تابستانی + ۱۰ ایده جذاب دیگر - سالاد میوه با سس زردآلو طعم خاصی دارد.

این سالاد طعم فوق‌العاده و منحصربه‌فردی دارد. در تهیه این سالاد تابستانی از میوه‌های مختلفی استفاده می‌شود. مصرف این سالاد راه خوبی برای دریافت ویتامین‌ها و مواد مغذی است.

مواد لازم برای تهیه سالاد میوه با سس زردآلو

  • ‍۱ فنجان شکر؛
  • ۱ قاشق غذاخوری نشاسته ذرت؛
  • ۱۵۰ میلی‌لیتر نکتار زردآلو؛
  • ۱ قاشق چای‌خوری عصاره وانیل؛
  • ۶ عدد سیب بزرگ خردشده؛
  • ۸ عدد موز متوسط سفت خردشده؛
  • ۱ عدد آناناس خردشده (حدود ۵ فنجان)؛
  • حدود یک کیلوگرم توت‌فرنگی چهار قسمت‌شده؛
  • ۲ فنجان انگور سبز.

طرز تهیه سالاد میوه با سس زردآلو

در کاسه‌ای قابل‌استفاده در مایکروویو شکر، نشاسته ذرت و نکتار زردآلو را هم بزنید تا یکدست شوند. کاسه را به‌مدت ۴ تا ۶ دقیقه بدون درپوش در مایکروویو با درجه زیاد بگذارید تا این ترکیب غلیظ‌تر شود. آن را هر ۲ دقیقه دربیاورید و هم بزنید. سپس عصاره وانیل را اضافه کنید و آن را در یخچال بگذارید.

در کاسه‌ای بزرگ میوه‌ها را باهم مخلوط کنید. سپس چاشنی را روی سالاد بریزید و در یخچال بگذارید تا خنک شود و میوه‌ها طعم چاشنی به خود بگیرند. پس از چند ساعت می‌توانید سالاد میوه تابستانی را سرو کنید.

حقایق تغذیه‌ای سالاد میوه با سس زردآلو

هر فنجان از این سالاد محتوی ۱۲۵ کالری انرژی، ۱ گرم چربی (۰ گرم چربی‌های اشباع‌شده)، ۰ گرم کلسترول، ۲ میلی‌گرم سدیم، ۳۲ گرم کربوهیدرات (۲۷ گرم قند و ۳ گرم فیبر) و ۱ گرم پروتئین است.

۱۰. سالاد گرمک با پرتقال

طرز تهیه سالاد میوه تابستانی + ۱۰ ایده جذاب دیگر - سالاد گرمک با پرتقال انتخاب خوبی برای تابستان هاست.

ترکیب نعنا، عسل و زنجبیل در کنار شیرینی گرمک، گریپ‌فروت، پرتقال و آناناس به این سالاد طعم بی‌نظیری می‌بخشد.

مواد لازم برای تهیه سالاد گرمک با پرتقال

  • ۱٫۵ فنجان گرمک خردشده؛
  • ۱٫۵ فنجان طالبی خردشده؛
  • ۲ عد گریپ‌فروت متوسط خردشده؛
  • ۲ عدد پرتقال خردشده؛
  • ۲ عدد موز سفت خردشده؛
  • ۲۳۰ میلی‌گرم آناناس خردشده؛
  • نصف فنجان آب‌پرتقال؛
  • ۲ قاشق غذاخوری عسل؛
  • ۱ قاشق غذاخوری نعنا خردشده؛
  • ۱ قاشق چای‌خوری ریشه زنجبیل خردشده.

طرز تهیه سالاد گرمک با پرتقال

تمام محتویات را در کاسه‌ای بزرگ ترکیب کنید و درپوشی روی آن قرار دهید و در یخچال بگذارید تا خنک شود. چند ساعت بعد سالاد را سرو کنید.

حقایق تغذیه‌ای سالاد گرمک با پرتقال

هر سه‌چهارم فنجان از این سالاد میوه تابستانی محتوی ۱۲۵ کالری انرژی، ۰ گرم چربی، ۰ گرم کلسترول، ۱۱ میلی‌گرم سدیم، ۳۱ گرم کربوهیدرات (۲۵ گرم قند و ۳ گرم فیبر) و ۲ گرم پروتئین است.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۵ تیر ۹۹ ، ۱۶:۵۸
برنج بهاربارنج

خواص انواع میوه های تابستانی؛ ۱۴ میوه مفید که آب بدن را تامین می‌کنند

زمان مطالعه: ۶ دقیقه

 

خواص انواع میوه های تابستانی

 

فصل تابستان نیز مانند سایر فصل‌ها میوه‌های دوست‌داشتنی مخصوص خود را دارد. میوه های تابستانی سرشار از ویتامین ها و سایر مواد معدنی هستند‌. گنجاندن این میوه ها در رژیم غذایی کمکتان می‌کند که به فعالیت روزمره‌تان در فصل تابستان ادامه بدهید. 21در ادامه با خواص انواع میوه های تابستانی بیشتر آشنا شوید.

 

۱. توت‌فرنگی

این میوهٔ کوچک منبع فوق‌العاده‌ای از ویتامین C، پتاسیم، فیبر و آنتی اکسیدان است. مصرف یک فنجان توت فرنگی در روز می‌تواند در تقویت سیستم ایمنی، کاهش کلسترول و تنظیم فشار خون مؤثر باشد.

 

خواص انواع میوه های تابستانی - توت فرنگی سرشار از ویتامین C، پتاسیم، فیبر و آنتی‌ اکسیدان‌ ها است.

علاوه‌بر‌این، ویتامین سی برای سلامت چشم و پیشگیری از آب مروارید و افزایش انعطاف‌پذیری پوست و جلوگیری از ایجاد چین و چروک مفید است. توت‌فرنگی برای زنان باردار نیز به‌طور خاص سودمند است، چون فولات (ویتامین B۹) دارد. فولات به رشد و سلامت جنین در مراحل ابتدایی بارداری کمک می‌کند.

 

۲. تمشک سیاه (تمشک ایرانی)

خواص انواع میوه های تابستانی - تمشک سیاه منبع خوبی از ویتامین C، ویتامین K و آنتی‌ اکسیدان ‌ها است.

تمشک سیاه منبع خوبی از ویتامین C، ویتامین K و آنتی‌اکسیدان‌ها است. تمشک سیاه به‌خاطر تأثیرش در مبارزه با رادیکال های آزاد مضر، تقویت سیستم ایمنی و کاهش خطر بروز بیماری‌های قلبی معروف است. همچنین تمشک سیاه به سلامت پوست، چشم، سلامت استخوان و کاهش علائم مشکلات زنان کمک می‌کند. یک فنجان تمشک سیاه می‌تواند مقدار فیبر موردنیاز روزانه بدن را تأمین کند و در افزایش سلامت دستگاه گوارش مؤثر باشد.

۳. گرمک

خواص انواع میوه های تابستانی - گرمک سرشار از ویتامین A، ویتامین C و بتاکاروتن است.

این مِلون (هرگونه میوه‌ای از گیاهان خانواده‌ٔ کدوییان) به‌خاطر بوی منحصربه‌فرد و مقدار کالری پایین معروف است. گرمک سرشار از ویتامین A، ویتامین C و بتاکاروتن است. ازجمله بهترین خواص گرمک می‌توان به کاهش استرس اشاره کرد. گرمک سرشار از پتاسیم است. پتاسیم به تنظیم ضربان قلب (ضربان قلب نرمال) و تأمین اکسیژن کافی برای مغز کمک می‌کند. نتیجهٔ این امر افزایش تمرکز و آرامش است.

۴. گیلاس

خواص انواع میوه های تابستانی - گیلاس به خاطر دارابودن ملاتونین به بهبود مشکلات خواب کمک می‌کند.

این میوهٔ فوق‌العاده به‌خاطر دارابودن «ملاتونین» به داشتن خواب راحت کمک می‌کند. گیلاس به کاهش سوزش و درد مفاصل در کسانی که کار فیزیکی سنگین دارند، کمک می‌کند. گیلاس می‌تواند از بروز دیابت جلوگیری کند. این میوه تابستانی به تقویت حافظه نیز کمک می‌کند. گیلاس برای کسانی که به‌دنبال لاغری هستند، یک میان وعده خوب محسوب می‌شود. مصرف منظم گیلاس می‌تواند به شما کمک کند تا از بیشتر خواص آن برخوردار شوید.

۵. انار

خواص انواع میوه های تابستانی - انار به سلامت قلب کمک می کند.

انار بیشتر به‌عنوان یک میوهٔ پاییزی شناخته می‌شود؛ اما برخی از اقلام زودرس انار در اواخر تابستان به بار می‌نشینند. این میوهٔ خوش‌رنگ گزینهٔ خوبی برای درست‌کردن آب‌میوه‌ها و تهیه انواع اسموتی است.

 

انار، علاوه‌بر رنگ و طعم جذاب، برای سلامت قلب، کاهش کلسترول، افزایش جریان خون و جلوگیری از سخت‌شدن و افزایش ضخامت سرخ‌رگ‌ها مفید است. تمام این‌ تأثیرات با مصرف تنها ۲۲۰ گرم انار در روز به دست می‌آید.

 

۶. آناناس

خواص انواع میوه های تابستانی - آناناس به تقویت استخوان‌ها کمک می کند.

آناناس یکی از میوه های‌‌ استوایی سرشار از ویتامین ها و مواد معدنی است. آناناس سرشار از ویتامین A، ویتامین C، کلسیم، فسفر و پتاسیم است. وجود این مواد مغذی موجب شده است که آناناس به پیشگیری از سرماخوردگی و تقویت استخوان کمک کند. همچنین آناناس به سلامت لثه و سلامت دندان کمک می‌کند و خطر مشکلات دهان و دندان را کاهش می‌دهد.

 

۷. هلو

خواص انواع میوه های تابستانی - هلو سرشار از ویتامین‌ها، مواد معدنی و آنتی‌اکسیدان‌ها است.

هلو سرشار از ویتامین‌ها، مواد معدنی و آنتی‌اکسیدان‌ها است. این میوه تابستانی به سلامت چشم و پوست کمک می‌کند. هلو می‌تواند به سم زدایی بدن کمک کند و سبب کاهش وزن شود. هلو کالری کمی دارد و سرشار از مواد مغذی است؛ درعین‌حال، خوراکی شیرین و خو‌ش‌مزه ولی بدون چربی است.

۸. آلو

خواص انواع میوه های تابستانی - مصرف آلو به سلامت حافظه و تقویت استخوان ‌ها کمک می‌ کند.

آلو به‌عنوان یک میان‌وعده می‌تواند احساس سیری نسبتا طولانی‌مدتی به شما بدهد. مصرف آلو به سلامت حافظه و تقویت استخوان‌ها کمک می‌کند. همچنین می‌توانید آلو را به‌صورت خشک‌شده نگهداری کنید و در طول سال از فواید بی‌نظیر آن برخوردار شوید.

 

 

۹. تمشک

خواص انواع میوه های تابستانی - تمشک بمبی از ویتامین‌ ها، فیبر و آنتی‌ اکسیدان ‌ها است.

تمشک بمبی از ویتامین‌ها، فیبر و آنتی‌اکسیدان‌ها است. تمشک در کاهش وزن، پیشگیری از سرطان و جلوگیری از بروز دژنراسیون ماکولا مؤثر است. تمشک را می‌توانید در فریزر به‌صورت منجمد نگهداری کنید و بعدها درصورت نیاز، آن را بخورید؛ زیرا منجمدکردن باعث کاهش خواص آن نمی‌شود.

 

۱۰. هندوانه

خواص انواع میوه های تابستانی - مصرف هندوانه از آسیب ‌های پوستی ناشی از پرتوهای مضر خورشید جلوگیری می‌ کند.

چه چیزی جذاب‌تر از یک هندوانه در گرمای تابستان است؟ هندوانه سرشار از ویتامین‌ها، پتاسیم، آنتی‌اکسیدان‌ها، کاروتنوئیدها، ویتامین A، ویتامین B۶، ویتامین C، کلسیم، تیامین (ویتامین B۱)، سدیم، پروتئین و فیبر است. مصرف چند برش هندوانه در روز می‌تواند خطر بروز حمله قلبی، انواع سرطان‌، مشکلات گوارشی، مشکلات چشم و ریزش مو را کاهش دهد. مصرف هندوانه از آسیب‌های پوستی ناشی از پرتوهای مضر خورشید نیز جلوگیری می‌کند.

 

 

۱۱. انبه

خواص انواع میوه های تابستانی - انبه سرشار از مواد مغذی است.

با اینکه انبه کالری بالایی دارد، اما سرشار از مواد مغذی است. دلایل زیادی وجود دارد که عده‌ای انبه را پادشاه میوه‌ها می‌دانند. انبه سرشار از فیبر، مواد معدنی و ویتامین‌های مختلف است. فیبر به گوارش کمک می‌کند و باعث احساس سیری می‌شود. انبه سرشار از ویتامین آ، ویتامین C و پتاسیم است. همچنین «گزانتین» که رنگ‌دانهٔ موجود در انبه است، می‌تواند از چشم در برابر پرتوهای مضر محافظت کند.

۱۲. انگور

خواص انواع میوه های تابستانی - انگور سرشار از آنتی ‌اکسیدان‌ ها و پتاسیم است.

انگور میوه‌ای است که به‌راحتی در فصل تابستان در دسترس است. انگور سرشار از آنتی‌اکسیدان‌ها و پتاسیم است. اگر مشکل کلسترول بالا و قند خون دارید، می‌توانید انگور را در رژیم غذایی‌تان بگنجانید. انگور برای سلامت قلب و سلامت مغز مفید است. این میوه تابستانی از عفونت های ویروسی و بیماری های چشمی جلوگیری می‌کند. برای درمان سوءهاضمه و مبارزه با سرطان سینه نیز می‌توانید از انگور کمک بگیرید.

 

۱۳. کیوی

خواص انواع میوه های تابستانی - کیوی می ‌تواند به درمان مشکلات خواب و بهبود سندرم روده تحریک‌ پذیر کمک بکند.

کیوی یکی از مغذی‌ترین میوه‌هاست. ازجمله مواد مغذی موجود در کیوی می‌توان به ویتامین A، ویتامین C، ویتامین B۶، منیزیم و آهن اشاره کرد. خوردن کیوی می‌تواند به تنظیم سطح هموگلوبین در خون و حفظ تعادل قلیایی در بدن کمک کند. کیوی می‌تواند به درمان مشکلات خواب و بهبود سندرم روده تحریک پذیر کمک کند. همچنین برای سلامت قلب، پوست، سلامت مو و سلامت کبد مفید است. مصرف کیوی به کسانی که شمار سلول‌های خونی پایینی دارند نیز توصیه می‌شود.

۱۴. طالبی

خواص انواع میوه های تابستانی - طالبی سرشار از پتاسیم، ویتامین C و مس است.

طالبی یکی از بهترین میوه‌ها برای تنظیم فشار خون است. این میوه سرشار از آب است و به طراوت و شادابی پوست فرد در فصل تابستان کمک می‌کند. طالبی سرشار از پتاسیم، ویتامین C و مس است.

سخن پایانی

میوه‌های تابستانی به سلامتی ما کمک می‌کنند. این میوه‌ها را به‌تنهایی یا به شکل آب‌میوه می‌توان مصرف کرد. همچنین درست‌کردن سالاد میوه تابستانی راه مناسبی برای برخورداری از خواص انواع میوه‌ های تابستانی است. میوه‌ها گزینهٔ خوبی برای میان‌وعده‌ها هستند و به کاهش وزن کمک می‌کنند. به‌جای مصرف هله‌هوله‌های پرکالری، بهتر است در میان‌وعده‌ها از میوه‌ها استفاده کنید. همچنین میوه‌ها میل‌تان به مصرف چیزهای شیرین را کاهش می‌دهند. میوه‌ها به سلامت پوست، مو و بدن‌تان کمک می‌کنند و سرشار از ویتامین‌ها، مواد معدنی و سایر مواد مغذی هستند. مصرف میوه‌های تابستانی راه خوبی برای کمک به حفظ سلامتی در طول فصل تابستان است.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۵ تیر ۹۹ ، ۱۶:۵۵
برنج بهاربارنج

علت ریزش مو در تابستان و روش‌های پیشگیری از آن

زمان مطالعه: ۹ دقیقه

 

ریزش مو در تابستان

 

مراقب موهایتان باشید که تابستان درحال نزدیک‌شدن است. شاید باورتان نشود؛ اما ریزش مو در تابستان شوخی نیست. این را متخصصانی می‌گویند که با تعداد زیادی از بیماران دچار ریزش فصلی مو روبه‌رو هستند. به‌طور طبیعی، موها در دو ماه آخر تابستان بیشتر از مواقع دیگر می‌ریزند. برای همین است که باید در تابستان مراقب موهای خود باشید و نگذارید تابش آفتاب بر پوست سر، وضعیت موهایتان را خراب کند. همچنین توصیه نمی‌شود از مواد شیمیایی مختلف و شامپوهای رنگارنگ برای موهایتان استفاده کنید. یادتان باشد که ریزش مو در تابستان رایج است و شما تنها نیستید؛ پس بهتر است درباره این موضوع اطلاعات بیشتری داشته باشید.

تابستان موهایتان را به باد خواهد داد؟

ریزش مو در تابستان بیشتر از فصول دیگر است. از تابستان دوست‌داشتنی انتظار نداشتید که با شما چنین کند؟ درست است که موها در فصلی که برخی معتقدند بهترین فصل سال است، بیشتر می‌ریزند؛ اما جای نگرانی زیادی وجود ندارد. چرا؟ چون این ریزش بیش از آنکه ناشی از طاسی زودرس یا مشکلاتی حل‌نشدنی باشد، به‌واسطه چرخه طبیعی بدن رخ می‌دهد.

ریزش مو در تابستان

 

فولیکول‌های مویی که در طول سال، سفت‌وسخت به‌عنوان پوسته‌ای دفاعی روی موها قرار داشتند، در تابستان می‌ریزند؛ گویی که موها در تابستان بی‌پناه می‌شوند و در معرض هجوم طبیعت قرار می‌گیرند.

فصل ریزش متداول مو در نواحی مختلف دنیا به‌واسطه اوضاع جغرافیایی و چرخه طبیعی بدن افراد متفاوت است؛ مثلا در بیشتر نواحی آمریکا، ریزش مو با شروع خنک‌شدن هوا در ماه اوت (از ۱۱ مرداد تا ۱۰ شهریور) دیده می‌شود.

واقعیت این است که پوست سر در اوج تابش آفتاب در اواسط تابستان تمام تلاشش را به کار می‌گیرد تا از موها در مقابل نور خورشید محافظت کند؛ اما به نظر می‌رسد جایی در اواخر تابستان، کم می‌آورد و موها شروع به ریزش می‌کنند. البته این روند بسیار طبیعی است. این موضوع طبیعی به جغرافیا وابسته است؛ یعنی بیش از آنکه تغییرات بدنی افراد در ریزش فصلی مو نقش داشته باشد، اوضاع جغرافیایی اثرگذار است.

چطور باید از ریزش مو در تابستان جلوگیری کنید؟

برای اینکه از ریزش موها در تابستان جلوگیری کنید، باید هنگام بیرون‌رفتن از منزل، آنها را از نور خورشید بپوشانید. بانوان ایرانی که روسری به سر دارند؛ اما آقایان هم باید از کلاه استفاده کنند. فولیکول‌های مو به‌کمک کلاه و روسری پوشانده می‌شوند و آسیب نمی‌بینند.

 

مصرف ویتامین ها و خط‌کشیدن دور روش‌های جلوگیری از بارداری با قرص‌های خوراکی در کنار دوری از رژیم های غذایی دشوار می‌تواند مانع از ریزش مو در تابستان شود. قرص‌های ضدبارداری و رژیم‌های غذایی باعث نوسان‌های هورمونی می‌شوند و ریزش مو را تشدید می‌کنند؛ پس حواستان را حسابی جمع کنید و دقیق عمل کنید.

تابستان است و مهمانی‌ها و گردش‌ها و در این میان داشتن ظاهری جدید و رسیدن به موها خیلی می‌چسبد؛ اما متأسفانه متخصصان توصیه می‌کنند که در این فصل موها را رنگ نکنید. استفاده از مواد شیمیایی برای موها در تابستان باعث تضعیف فولیکول مو می‌شود.

در اواخر تابستان احتمال دارد که روزی ۱۰۰ تار مو از سرتان کم شود. برای کاهش این روند، از شانه زدن و شستن زیاد موها با شامپو خودداری کنید؛ چون این کارها ریزش را سریع‌تر می‌کنند و آن و‌قت است که فکر می‌کنید درحال بی‌موشدن هستید.

 

روند ریزش و رشد طبیعی موها چیست؟

ریزش موی زیاد - ریزش طبیعی مو چقدر است؟

موها در تابستان به‌طور طبیعی می‌ریزند؛ پس نگران نباشید و با مراقبت‌های لازم این روند طبیعی را کنترل کنید. یادتان باشد که اگر ریزش موها از ۱۰۰ تار در روز پیشی گرفت، یعنی وضعیت غیرعادی است؛ درغیراین‌صورت مشکل خاصی وجود ندارد.

به‌طورکلی متخصصان معتقدند که روند رشد موها در بازه‌ای ۲ تا ۶ساله رخ می‌دهد. تارهای مو به‌مدت چند سال رشد می‌کنند. بعد، روند رشد متوقف می‌شود و موها می‌ریزند تا هم‌تایان جدیدشان جای آنها را بگیرند. زمانی که ۹۰درصد از موها درحال رشد هستند، باقی موها در مرحله استراحت (مرحله تلوژِن) به سر می‌برند. این مرحله ۲ تا ۶ ماه طول می‌کشد و طی آن موهایی که در مرحله استراحت بودند، دچار ریزش می‌شوند.

تیمی از متخصصان پوست و مو درباره روند ریزش فصلی مو تحقیق کرده‌اند. این تیم داده‌های خود را در سال ۲۰۰۴ ازطریق پایگاه داده‌ای گوگل ترند (google trend) به دست آورده‌اند. یکی از اقدامات این تیم این بود که میزان جست‌وجوهای کاربران برای عبارت «ریزش مو» را بین ماه‌های ژانویه سال ۲۰۰۴ (۱۱ دی تا ۱۱ بهمن ۱۳۸۲) تا اکتبر سال ۲۰۱۶ (۱۰ مهر تا ۱۰ آبان ۱۳۹۵) بررسی کردند.

نتایج تحقیق درباره ریزش فصلی مو

با بررسی جست‌وجوها، پانزده کشور با بیشترین میزان جست‌وجوی عبارت ریزش مو شناسایی شدند. از میان آنها هم چهار کشور از پرجمعیت‌ترین‌ها را از هر نیمکره انتخاب کردند. این کشورها شامل آمریکا، انگلستان، کانادا، هندوستان، استرالیا، نیوزلند، آفریقای جنوبی و جمهوری موریس بودند. همچنین به‌کمک سازمان‌های مرتبط با هواشناسی و با درنظر‌گرفتن فصل‌ها و ماه‌های گوناگون در هر کشور، تغییرات دمایی فصول مختلف در این کشورها را بررسی کردند.

نتیجه‌ها حاکی از آن بود که ریزش مو در فصل‌های تابستان و پاییز بیشتر از زمستان و بهار است. مطالعات بالینی و تحقیقات یادشده بر این ادعا صحه می‌گذارند. نکته جالب‌تر این است که گذر فصل‌ها می‌تواند روی ریزش موی حیوانات هم اثر بگذارد. میمون رزوس، گربه و سگ‌ هم از ریزش فصلی مو بی‌نصیب نمی‌مانند. ریزش موی تکه‌ای روی بدن سگ‌ها از بقیه حیوانات بیشتر است.

پس باید بدانید که ریزش مو در تابستان موضوعی طبیعی است و جای نگرانی ندارد. دانشمندان کشف کرده‌اند که تغییرات فصل در ریزش موها اثر دارد؛ اما همچنان به تحقیقات بیشتری نیاز است تا دیگر عوامل ریزش مو را کشف کنند؛ مثلا باید مشخص شود که تغییرات اشعه ماورای بنفش در ریزش موها اثر دارد یا خیر.

روش‌های جلوگیری از ریزش مو در تابستان چیست؟

جلوگیری از ریزش مو در تابستان

درست است که موها طی روندی طبیعی در فصل تابستان دچار ریزش می‌شوند؛ اما روش‌هایی هم برای کنترل این چرخه طبیعی وجود دارد. در ادامه با تعدادی از روش‌های جلوگیری از ریزش مو آشنا خواهید شد. ریزش مو، کچلی و طاسی در جوامع مختلف رواج دارند. فارغ از فصل و زمانی مشخص، عوامل مختلف دیگری هم باعث ریزش موهای سر می‌شوند.

مثلا در آمریکا حدود دوسوم از مردان تا ۳۵سالگی دچار انواع و سطوحی از ریزش مو می‌شوند. تا رسیدن به ۵۰سالگی هم حدود ۸۵ درصد موهایشان را از دست می‌دهند. زنان هم از این ماجرای ناخوشایند در امان نیستند. در کشوری مانند آمریکا، سهم زنان از ریزش مو ۴۰ درصد است و طاسی با الگوی مردانه یا ریزش موی آندروژنیک از رایج‌ترین مشکلات مو در میان زنان و مردان است.

 

اجازه بدهید به‌سراغ روش‌های جلوگیری از ریزش مو در تابستان برویم و ببینیم که در بهترین سه ماه سال چه باید بکنیم تا موهایمان زیبا و دست‌کم روی سرمان باقی بمانند.

۱. ماساژ پوست سر با روغن نارگیل گرم

ریزش مو در تابستان

روغن نارگیل از کاهش پروتئین در موهای سالم و غیرسالم جلوگیری می‌کند. فرقی نمی‌کند که آن را قبل یا بعد از شستن موها استفاده کنید؛ درهرحال ماساژ موها با آن باعث افزایش گردش خون در پوست سر و رشد بهتر مو ها می‌شود. می‌توانید اسانس‌ها را هم با روغن نارگیل ترکیب کنید.

پوست سرتان را دست‌کم سه بار در هفته با روغن نارگیل گرم ماساژ بدهید. این کار زیبایی مو و درخشش آنها را زیاد می‌کند. روغن را شب‌ها به موهایتان بزنید و روز بعد آن را بشویید. به‌مرور زمان موهایی درخشان‌تر، پرپشت‌تر و نرم‌تر خواهید داشت.

 

۲. رژیم غذایی مناسب و آب‌رسانی

تغذیه نقش مهمی در زیبایی و تقویت موها دارد؛ پس اگر می‌خواهید از ریزش مو در تابستان یا هر فصل دیگری نجات پیدا کنید، به غذایتان اهمیت بدهید. رژیم غذایی مناسب باید شامل موادی مانند آهن، روی، ویتامین C، نیاسین، بیوتین، ویتامین D و امگا ۳ و امگا۶ باشد.

البته تحقیقات بیشتری باید انجام شود تا نیاز به این مواد برای تقویت موها را بهتر به ما نشان دهند؛ بااین‌حال مصرف بادام، گردو و مواد غذایی تازه و محلی می‌تواند روی کیفیت موها اثر مثبت داشته باشد. اگر هم فکر می‌کنید که به مصرف مکمل‌ها نیاز دارید، حتما باید درباره این موضوع با پزشک مشورت کنید. هرگز، هرگز، هرگز بی‌مشورت مکملی مصرف نکنید.

کم آبی بدن هم می‌تواند موها را خشک کند و باعث ریزش آنها شود. در تابستان که تعریق بدن افزایش پیدا می‌کند، نیاز به نوشیدن آب هم بیشتر می‌شود. بهتر است دست‌کم ۲ تا ۳ لیتر آب در روز مصرف کنید تا بدنتان را از کم‌آبی دور نگه دارید. مصرف میوه هاو سبزیجات پرآبی مانند خیار، گوجه فرنگی و هندوانه هم بدنتان را مرطوب نگه می‌دارد.

۳. استفاده از آب آلوئه‌ورا

سال‌هاست که از آلوئه ورا برای درمان مشکلات مختلف و جلوگیری از ریزش مو در تابستان و مواقع دیگر استفاده می‌شود. نوشیدن آب آلوئه‌ورا موها‌یتان را از درون تقویت می‌کند. مصرف ژل این ماده و ماساژدادن موها و پوست سر با آن هم مفید است. ژل خام را از فروشگاه‌ها تهیه کنید. استفاده از برگ آلوئه‌ورا و خارج‌کردن ژل موجود در آن هم مفید است.

استفاده منظم از آلوئه‌ورا می‌تواند موهای خشک و آسیب‌دیده را درمان کند. این ماده مفید خواص ضدویروسی و ضدمیکربی هم دارد و به همین خاطر می‌تواند مشکلاتی مانند شوره سر را هم با آب‌رسانی به مو رفع کند.

 

۴. استفاده از نرم‌کننده‌های مناسب

ریزش مو در تابستان

مواد گوناگونی وجود دارند که مانع از ریزش مو می‌شوند. کافی است آنها را بشناسید و باهم مخلوط کنید تا به بهترین ترکیب ممکن برسید؛ مثلا می‌توانید دو عدد تخم مرغ را با ۲ قاشق غذاخوری سرکه سیب مخلوط کنید. یک قاشق غذاخوری روغن زیتون و نصف قاشق غذاخوری عسل هم به این ترکیب اضافه کنید و همه را به‌خوبی هم بزنید. خمیر به‌دست‌آمده را روی پوست سرتان بمالید. بعد از ۲۰ دقیقه، سرتان را با آب ولرم آب بکشید.

انواع نرم‌ کننده‌ مو و نکاتی که باید درباره آن بدانیم

تخم‌مرغ حاوی مقدار زیادی پروتئین است و می‌تواند به جلوگیری از ریزش موها و نیز تقویت آنها و افزایش رشدشان کمک کند. روغن زیتون در افزایش استحکام موها نقش دارد و عسل هم موها را درخشان و نرم می‌کند. سرکه سیب نیز PH موها را کاهش می‌دهد و درخشش و استحکام موها را بیشتر می‌کند.


 

تحقیقی درباره موها نشان می‌دهد قلیایی‌شدن موها باعث افزایش اصطکاک میان تار‌های مو و تخریب کوتیکول‌های آنها می‌شود. کوتیکول‌ها خارجی‌ترین بخش ساقه مو و پوشش آن هستند.

۵. دوری از گرما و حرارت‌دادن زیاد به موها

ریزش مو در تابستان

اگر موهایتان را دوست دارید، حتما باید آنها را از حرارت زیاد و مستقیم دور نگه دارید. استفاده زیاد از سشوار، اتوی مو و وسایل حرارتی دیگر باعث نازک‌شدن و تخریب موها می‌شود. وسایل حالت‌دهنده به مو را روی حالت کم‌حرارت تنظیم کنید تا موهایتان آسیب نبینند. قبل از حرارت‌دادن به موها هم از اسپری‌های محافظ مو استفاده کنید.

بافتن موها قبل از خواب یا پوشاندن موها در آفتاب هم از روش‌های دیگر حفاظت از موها هستند. به موارد زیر هم برای جلوگیری از ریزش مو در تابستان دقت کنید:

  • پوست سرتان را خشک و تمیز نگه دارید؛
  • موها را سه بار در هفته با شامپوهایی عاری از سولفات و پارابِن بشویید؛
  • قبل از بستن موها صبر کنید خودشان بی‌دخالت سشوار خشک شوند؛
  • پوست سرتان را تمیز نگه دارید و نگذارید که عرق و گرد‌وغبار روی آن جا خوش کنند؛
  • موهایتان را جلوی پنکه و کولر یا به‌طورکلی باد سرد خشک نکنید، چون دراین‌صورت پوست سر هم خشک می‌شود؛
  • با ورزش‌کردن و انجام‌دادن تمرین‌های یوگا اجازه بدهید که گردش خون در پوست سرتان بیشتر و تندتر شود و رشد موها را هم افزایش بدهد.
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۵ تیر ۹۹ ، ۱۶:۵۱
برنج بهاربارنج