بهار بارنج

شرکت تولیدی،توزیعی و خدماتی بهار بارنج

شرکت تولیدی،توزیعی و خدماتی بهار بارنج

آپلود عکس"
بهار بارنج
تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران

۱۰ فایده و خواص مصرف غذاهای خانگی برای سلامتی

 

امروزه در جامعه ما گرایش جدید و مهمی در زمینه آداب غذاخوری به وجود آمده است به نام «غذاخوری اجتماعی» (غذا خوردن در اماکن عمومی). مردم از مصرف غذاهای خانگی دوری می کنند تا در رستوران‌ها، کافه‌ها و سایر غذاخوری‌ها دور هم جمع شوند و غذا سفارش دهند و با هم بخورند. امروزه این فعالیت، نه فقط در کشور ما بلکه در اکثر کشورهای دنیا، به عادتی تبدیل شده است برای معاشرت بیشتر مردم با هم. در این نوشتار با ما همراه باشید تا ۱۰ فایده و خواص مصرف غذاهای خانگی برای سلامتی را بدانید.

مصرف غذاهای خانگی

در تضاد با این گرایش، هنوز هم کسانی هستند که ترجیح می‌دهند دست‌پخت‌های خانگی مصرف کنند یا غذای خانگی با خود به محل کار ببرند تا کالری، کربوهیدرات، قند و چربی مصرفی را کاهش دهند؛ مثلا یکی از این خوراکی‌های خوشمزه‌ی خانگی شیر برنج است که فایده‌های زیادی برای سلامتی دارد. مصرف غذای خانگی فایده‌های بسیاری دارد که بعضی از آن‌ها عبارتند از:

۱. دانش و اطلاعات‌مان را نسبت به غذا افزایش می‌دهد

بعضی از آدم‌ها ممکن است فکر کنند غذا فقط چیزی است که شکم را پر می‌کند، در حالی که قطعا مفهومی بیش از این دارد. در واقع، غذا می‌تواند شفابخش باشد یا بیماری‌زا، یا حتی باعث درد و ناراحتی شود. با وجود این، وقتی خودتان غذا درست کنید دانش‌تان درباره‌ی مواد مغذی مانند ویتامین‌ها، مواد معدنی و بسیاری دیگر از مواد تشکیل دهنده‌ی غذاها بیشتر خواهد شد. این کار، مثلا هنگامی که دارید تمام مواد تشکیل دهنده‌ی سالم و بی‌ضرر غذا را برای ایجاد طعمی بهتر با هم مخلوط می‌کنید، باعث افزایش خلاقیت نیز می‌شود.

 

۲. باعث صرفه‌جویی در پول می‌شود

غذاهای غیر خانگی گران‌تر تمام می‌شوند؛ هرچند هنوز هم بر سر این که یک وعده‌ی غذایی خانگی ارزانتر از آب در می‌آید یا نه بحث فراوان است. با وجود این، ارزش غذایی غذاهای خانگی و مدیریت مقدار آن برای سلامتی مفید است و در عین حال اکثر آدم‌ها معتقدند چندان هزینه‌ای ندارد چون تمام آن‌ها را می‌توانید خودتان کنترل و مدیریت کنید.

۳. تمیزی و پاکیزگی را افزایش می‌دهد

علاوه بر این که خوردن غذاهای خانگی فایده‌های بسیاری دارد و شما از بی‌خطر بودن آن مطمئن هستید، لازم نیست نگران بهداشت و تمیزی آن نیز باشید. طبیعتا، آشپزخانه‌ی منزل‌تان تمیز و ضدعفونی شده است و نتیجتا غذایی که در خانه درست می‌کنید به اندازه‌ی کافی برای مصرف تمیز و سالم خواهد بود.

۴. حس قدردانی را در ما افزایش می‌دهد

تهیه‌ی وعده‌های غذایی حس قدردانی نسبت به خود غذا را در ما افزایش می‌دهد. غذا خوردن بی‌فکر و خوردن هیجانی احتمالا به اضافه وزن منجر می‌شود چون فقط محض پر کردن شکم غذا می‌خورید و هیچ علم و آگاهی نسبت به آن ندارید. آگاهی داشتن از چیزی که می‌خورید، چون خودتان آن را تهیه کرده‌اید، مانع از پرخوری می‌شود.

 

۵. موجب شکل گیری عادات سالم می‌شود

سبک زندگی سالم با خوردن غذاهای خانگی آغاز می‌شود. توانایی کشف دستور پخت‌های سالم بیشتر، داشتن دانش درباره‌ی غذا، و ایجاد یک برنامه‌ی غذایی خوب نهایتا عادات سالم را در شما پرورش خواهد داد و بر سلامت بدن‌تان تاثیر خواهد گذاشت.

۶. پیوندهای خانوادگی را قوی‌تر می‌کند

در صورتی که به همراه خانواده غذا درست کنید، پیوندهای خانوادگی مستحکم‌تر خواهد شد. به علاوه، در مطالعات دانشگاه میشیگان دریافتند که وقتی پیوندهای خانوادگی قوی‌تر می‌شوند، این امر می‌تواند مسائل و مشکلات روانشناختی را کاهش دهد؛ وضعیت تحصیل کودکان بهبود پیدا خواهد کرد و صمیمیت در فضای خانواده بیشتر خواهد شد.

مصرف غذاهای خانگی

۷. میزان خوراک تحت کنترل خواهد بود

میزان خوراک مصرفی در بعضی از رستوران‌ها اغلب آنقدر زیاد است که به چاقی منجر می‌شود، به خصوص در کشورهایی مانند آمریکا. مطالعه‌ای که در مجله‌ی بین‌المللی چاقی (Obesity ) چاپ شد نشان می‌دهد که ارزش غذایی موجود در منوهای استاندارد تاثیر چندانی در انتخاب غذاها ندارد. خوردن غذاهای خانگی به معنی آن است که می‌توانید بر میزان خوراک مصرفی خود کنترل و نظارت داشته باشید.

 

۸. حاوی مواد مغذی سالم‌تری است

فست فودها، مملو از قند، چربی، سدیم و کربوهیدرات هستند. محتوای مواد مغذی ضروری آن‌ها نیز احتمالا پایین و کمتر از حد انتظار است. حتی غذاهای کم کالری ممکن است قند و چربی زیادی داشته باشند. از طرف دیگر، مصرف غذاهای خانگی باعث می‌شود ما به ارزش غذایی خوراک مصرفی خود آگاهی داشته باشیم و غذاهایی را بیشتر مصرف کنیم که واقعا سالم‌تر هستند.

۹. از حساسیت‌ها و آلرژی‌های غذایی جلوگیری می‌کند

بعضی از آدم‌ها به بعضی از غذاهای خاص حساسیت و آلرژی دارند و برای جلوگیری از این ناراحتی‌ها، خوردن غذاهای خانگی توصیه می‌شود. آلرژی‌های غذایی بیشتر با خوردن آجیل و گلوتن و … اتفاق می‌افتند در حالی که اکثر این‌ها مواد خوراکی بسیار محبوبی هستند.

۱۰. ایمنی و سلامت غذا را افزایش می‌دهد

مرکز پیشگیری و کنترل بیماری‌ها (CDC) طی گزارشی اعلام کرد که بیماری‌های مربوط به غذا یا مسمومیت غذایی از هر ۶ آمریکایی ۱ نفر را در سال درگیر می‌کند. مصرف غذاهای خانگی باعث می‌شود اطمینان داشته باشید مواد خوراکی بی‌خطری مصرف می‌کنید و حتی از این اطلاع خواهید داشت که این مواد چگونه نگهداری و با چه دمایی پخته شده‌اند.

وقتی می‌توانید به طور کامل از فایده‌های غذای خانگی برای سلامتی خود مطمئن شوید که این عادت سالم سبک زندگی را اغلب اوقات رعایت کنید.

موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۸/۱۰/۱۶
برنج بهاربارنج

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی