بهار بارنج

شرکت تولیدی،توزیعی و خدماتی بهار بارنج

شرکت تولیدی،توزیعی و خدماتی بهار بارنج

آپلود عکس"
بهار بارنج
تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران

از حساسیت زمستانی چه می‌دانید؟

دوشنبه, ۳۰ دی ۱۳۹۸، ۱۰:۵۲ ق.ظ

از حساسیت زمستانی چه می‌دانید؟

 

از حساسیت زمستانی چه می‌دانید؟

 

اگر به گرده‌های گل حساسیت دارید، در زمستان و پاییز از دست این حساسیت فصلی بهاره راحت می‌شوید. اما اگر به گرد و غبار و قارچ‌ها حساسیت دارید، در زمستان که زمان بیشتری را در فضای بسته داخل خانه می‌مانید، بیشتر علائم حساسیت را در خودتان خواهید دید. در ادامه با ما باشید تا درباره حساسیت زمستانی بیشتر بدانید.

بیشتر بخوانید

 

علل حساسیت زمستانی

معمولا بیشتر افرادی که در فصل بهار دچار حساسیت می‌شوند، در فصل سرما هم حساسیت زمستانی می‌گیرند، چون بسیاری از عوامل ایجاد کننده حساسیت بهاری غیر از گرده گل، در زمستان هم وجود دارند. هنگامی که هوا سرد می‌شود، سیستم‌های گرمایشی در منازل شروع به کار می‌کنند. این سیستم‌های گرمایشی سبب پخش شدن گرد و غبار، اسپور قارچ‌ها و حشرات ریز در هوا می‌شوند که ممکن است وارد بینی شما شده و سبب حساسیت زمستانی شوند.

عوامل ایجاد حساسیت زمستانی در خانه

بهترین راه مقابله با این حساسیت این است که آگاهی خود را در مورد عواملی که سبب ایجاد حساسیت می‌شود بالا ببریم. عوامل مختلفی در زمستان در محیط خانه سبب ایجاد آلرژی زمستانی می‌شوند. که در ادامه به آن می‌پردازیم.

تشک و پتو عامل حساسیت زمستانی هستند

گرد و غبار و ذرات میکروسکوپی در زمستان در تشک و پتو ملافه زیادتر می‌شوند. وقتی این ذرات در هوا پخش می‌شوند باعث به‌وجود آمدن حساسیت خواهند شد.

حمام هم حساسیت زمستانی ایجاد می‌کند

قارچ و کپک از علل مهم ایجاد حساسیت زمستانی در خانه و مکان‌های سرپوشیده هستند. در فصل زمستان افراد بیشتر وقت خود را در خانه و مکان‌های سرپوشیده می‌گذرانند. در این مکان‌های سرپوشیده سیستم‌های گرمایشی وجود دارد که باعث پخش قارچ‌ها و کپک‌ها در هوا و ورود به بینی افراد می‌شوند که این امر موجب واکنش آلرژیک بدن می‌شود.
قارچ‌ها در مناطق مرطوب مانند زیرزمین و حمام رشد خوبی دارند. وقتی اسپور این قارچ‌ها در هوا پخش می‌شوند، حساسیت زمستانی خودش را نشان می‌دهد.

در حیاط هم عوامل حساسیت‌زا وجود دارند

برگ‌ها و سایر زباله‌های پوسیده در حیاط محیط مناسبی برای رشد قارچ‌ها و کپک‌ها هستند. ممکن است همراه کفش و لباستان این عوامل ایجاد کننده حساسیت زمستانی را به خانه بیاورید. چوب‌های بریده شده که برای شومینه‌های چوب سوز هم به کار می‌روند وقتی در محیط مرطوب بیرون از خانه قرار می‌گیرند محل مناسبی برای رشد عوامل حساسیت‌زا هستند. سعی کنید اگر به این چوب‌ها نیاز دارید حتما آنها را در محیط خانه و دور از رطوبت نگه دارید.

نقش حیوانات خانگی حیوانات را در حساسیت زمستانی نادیده نگیرید

در زمستان با سرد شدن هوا حیوانات خانگی هم زمان بیشتری را داخل منزل صرف می‌کنند. بیشتر افراد به موی حیوانات خانگی حساسیت ندارند اما پوسته بدن حیوانات خانگی، بزاق و ادرار آنها سبب ایجاد حساسیت در فصل سرما می‌شود.

آب و هوای معتدل عامل مهمی در حساسیت فصلی است.

جاهایی که در زمستان یخ‌بندان کم است یا دما زیاد کاهش پیدا نمی‌کند، هر زمستان عوامل حساسیت‌زا حضور فعالی دارند. و آمار حساسیت زمستانی در این مناطق بالاست.

علائم حساسیت زمستانی

علائم رایج در حساسیت در فصل سرما سرفه، سیاهی زیر چشم، تنفس سخت، خارش چشم و بینی، آبریزش بینی، عطسه و اشک هستند.

چگونه می‌توان علائم حساسیت زمستانی را از سرماخوردگی و آنفولانزا تشخیص داد؟

سرماخوردگی هیچ وقت بیش از ده روز ادامه پیدا نمی‌کند ولی حساسیت زمستانی ممکن است برای هفته‌ها یا حتی ماه‌ها ادامه پیدا کند. همچنین علائمی مثل تب، بدن درد و لرز که در سرماخوردگی و آنفولانزارایج هستند، در حساسیت زمستانی مشاهده نمی‌شود. ترشحات بینی در حالتی که حساسیت زمستانی دارید آبکی و سفید رنگ است ولی در هنگام سرماخوردگی تغییر رنگ می‌دهند.

تشخیص حساسیت زمستانی توسط پزشک

اگر علائم شما بیش از یک هفته طول کشید به پزشک مراجعه کنید. پزشک عمومی احتمالا شما را به متخصص حساسیت ارجاع می‌دهد.

پزشک متخصص آلرژی ابتدا در مورد تاریخچه بیماری و علائم بیماری شما پرس‌وجو می‌کند. سپس برای تشخیص نوع حساسیت زمستانی شما تست پوستی انجام دهد. برای این کار کمی از ماده ایجاد کننده حساسیت را از طرق خراشیدگی کوچکی به زیر پوستتان تزریق می‌کند. اگر در آن منطقه قرمزی و خارش مشاهده شود یعنی شما به آن ماده حساست دارد. برای بعضی از حساسیت‌های زمستانی هم آزمایش خون انجام می‌شود.

حساسیت زمستانی با چه داروهایی درمان می‌شود

آنتی هسیتامین

آنتی هیستامین‌ها باعث کاهش عطسه، خارش وآبریزش بینیمی‌شوند. آنتی هیستامین‌ها، میزان هیستامین‌ها موجود در خون را کاهش داده یا تولید آن را متوقف می‌کنند، بنابراین علائم حساسیت زمستانی را متوقف می‌شود.

آنتی هیستامین‌ها به اشکال مختلفی از جمله قرص، کپسول، شربت، اسپری بینی و اسپری دهان وجود دارند. برخی از آنها را فقط با نسخه پزشک می‌توانید بخرید ولی بسیاری از آنتی هیستامین‌ها را بدون نسخه می‌توانید از داروخانه بخرید.

دیکونژاستنت

دیکونژاستنت یا ضد احتقان‌ها، با پاک کردن مخاط سبب رفع گرفتگی بینی و تورم گلو می‌شوند.

معمولا زمانی که برای درمان حساسیت زمستانی آنتی هیستامین پاسخگو نیست، از دیکونژاستنت استفاده می‌کنند. حساسیت سبب تورم بینی می‌شود. دیکونژاستنت رگ‌های خونی و بافت‌های متورم بینی و سیستم تنفسی را کوچک می‌کند و میزان علائم حساسیت در فصل زمستان را کاهش می‌دهد. اما سبب از بین رفت عطسه یا خارش ناشی از حساسیت نمی‌شوند. دیکونژاستنت به صورت قرص، شربت، قطره و اسپری بینی وجود دارند.

ایمونوتراپی

در ایمونوتراپی (قرص‌های زیرزبانی) بدن شمار به تدریج در معرض مقدار متفاوتی از موارد حساسیت ساز قرار می‌دهد و سبب افزایش قدرت مقاومت بدن شما به آن نوع ماده حساسیت‌زا می‌شود. این روش نسبت به درمان دارویی، طول درمان بیشتری دارد.

روش‌های جلوگیری از ایجاد حساسیت زمستانی

به طور کلی نمی‌توان جلوی حساسیت زمستانی را بگیرید ولی اگر می‌دانید که حساسیت دارید، می‌تواند با رعایت این نکات شرایط ایجاد حساسیت را کاهش دهید.

  • از عوامل حساسیت‌زا دوری کنید. مثلا هنگامی که باد می‌وزد از خانه بیرون نروید. سعی کنید کمتر جارو بزنید تا گرد و غبار در هوا پخش نشود.
  • شستن دست‌ها و صورت باعث کاهش تعداد عوامل حساسیت‌زا بر روی بدن شما می‌شود. اگر علائم حساسیت زیاد شد دوش بگیرید. بخار آب گرم حمام سبب باز شدن گرفتگی سینوس‌ها می‌شود. لباس‌هایی که عوامل ایجاد کننده حساسیت را در خود دارند عوض کنید و با آب گرم بشویید.
  • همیشه با خود بطری آب داشته باشید. سعی کنید مایعات زیاد بنوشید مخصوصا مایعات گرم به دلیل بخاری که دارند به کاهش علائم حساسیت زمستانی کمک بزرگی می‌کنند.
  • پرده‌های داخل حمام، کاغذ دیواری‌ها و موکت‌هایی که قارچ دارند؛ دور بریزید.
  • دوش‌ها، سینک ظرفشویی و وان حمام را با محلول پنج درصد سفیدکننده و کمی مواد شوینده بشوید.
  • برای کاهش گرد و غبار در محیط از دستگاه رطوبت ساز استفاده کنید ولی سعی کنید رطوبت در خانه بیشتر از ۳۰ درصد و کمتر از ۵۰ درصد باشد.
  • برای تمیز شدن هوای خانه از فیلتر‌های تصفیه هوا استفاده کنید.
  • هر هفته ملافه‌ها را با آب گرم ۵۵ درجه سانتی‌گراد بشویید.
  • برای تشک، بالش و کوسن‌ها از روکش‌های ضدحساسیت استفاده کنید.
  • اگر به حیوانات خانگی حساسیت دارید ولی واقعا دوست دارید یک حیوان خانگی داشته باشید، بهترین انتخاب حیوانات خانگی بدون مو مانند ماهی است.
  • اگر سگ و گربه و دارید به هیچ وجه اجازه ندهید در اتاق خواب و تخت شما بخوابد و حتما هفته‌ای یک بار آن را حمام کنید.
  • اگر به خانه دوستان یا فامیل خود می‌روید و می‌دانید حیوان خانگی دارند، حتما قبل از رفتن به آنجا داروی ضدحساسیت خود را مصرف کنید تا قبل از رسیدن سیستم ایمنی بدنتان بالا برود.
  • اگر می‌خواهید شب در هتل یا خانه دوستان و اقوام بمانید بالش و ملافه خودتان را ببرید.
موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۸/۱۰/۳۰
برنج بهاربارنج

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی